چرا نباید نهال گردو در حیاط کاشته شود؟ مضرات درخت گردو در حیاط

16/دی/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

چرا نباید نهال گردو در حیاط کاشته شود؟ بسیاری از افراد به کاشت درختان مختلف میوه در حیاط خانه خود علاقه دارند که علاوه بر سرسبزی حیاط منزل خود بتوانند از مصرف میوه های آن نیز نهایت لذت را ببرند از همین رو بسیاری از افراد تمایل دارند نهال گردو را نیز در حیاط خانه خود بکارند زیرا این درخت سایه بسیار خوبی دارد و محصولی مقوی و گران بهایی تولید می کند.

در ایران نیز درخت گردو اهمیت و جایگاه مهمی در اقتصاد خانوارهای روستایی دارد؛ تا آنجایی که بسیاری به تقدس و مبارکی این میوه اذعان می‌کنند.

اما باید از کاشت نهال گردو در حیاط منزل خود اجتناب کنند زیرا این درخت مانند سایر درختان میوه در حیاط منزل نباید کاشته شود و چنانچه در حیاط کاشته شود محصول مرغوبی را تولید نخواهد کرد زیرا دارای ویژگی هایی خاص است. 

ارزش درخت گردو

ارزش درخت گردو بر کسی پوشیده نیست و هر درخت گردو را می توان به عنوان یک منبع درآمد در نظر گرفت زیرا قادر است 100 سال عمر کند و در طی این مدت میوه ایی مرغوب و خوش طعم را تولید کند که در بازار به قیمت بالا به فروش می رسد از طرفی به دلیل داشتن چوبی زیبا و بسیار مستحکم در صنایع چوب به خصوص ساخت مبلمان به کار گرفته می شود و با داشتن تاج گسترده سایه ایی مطلوب در تابستان ایجاد می کند.

چرا نباید درخت گردو را در حیاط خانه بکاریم

درخت گردو جز درختان بلند قامت است و ارتفاع آن می تواند به 40-10 متر برسد از طرفی دارای ریشه های بسیار قوی است که می تواند به خوبی در خاک گسترش و توسعه پیدا کنند از همین رو اگر در حیاط خانه کاشته شود به خصوص اگر کوچک باشد فضای کافی برای رشد و نمو را نخواهد داشت.

از طرفی به دلیل اینکه ریشه های آن یک ترکیب سمی به نام ژوگلون تولید می کنند که ممکن است برای برخی از گیاهان سمی و مضر باشد بنابراین نمی توان این گیاهان را در کنار درخت گردو کاشت و یا باید به فواصل زیاد از یکدیگر کاشت که این امر شاید در حیاط خانه امکان پذیر نباشد.

مضرات کاشت گردو در حیاط خانه بر روی انسان

درخت گردو علاوه بر داشتن خاصیت آلوپاتی یا دگرآسیبی که بر روی گیاهان مختلف دارد (بدین معنی که رشد گیاهان مختلف را در کنار خود را بر نمی تابد و با ترشح ماده سمی بر روی رشد آن ها اختلال ایجاد می کند) می تواند بر روی انسان نیز تاثیر منفی بگذارد و از نظر علمی ثابت شده است که ژوگلون ترشح شده از درخت گردو موجب اختلال در روند تنفس مانند ایجاد حس تنگی نفس یا خفگی می شود .

همچنین سبب سرگیجه و تهوع و در موارد حادتر سبب مسمویت نیز خواهد شد و حتی خوابیدن زیر سایه درختان بالغ گردو (به دلیل تولید مقادیر زیادی ژوگلون) به مدت طولانی موجب مسمویت های شدید و مرگ خواهد شد.

ژوگلون چیست؟

درخت گردو یک ترکیب شیمیایی با نام هیدروژگلون تولید می کند که این ترکیب در تمام اندام های آن یافت می شود این ترکیب به تنهایی بدون بو و بی ضرر است اما اگر در معرض ترکیبات موجود در خاک و هوا قرار بگیرد اکسید می شود و به یک ماده آللو شیمیایی سمی تبدیل می شود که به آن ژوگلون می گویند.

تمام ارقام مختلف گردو ژوگلون را ترشح می کنند اما رقم گردو سیاه بیشترین میزان از این ترکیب را ترشح می کند. و احتمال داده می شود که سمی ترین نقطه درخت گردو ی سیاه پای ریشه آن باشد در واقع محلی که برگ های خزان شده، پوست های تجزیه شده و ریشه ها قرار گرفته اند. غلظت ژوگلون در اندام هایی نظیر جوانه ها، ریشه ها و پوست بیشتر از سایر نقاط درخت گردو است لازم به ذکر است که غلظت ژوگلون نسبت به عمر گیاه و فصل متفاوت است.

تشخیص سمیت خاک درخت گردو

چناچه قبلا در حیاط خانه تان درخت گردو را کاشت کرده اید اما نمی دانید که آیا این خاک حاوی ژوگلون است یا خیر، کافیست بخشی از این خاک را درون گلدانی ریخته و از بذور گیاهان حساس به ژوگلون نظیر گوجه فرنگی را انتخاب کنید به شرطی که این بذور از قوه نامیه خوبی برخوردار باشند سپس این بذور را درون گلدان بکارید چناچه شرایط بهینه برای رشد آن ها فراهم باشد ولی سبز نشوند نشان دهنده وجود ژوگلون درون خاک است.

کنترل سمیت خاک درخت گردو

چناچه حیاط خانه تان بزرگ است و دارای درختان قدیمی و متعدد گردو هستید بنابراین میزان ژوگلون در خاک حیاط افزایش یافته است که می توان به کمک چند راهکار میزان سمیت این ماده شیمیایی را در خاک گردو کاهش دهید که شامل:

  1. می توان مقداری مواد ارگانیک به خاک افزود این کار سبب شده جمعیت عوامل میکروبی خاک افزایش یابد که این عوامل می توانند این ماده سمی را تجزیه کنند و به دنبال آن ظرفیت زهکشی خاک بهبود پیدا می کند.
  2. باید شاخه ها، برگ ها، میوه ها ریخته شده در کف خاک درخت گردو را جمع آوری کرد تا از نفوذ این ماده سمی به خاک که در اثر تجزیه شدن بقایای گردو به وجود آمده اند جلوگیری کرد.
  3. از بقایای جمع آوری شده درخت گردو نباید به عنوان کمپوست یا کود استفاده کرد.
  4. اگر در حیاط خانه تنه یا ریشه های باقی مانده از یک درخت گردو قدیمی دارید به دلیل این که این ریشه ها می توانند در خاک ژوگلون تولید کنند (مگر این که به طور کامل در طی چند سال تجزیه شوند) بنابراین از کاشت گیاهان حساس در چنین خاکی می بایست پرهیز کنید.
  5. محدوده ی انتشار این ماده سمی در شعاع 15 متری از تاج درخت است بنابراین در این فاصله از کاشت گیاهان حساس باید اجتناب کرد چناچه چنین حیاطی با این وسعت ندارید هیچ گیاهی به خصوص گیاهان حساس را در زیر درخت گردو نکارید.

چه گیاهانی نباید در اطراف درخت گردو کشت کرد؟

گیاهان خانواده Solanaceae مانند فلفل، گوجه فرنگی و بادمجان به ژوگلون حساس هستند و وقتی تحت تاثیر این ترکیب سمی قرار بگیرند برگ هایی آن ها به سرعت زرد می شود و در نهایت منجر به مرگ آن ها می شود. از دیگر گیاهان حساس می توان به سیب زمینی، کلم، نرگس زرد، یاس بنفش، مارچوبه، توت فرنگی و غیره اشاره کرد حتی درختانی نظیر سیب و گلابی نیز به این ماده حساس هستند.

چه گیاهانی را می توان در اطراف درخت گردو کاشت کرد؟

همه گیاهان به ژوگلون ترشح شده از درخت گردو حساس نیستند و به دلیل سازگاری و مقاومت که به این ماده دارند به راحتی می توان آن ها را در کنار درخت گردو کاشت کرد در صورتی که حیاط خانه تان فضای کافی برای کاشت گردو و این گیاهان سازگار را داشته باشد می توانید از کاشت این گیاهان سازگار در کنار درخت گردو بهره ببرید که این گیاهان شامل موارد زیر است:

گیاهان یک ساله مثل خربزه، ذرت، پیاز، لوبیا، کدو، هویج و چغندر
گل های زینتی مثل پامچال، همیشه بهار، گل بنفش و شمعدانی
انواع ارقام انگور
درختانی مثل افرا قندی، گیلاس سیاه، سنجد آمریکایی، بلوط قرمز و…

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها