نحوه کاشت نهال گردو چندلر

11/خرداد/1397 وبلاگ
بدون دیدگاه

نحوه کاشت نهال گردو چندلر : نحوه کاشت نهال گردو چندلر دارای نکات مهمی است که در صورت عدم رعایت اصول و شیوه صحیح کاشت نهال گردو ، نتیجه مطلوب و قابل قبولی بدست نخواهید آورد. اما شما با رعایت اصولی که در این مقاله که ذکر می شود، بهترین نحوه کاشت نهال گردو را فرا خواهید گرفت.

بهترین فصل کاشت گردو چندلر پیوندی

بهترین فصل کاشت گردو در پاییز است چون ریشه گیاهان به هوای خنک نیاز دارند. همچنین در فصل پاییز و زمستان بارندگی زیاد است و نیاز آبی گیاهان که در اوایل کاشت بسیار زیاد است، برطرف می‌شود.

نحوه کاشت نهال گردو چندلر

نحوه کاشت نهال گردو به این شکل است که یک شب قبل از کاشت نهال، باید آن ها را در آب قرار داده تا به اندازه کافی عملیات آبگیری توسط ریشه ها صورت پذیرد.

به ریشه ها خوب نگاه کنید. اگر قسمتی از آن صدمه دیده، آن را با قیچی جدا و هرس کنید. توجه داشته اشید که ریشه ها هنگام تهیه سالم و سلامت باشند .

 آموزش کاشت نهال گردو چندلر

1. فاصله کاشت نهال را ۶×۶ در نظر بگیرید و عمق چاله ها رو ۶۰ سانت و عرض چاله ها رو ۶۰ سانت بزنید.
2. نکته بسیار مهم در کاشت نهال گردو این است که ریشه های نهال نباید در معرض نور و هوا بگیرند، اگر زمان بیشتری برای عملیات چاله نیاز دارید، حتما حواستان به این نکته درباره ریشه ها باشد.
3. برای جلوگیری از قرارگیری ریشه با نور و هوا، دور آنها را با کیسه پلاستیکی سیاه پوشانده یا بصور موقت در درون خاک یا ماسه قرار دهید.
4. ته چاله یک بیل کود پهن کهنه با خاک قاطی کنید و نهال را وسط چاله گذاشته و چاله را پر از خاک کنید و یک سطل آب برای هر نهال بریزید. در این مرحله کود شیمیایی و … نزنید.
5. دقیقا اوایل فصل بهار، از سر نهال ۲۰ سانت با قیچی بزنید و سپس با چسب باغبانی بپوشانید. به این فکر نباشید که نهال کوچک می شود بلکه به فکر رشد خوب اندام های رویشی نهال باشید.
6. از اوایل فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه هر دوازده روز یک بار و از اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه هر هفته یک بار آبیاری کنید. دقت کنید هر نهالی که کاشته می شود، سال اول و دوم به خوبی آن را آبیاری کنید.
7. اگر فضایی که در آن  کاشت نهال  را آغاز کرده اید در معرض بادهای  فراوان و سنگین است، در کنار نهال خود، چوب یا چوب هایی را در زمین فرو برده و آن را به نهال خود ببندید.
8. این عمل باعث می شود که بادهای شدید، به نهال آسیب نرسانند، گاهی ممکن است تا چند سال این چوب ها، به نهال ها بسته بمانند.

روش کاشت نهال گردو چندلر در گلدان

روش کاشت نهال گردو در گلدان به این صورت است که در قدم اول باید گردوهای سالم را به مدت 48 ساعت داخل آب نگه داری کرد. پس از این مدت یک شکاف بالای گردوها ایجاد کنید.

حال نوبت به انتقال گردوها به داخل ظرف می رسد. قبل از آن باید ظرفی را با سنگ ریزه ها پر کنید و گردوهای مرطوب را روی سنگریزه ها بریزید و روی آن‌ها یک دستمال مرطوب قراردهید تا رطوبت به تمام گردوها برسد. برای اطمینان از این مورد می توانید با آبپاش روی گردوها مقداری آب اسپری کنید.

ظرف آماده شده را به مدت 1 ماه تا 45 روز کنار بگذارید تا گردوها جوانه بزنند. پس از این که گردوها جوانه زدند آن ها را به درون خاک منتقل کنید و شاهد به بار نشستن گردوها باشید.

چرا فصل پاییز بهترین موقع برای کاشت درخت گردو چندلر است؟

فصل پاییز زمان کاشت نهال گردو است. اگر بخواهیم به طور دقیق بهترین زمان کاشت نهال گردو را بیان کنیم، از اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است. در این زمان شرایط خاک و آب و هوا شرایط خوبی را برای کاشت نهال گردو دارد. با توجه به حساسیت نهال ها به سرما در فصل زمستان اقدام به کاشت نهال گردو نکنید.

اقدامات مهم بعد از کاشت نهال گردو چندلر

حال که با نحوه کاشت درخت گردو آشنا شدید باید بدانید که بعد از کاشت نهال، اگر این کارها را انجام ندهید، نهال‌های خود را از دست می‌دهید.

1.  پس از کاشت نهال گردو چند ضربه محکم به زمین بزنید تا خاک در محل سفت شود یا با جفت پاهایتان چاله نهال را سفت کنید.

2.  بعد از سفت کردن، درخت کاشته شده را حداقل ۳۰ لیتر آب بدهید. پس از یکی، دو ساعت از کاشت درخت، دوباره آن را آبیاری کنید. واقعا نمی توان میزانی را برای آبیاری همه نهال ها و در همه اقلیم ها بیان کرد اما باید آن را مرتب و با توجه به آب و هوای منطقه و نیاز گونه درخت آبیاری کنید.

3. حتما در موقع کاشت نهال های اسفندماه، سرزنی نهال را فراموش نکنید. اگر نهال ها را سرزنی نکنید، احتمال خشگیدگی بالاست چون سرزنی نهال باعث تحریک ریشه شده و نهال را مجبور به رشد می کند.

اگر تا بحال سرزنی انجام نداده اید، برای نهال های میوه از پیوند به بالا ۸۰ سانت سرزنی بصورت مورب بزنید و بعد چسب باغبانی به محل زخم بزنید.

آبیاری نهال گردو یکی از کارهای مهم در زمان نگهداری و مراقبت از درخت گردو است.

5 شرط مهم در کاشت نهال گردو چندلر

پنج  نکته مهم در شرایط کاشت درخت گردو وجود دارد که بدون توجه به آن‌ها کاشت و پرورش نهال گردو ممکن نیست.

ارتفاع از سطح دریا مناسب برای نهال گردو چندلر

ارتفاع بالاتر از سطح دریا به معنای سردتر بودن منطقه جغرافیایی است. اگر در این مناطق قصد کاشت نهال گردو را دارید، باید ارقام مقاوم را انتخاب کنید. خرید نهال گردو چندلر برای این مناطق مناسب است.

اگر در  ارتفاع ۱۵۰۰ تا ۲۲۰۰ متر قصد کاشت درخت گردو را دارید، نهال گردو فرنور گزینه مناسبی است. گردوی مناسب ارتفاع 2000 متر فرنور است.

دیرگل یا زود گل بودم نهال گردو

نکته مهم دیگر در خرید نهال گردو دقت به دیرگل یا زود گل بودن نهال است. نهال های دیر گل برای مناطق سرد مناسب‌تر هستند.

زود بازده یا دیر بازده نهال گردو

برخی از نهال‌های گردو مانند نهال گردو ژنوتیپ در سال اول شروع به محصول دهی می‌کنند. برخی دیگر مانند نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنور، نهال گردو پدرو و… نیز در سال اول و دوم شروع به محصول‌دهی می‌کنند.

میزان برداشت گردو آن‌ها در سال حدودا ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم گردوی خشک است.

خاک مناسب برای کاشت نهال گردو چندلر

درخت گردو در اکثر خاک‌ها به دلیل مقاوم بودن قابلیت رشد را دارد. خاک های شنی و یا لومی، گزینه بسیار مناسبی برای کاشت درخت گردو هستند.

مقاومت در برابر آفات و بیماری ها

خاک مناسب برای کاشت نهال گردو

اولین نکته ای که درمورد بهترین مکان برای کاشت گردو باید به آن دقت نمود، زمین و خاک آن است. زمینی که قرار است در آن نهال گردو کاشته شود باید دارای خاک حاصلخیر و غنی باشد.

اگر فضای زمین باغچه مانند است، باید دقت کنید که زمین عاری از هرگونه گچ، سیمان و بقایای ساختمان باشد. سپس کاری که باید انجام شود، غنی کردن زمین و خاک مکان مربوطه است.

برای غنی کردن خاک مناسب برای کاشت نهال گردو باید مقداری خاک زراعی مرغوب از زمین زراعی یا مکانی مشابه تهیه کرد و سپس آن را با کود حیوانی پوسیده به همراه ماسه به مقداری که حداقل یک متر و نیم از ارتفاع باغچه را در بر بگیرد، مخلوط کرد.

باید توجه داشت اگر مقدار ماسه بیشتر از یک متر و نیم باشد، بهتر است. زیرا ریشه درختان، بیشتر از یک مترو نیم در اعماق زمین فرو می روند که یکی از نکات بهترین مکان برای کاشت گردو نیز دقت به همین موضوع است.

تفاوت خاک زراعی مرغوب با نامرغوب

خاک زراعی خوب دارای رنگ تیره بوده و از قهوه ای و قرمز به سمت تیره و سیاهی نزدیک است. حتما دقت کنید که خاک تهیه شده مرغوب باشد و از سطح زمین (حداکثر 30 سانتی متر) جمع آوری شود.

تفاوت خاک زراعی خوب و نامرغوب در جنس و رنگ آن هاست.

لازم است بدانید که خاک زراعی نامرغوب رنگی کمرنگ و متمایل به زردی و خاکستری دارد و در حالت خشک، چسبنده بوده و از هم جدا نمی شود، اما خاک زراعی مرغوب علاوه بر خصوصیات رنگی تیره ، به این شکل است که اگر در مشت فشرده شود، ذرات آن بهم می چسبد و با یک ضربه کوچک نیز از هم جدا شده و پودر می شود.

عمق چاله برای کاشت نهال گردو چندلر

در کاشت نهال درختانی که ریشه طویل و درازی دارند مثل گلابی و نهال گردو پیوندی، نیاز است که عمق و عرض چاله آن ها بیشتر باشد که مقدار و حدود آن 0.5 متر و عمق 75 سانتی متر است.

نکته: توجه داشته باشید این مقدار برای خاک بدون سنگلاخ مناسب است. در غیر این صورت برای رعایت اصول و شیوه صحیح کاشت نهال گردو، عمق آن را باید بیشتر و حدود 2 متر افزایش دهید.

در باغ ها بهتر است که چاله نهال گردو عمیق تر باشد، زیرا نم و رطوبتی که در فصل بهار در چاله ها بوجود می آید، باعث تکثیر موجوداتی ریز می شود که بسیار برای خاک و نهال مفید است.

قیم گذاری نهال گردو چندلر

قیم گذاری نهال تازه کاشته شده یکی از کارهای مهم بعد از کاشت نهال گردو است.

در سال اول که نهال تازه است و ریشه های مویی و کوچک آن شروع به رشد می کنند با باد و تکان هایی که به نهال وارد می‌شود، ریشه های آن از بین می روند که باید با قیم گذاری مانع ار این مشکل شویم.

قیم گذاری نهال گردو علاوه بر حفظ ریشه های نهال، باعث می شود تا نهال مستقیم و با پایه صاف رشد کند و کج نشود. در قیم گذاری به این دو نکته دقت کنید:

1. در قیم گذاری نهال گردو دقت کنید از نخی برای اتصال استفاده کنید که نرم باشد تا به نهال آسیبی نرساند.

2. چوبی که انتخاب می کنید باید کاملا سالم و عاری از هرگونه بیماری باشد، چرا که بیماری ها از قیم به راحتی به نهال انتقال پیدا می کنند.

نکات مهم در کاشت نهال گردو چندلر

محل قرار گیری پیوند بسیار مهم است. بعد از کندن خاک برای کاشت نهال گردو و آماده سازی شرایط مناسب کاشت، محل پیوند باید حدود 15 سانتی متر از سطح خاک بالاتر باشد تا ریشه ها به طور مرتب در خاک قرار گیرند و درهم تنیده نشوند.

معمولاً مقداری خاک به شکل کله قند در انتهای چاله نهال ریخته شده و ریشه های نهال را به طور مرتب روی آن قرار میدهند. ریشه ها با خاک زهکشی پوشانده شده و می توانید ناحیه اطراف نهال ها را در یک کاسه شکل دهید تا آب به خوبی حل گشته و در نهایت جذب ریشه شود.

نهال را عمود بر سطح زمین قرار دهید و بررسی کنید که از دو طرف نیز یکسان و تراز باشد.

قبل از آب دادن، معمولاً خاک اطراف گیاهچه با یک ضربه پا فشرده گشته و فوراً آب گیری انجام می شود. از آن پس باید نهال ها آبیاری شوند تا گیاه ریشه های جدیدی تولید کند و بیشترین میزان رطوبت خاک را داشته باشد.

بهترین عمق چاله برای کاشت نهال گردو چندلر

ارتفاع چاله ها بهتر هست ۸۰ سانت و قطر ۷۰ سانت باشد.

دقت شود محل پیوندها حتما ۵-۱۰ سانت بالاتر از سطح خاک باشد.

موقع کاشت نهال گردو بایستی به شاخه اصلی (رنگ محافظ تنه) با قلم مویی رنگ آمیزی بکنید. این رنگ را میتونید از محصولات کشاورزی تهیه کنید.

برای زمین‌هایی که طریقه آبیاری درخت گردو بصورت غرقابی است و قطره ای نیست، حتما برای هر نهال تشتک درست بکنید تا موقع آبیاری نهال گردو، آب با تنه نهال برخورد نکند و باعث آفت و پوسیدگی طوقه نشود.

آبیاری نهال گردو بلافاصله پس از کاشت باید انجام شود.

فاصله استاندارد برای کاشت نهال گردو

کاشت گردو چندلر پیوندی: ۶×۶ متر

کاشت گردو ژنوتیپ: ۷×۷

چالکود درخت گردو

زمانی که درخت در حالت استراحت و خواب زمستانه است (یعنی از اواسط پاییز تا اواخر زمستان) چالکود درخت گردو را می توان انجام داد.

چالکود را باید در قسمت سایه انداز درخت و با عمق چاله ۵۰ سانت ایجاد کرد که در ویدیو به طور دقیق، محل ایجاد چالکود نشان داده شده است.

مناسب ترین کود برای چالکود (محتویات چالکود) کود پوسیده گاوی و کود گوگرد بنتونیت دار است.

پرالیناژ رمز پویایی نهال گردو

برای موفقیت در کاشت نهال گردو ابتدا ریشه آن ها را قبل از کاشت، به مواد چسبنده و ضد عفونی کننده آغشته می کنند. به این فرایند پرالیناژ گفته می شود. یک بشکه 100 لیتری تهیه کنید و درون آن آب بریزید.

سپس 6 کیلوگرم پهن الک شده و 9 کیلوگرم رس الک شده به همراه 31 گرم سم قارچ کش مثل بنومیل را با آن مخلوط نمایید. قبل از کاشت نهال خود، ریشه ها را به آین ماده آغشته کرده و سپس فرایند کاشت را ادامه دهید.

مهم ترین فواید پرالیناژ برای نهال گردو

مهم ترین مزایای اجرای پرالیناژ این موارد است:

حفاظت فیزیکی از ریشه‌ها
جلوگیری از کاهش رطوبت و خشکیدگی ریشه‌ها در طی عملیات انتقال و کاشت نهال
به وجود آمدن فضایی رابط میان ریشه و خاک (فضای ایجاد شده باعث بهبود تبادل مواد غذایی و آب میان ریشه و خاک می‌گردد)
جذب رطوبت و حفظ آن توسط ریشه‌های جوان
تحریک رشد ریشه که منجر به حیات و مستقر شدن نهال در خاک می گردد

نتیجه گیری نحوه کاشت نهال گردو چندلر

همان طور که میدانید بهترین آب و هوا و شرایط برای پرورش نهال گردو، آب و هوای سردسیری و زمستانی است.

بعد از اینکه بهترین نهالستان را برای خرید محصول مورد نظر خود انتخاب کردید، میتوانید از مشاورین و مهندسین کشاورزی نهالستان گلرنگ نهال برای کاشت هر چه بهتر محصول خود کمک بگیرید تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن بهترین محصول و با باردهی بالا را داشته باشید.

کاشت نهال گردو ، نحوه کاشت نهال گردو ، زمان کاشت نهال گردو ، عمق چاله برای کاشت نهال گردو ، زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر ، زمان کاشت نهال گردو چندلر ، فیلم کاشت نهال گردو ، فاصله کاشت نهال گردو چندلر ، زمان کاشت نهال گردو فرنور ، طرز کاشت نهال گردو ، گودال کاشت نهال گردو ، کاشت نهال گردو اسرائیلی ، کاشت نهال گردو اصلاح شده ، کاشت نهال گردو اپارات ، کاشت درخت گردو از هسته ، کاشت نهال گردو خوشه ای ، زمان کاشت نهال گردو اسرائیلی ، فاصله کاشت نهال گردو اسرائیلی ، نحوه کاشت نهال گردو اسرائیلی ، طرز کاشت نهال گردو اصلاح شده ، کاشت نهال گردو در اردیبهشت ، کاشت نهال گردو در بهار ، کاشت درخت گردو و بادام ، کاشت بذر گردو در بهار ، کاشت درخت گردو با گردو ، روش کاشت بذر گردو ، نهال کشت بافت گردو ، روش کاشت نهال گردو در باغ ، بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر ، بهترین روش کاشت نهال گردو ، کاشت نهال گردو پیوندی ، کاشت درخت گردو پاکوتاه ، کاشت درخت گردو پکان ، کاشت درخت گردو پیوندی ، کاشت نهال گردو در پاییز ، نحوه کاشت نهال گردو پیوندی ، نحوه کاشت نهال گردو پکان ، زمان کاشت نهال گردو پاکوتاه ، کاشت نهال گردو با پوست ، آموزش کاشت نهال گردوی پیوندی ، کاشت درخت گردو تعبیر خواب ، کاشت نهال گردو در تابستان ، فاصله کاشت درخت گردو تویسرکان ، کاشت بذر گردو در تابستان ، کاشت درخت گردو در تهران ، کاشت نهال گردو جنگلی ، کاشت نهال گردو جوانه زده ، کاشت نهال گردو جمال ، کاشت نهال گردو جهاد کشاورزی ، کاشت نهال گردو جدید ، کاشت نهال گردو جهان ، کاشت نهال گردو چندلر ، کاشت درخت گردو چندلر ، کاشت درخت گردو چگونه است ، کاشت درخت گردو چه زمانی است ، فیلم کاشت نهال گردو چندلر ، برای کاشت نهال گردو چه باید کرد ، فاصله کاشت نهال گردوی چندلر ، برای کاشت درخت گردو چه باید کرد ، چگونگی کاشت نهال گردو ، روش کاشت نهال گردو چندلر ، بهترین زمان کاشت نهال گردو چندلر ، کاشت درخت گردو در حیاط خانه ، زمان کاشت نهال گردو خوشه ای ، آموزش کاشت نهال گردو خوشه ای ، فاصله کاشت نهال گردو خوشه ای ، کاشت نهال گردو در خانه ، طریقه کاشت نهال گردوی خوشه ای ، فاصله کاشت درخت گردو خوشه ای ، کاشت درخت گردو در خواب ، کاشت درخت گردو در خوزستان ، روش کاشت درخت گردو خوشه ای ، خاک مناسب برای کاشت نهال گردو ، خواب کاشت نهال گردو ، نحوه کاشت نهال گردو خوشه ای ، بهترین زمان کاشت نهال گردو خوشه ای ، کاشت نهال گردو در گلدان ، کاشت نهال گردو در گیلان ، کاشت نهال گردو در کوه اسپید ، کاشت درخت گردو در گلدان ، کاشت درخت گردو در شمال ، کاشت درخت گردو در گیلان ، کاشت نهال گردو ذرت ، کاشت نهال گردو ذغالی ، کاشت درخت گردو زود بازده ، کاشت نهال گردو در زمستان ، کاشت بذر گردو در زمین ، کاشت بذر گردو در زمستان ، کاشت درخت گردو در زمستان ، کاشت درخت گردو در زمین دیم ، کاشت درخت گردو در زنجان ، کاشت درخت گردو به زبان فارسی ، نحوه کاشت نهال گردو ژنوتیپ ، روش کاشت نهال گردو ژنوتیپ ، نحوه کاشت نهال گردو ژنوتیپ برتر ، فاصله کاشت درخت گردو ژنوتیپ ، شرایط کاشت نهال گردو ، شیوه کاشت نهال گردو ، کاشت صحیح نهال گردو ، روش صحیح کاشت نهال گردو ، نحوه صحیح کاشت نهال گردو ، طرز صحیح کاشت نهال گردو ، طریقه صحیح کاشت نهال گردو ، کاشت نهال گردو ضرر دارد ، کاشت نهال گردو ضد سرما ، طریقه کاشت نهال گردو ، طریقه کاشت نهال گردو چندلر ، طریق کاشت نهال گردو ، طریقه کاشت نهال گردو ژنوتیپ ، طریقه کاشت نهال گردو پیوندی ، طرز کاشت نهال گردو در گلدان ، طریقه کاشت نهال گردو فرنور ، طریقه کاشت نهال گردو در گلدان ، طرز کاشت نهال درخت گردو ، عمق کاشت نهال گردو ، عمق چاله کاشت نهال گردو ، عمق مناسب برای کاشت نهال گردو ، کاشت نهال گردو فرنور ، کاشت درخت گردو فارسی ، روش کاشت نهال گردو فرنور ، نحوه کاشت نهال گردو فرنور ، نحوه کاشت درخت گردو فرنور ، فصل کاشت نهال گردو ، فاصله کاشت نهال گردو ، کاشت درخت گردو با قلمه ، فاصله کاشت درخت گردو کانادایی ، کاشت نهال گردو گلدانی ، کاشت درخت گردو گرمسیری ، زمان کاشت نهال گردو گلدانی ، نحوه کاشت نهال گردو گلدانی ، کاشت درخت گردو در گلخانه ، کاشت درخت گردو در گلستان ، کاشت درخت گردو در مناطق سردسیر ، کاشت درخت گردو در مناطق گرمسیری ، کاشت درخت گردو در مازندران ، کاشت درخت گردو در منزل ، مراحل کاشت نهال گردو ، موقع کاشت نهال گردو ، نحوه کاشت نهال گردو چندلر ، نحوه کاشت نهال گردو در زمین ، نکات کاشت نهال گردو ، زمان کاشت نهال گردو و بادام ، کاشت درخت گردو در ورامین ، وقت کاشت نهال گردو ، کاشت درخت گردو با هسته ، کاشت درخت گردو در همدان ، روش های کاشت نهال گردو ، کاشت دانه ی گردو ، نحوه ی کاشت نهال گردو ، طریقه ی کاشت نهال گردو .

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها