میزان باردهی انواع درخت گردو

6/آبان/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

میزان باردهی انواع درخت گردو : افزایش کیفیت میزان باردهی درخت از عواملی است که باغداران از تمام روش‌های مراقبتی برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند. رشد بهینه نهال‌ های مختلف و رسیدن به سود پس از دوره برداشت، نیاز به کسب اطلاعات و آگاهی لازم در این زمینه دارد.

باغداران حرفه‌ای بدون دانش و تجربه کافی برای کاشت و پرورش نهال اقدام نمی‌کنند. به این جهت که عدم وجود هر کدام از فاکتورهای مهم در پروسه کاشت، رشد و برداشت هر درخت، ما را به نتیجه مؤثر و قابل قبول نخواهد رساند.

گردوی چندلر پیوندی

گردوی چندلر پیوندی از پرفروش‌ترین ارقام موجود در بازار است که از نظر اقتصادی سود قابل توجهی برای باغداران به همراه داشته است.  باردهی چندلر از همان سال اول اتفاق می‌افتد که به‌صورت بسیار محدود و نوبرانه می‌باشد. میزان باردهی اصلی این درخت بعد از پنج سال اتفاق می‌افتد.

عمر این درخت‌بین 100 الی 200 سال است و در هر هکتار 6 تن باردهی گردو دارد. چندلر پوسته نازک و بیضی‌شکل دارد و از درختان دیر گل به شما می‌آید. می توان برای هر درخت گردو چندلر بالغ ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلو گردوی سبز را پیش بینی کرد که در مقایسه با سایر ارقام، بیشترین باردهی را به خود اختصاص داده است.

نهالرگردو روند

درخت گردو روند گلدهی خود را در اواسط فصل بهار آغاز نموده و یک رقم دیرگل است. گلدهی درختان روند معمولا از اواخر ماه فرودین تا اواسط ماه اردیبهشت انجام میشود.
رقم گردو روند در پنجمین سال به بلوغ رسیده و باردهی حداکثری خود را آغاز میکند. باردهی این رقم در سال پنجم و پس از آن به 10 کیلوگرم میرسد.
پس از رسیدن به سن بلوغ، درختان گردو روند قادرند در سال تا 2 تن باردهی به همراه داشته باشند. باردهی درختان در صورت سلامتی؛ آبیاری کافی و نگهداری صحیح از آنها به بیشترین مقدار خود میرسد.

رقم ایتالیایی روند باردهی خود را در سومین سال آغاز میکند. باردهی درختان در ابتدا کمتر است و با رسیدن به سن بلوغ رفته رفته افزایش میابد.
عمر اقتصادی بالا یکی از نقاط قوت درخت گردو روند به حساب میاید. درخت گردو روند قادر است پس از رسیدن به سن بلوغ تا 100 سال به باردهی حداکثری خود ادامه دهد. با نگهداری صحیح از درختان؛ حفظ سلامتی و آبیاری کافی به افزایش عمر مفید درخت کمک کنید.

نهال گردو پدرو

درخت گردو پدرو قادر است در اولین سال پس از کاشت، باردهی خود را در حجم محدود آغاز کند.
درخت گردو پدرو یک رقم دیرگل است. که شکوفه‌های آن در فصل بهار اواخر ماه فروردین تا اواسط ماه اردیبهشت رشد میکنند.

براساس تحقیقات و آزمایشات انجام شده درخت گردو پدرو در سال پنجم (سن بلوغ) و پس از آن هرساله تا 15 کیلوگرم باردهی به همراه خواهد داشت.

باردهی درخت گردو پدرو در طول دوران عمر اقتصادی خود به طور میانگین تا 3 تن در هکتار است. درختان باردهی حداکثری خود را از سن بلوغ آغاز کرده و تا پایان عمر اقتصادی به آن ادامه خواهند داد.
درخت گردو پدرو یکی از بالاترین عمرهای اقتصادی را در بین سایر ارقام به همراه خواهد داشت. این رقم در صورت سلامتی قادر است تا بیش از 100 سال به باردهی حداکثری خود ادامه دهد.

نهال گردو لارا

نهال گردو لارا در دومین سال باردهی خود را آغاز میکند. این باردهی در سالهای اولیه کمتر است. اما رفته رفته با افزایش سن درخت و رسیدن به سن بلوغ به میزان حداکثری خود میرسد.
درخت گردو لارا یک رقم میان گل است. گلدهی این درختان از اوایل فروردین ماه آغاز میشود.
سن بلوغ درخت گردو لارا در 5 سالگی پس از کاشت است. پس از 5 سالگی درخت در صورت سلامتی؛ عدم ابتلا به

بیماری و افت؛ آبیاری و کوددهی کافی، هرس و سمپاشی صحیح؛ باردهی حداکثری این رقم به 15 کیلوگرم میرسد.
درخت گردو لارا اصلاح شده باردهی نسبتا متوسطی دارد. براساس مشاهدات انجام شده در صورت کاشت درخت در شرایط مطلوب و نگهداری و آبیاری و کوددهی صحیح و کافی به باغ؛ درختان گردو لارا قادرند تا بیش از 3 تن در هکتار محصول باکیفیت؛ درشت و یکدست برای شما به همراه داشته باشند.

عمر اقتصادی درخت گردو لارا تا 100 سال است. یعنی با یکبار خرید و کاشت این رقم در باغ، پس از رسیدن به سن بلوغ تا 100 سال باردهی حداکثری؛ باکیفیت و یکدست و هرساله به همراه خواهند داشت.

نهال گردو پکان آمریکایی

درخت گردو گرمسیری پکان آمریکایی در سال سوم پس از کاشت باردهی خود را آغاز میکند.
درخت گردو پکان یک رقم زودگل است. گلدهی این درختان از اسفند ماه آغاز میشود. از این رو ریسک کاشت این رقم در مناطقی با احتمال سرمازدگی بهاره بالاتر است.

درخت گردو پکان قادر است در پنجمین سال پس از کاشت؛ به باردهی حداکثری خود تا 10 کیلوگرم بپردازد. البته دستیابی به باردهی حداکثری در صورت سلامتی درختان و نگهداری صحیح از آنها امکان پذیر است.

درخت گردو پکان آمریکایی با باردهی تا 1 تن در هکتار بالاترین درامدزایی را در بین باغ‌های گردو در مناطق گرمسیری به خود اختصاص داده است.
با یکبار خرید و کاشت درخت گردو پکان آمریکایی در باغ؛ با نگهداری صحیح و آبیاری کافی و حفظ سلامتی درختان قادرند تا بیش از 100 سال به باردهی حداکثری خود ادامه دهند.

نهال گردو فرانکت

رقم گردو فرانکت در پنجمین سال باردهی خود را آغاز میکند.
درخت گردو فرانکت دیرگل است. به علت دیرگل بودن این رقم (دوره گلدهی از اواخر ماه فروردین تا اواسط ماه اردیبهشت)؛ ریسک سرمازدگی بهاره و سوختن شکوفه‌ها به حداقل میرسد.
شروع باردهی حداکثری درختان یا همان سن بلوغ درخت گردو فرانکت از پنجمین سال به بعد است.  هر درخت گردو بالغ میتواند به طور متوسط تا 10 کیلوگرم محصول با کیفیت تولید نماید.

به طور میانگین حداکثر باردهی درختان گردو فرانکت 2 تن در هکتار است. این محصول دهی با توجه به شرایط آب وهوایی و اقلیمی؛ نحوه نگهداری؛ آبیاری و کوددهی و سمپاشی کافی و همچنین در صورت سلامتی درخت میتواند به مقدار حداکثری خود برسد.
رقم گردو فرانکت پس از کاشت و رسیدن به سن بلوغ تا بیش از 100 سال به این باردهی حداکثری خود ادامه میدهد. محصولات در تولید عمر اقتصادی باکیفیت؛ درشت؛ با پوسته نیمه کاغذی و بسیار بازار پسند خواهند بود.

نهال گردو ژنوتیپ

آغاز باردهی درختان گردو ژنوتیپ برتر همزمان با کاشت درختان در همان سال اول انجام میشود. باردهی درختان در سال‌های اولیه کمتر بوده و با رسیدن به سن بلوغ هرساله افزایش میابد.
درخت گردو ژنوتیپ برتر دیرگل است. این درختان در یک دوره زمانی کوتاه از اواخر ماه فروردین تا اواسط ماه اردبیهشت شکوفه زنی خود را آغاز میکنند. از این رو با کاشت این رقم، ریسک‌ سرمازدگی در فصل بهار و سوختن محصول کاهش میابد.

براساس آزمایشات انجام شده درخت گردو ژنوتیپ برتر در سال پنجم پس از کاشت به سن بلوغ رسیده و باردهی حداکثری خود را آغاز میکند. پیش بینی میشود باردهی درخت گردو ژنوتیپ برتر در پنجمین سال و پس از آن سالیانه تا 25 کیلوگرم محصول یکدست؛ درشت؛ باکیفیت و پوست کاغذی باشد.
باردهی با کیفیت و تا 6 تن در هکتار یکی از مهم ترین نقاط قوت درخت ژنوتیپ برتر به حساب میاید. در صورت سلامتی؛ نگهداری و آبیاری صحیح، درختان گردو ژنوتیپ برتر بیشترین محصول دهی را به همراه دارند.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها