آموزش کاشت گردو در گلدان

6/بهمن/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

آموزش کاشت گردو در گلدان : گلدان را با قسمت‌های مساوی کمپوست، خاک گلدان، شن و ماسه درشت پر کنید و آن‌ها را با هم مخلوط نمایید. بذر گردو را در عمق دو و نیم تا پنج سانتی متری بکارید. توجه داشته باشید دانه های گردو را به صورت افقی در خاک قرار دهید در این حالت قدرت جوان زنی به طرز چشم گیری افزایش می یابد. نکته مهم برای کاشت گردو در گلدان استفاده از بذر گردو درجه یک و با ارزش بالای برای کاشت است. همانطور که میدانید نهال گردو تولید شده شبیه همین درختی می شوند که در حال حاضر از آن گردو چیده اید پس در انتخاب نوع گردو دقت فرمایید تا در نهایت نهال هایی باکیفیت تر داشته باشید. در ادامه این مطلب از نهالستان گردو گلرنگ نهال همراه ما باشید با آموزش کاشت گردو در گلدان .

آموزش کاشت گردو در گلدان

1. قبل از کاشت گردو در گلدان بذر گردو ها را به مدت بیست و چهار ساعت در یک ظرف آب قرار دهید.

2. بعد از آن یک مقدار با چاقو دو قسمت آن را ازهم باز کرده تا زودتر جوانه بزند. دقت داشته باشی چاقو به مغز گردو آسیب نرساند.

3. حال از یک دستمال کاغذی آشپزخانه سه چهار لایه می کنیم و با کمی آب مرطوب می کنیم.

4. حالا دانه را لابلای دستمال می گذاریم و بقچه پیچش می کنیم.

5. بقچه مان را در کیسه پلاستیکی گذاشته و با کش دور کیسه بندازید و یا در کیسه را گره بزنید.

6. درحقیقت با این کار ما یه محیط گل خونه رو شبیه سازی کردیم.

7. خیلی پلاستیک رو سفت و سخت نبندید. باید هوا داخل کیسه در رفت و آمد باشد.

8. داخل پلاستیک مقدار کمی آب به اندازه دو قاشق غذاخوری بریزید و درب پلاستیک را بسته و آن را پشت پنجره قرار دهید.

9. هر چند روز سر بزنید تا مطمئن شوید که دستمال کاغذی مرطوب است. اگر خشک شده بود از آب ولرم استفاده کنید.

10. پیشنهاد گلرنگ نهال برای افزایش سرعت جوانه زنی گیاه، قرار دادن گردو در آشپزخانه و نزدیک اجاق گاز است تا حرارت و رطوبت مناسب برای جوانه‌زنی هسته گردو تامین شود.

11. بذر گردو در صورت حرارت مناسب محیط در مدت یک تا دو هفته ریشه خواهد زد.

12. یک گلدان چهار تا پنج لیتری برای کاشت بذر گردو آماده کنید.

13. گلدان را با قسمت‌های مساوی کمپوست، خاک گلدان، شن و ماسه درشت پر کنید و آن‌ها را با هم مخلوط نمایید.

14. بذر گردو را در عمق دو و نیم تا پنج سانتی متری بکارید.

15. توجه داشته باشید دانه های گردو را به صورت افقی در خاک قرار دهید در این حالت قدرت جوان زنی به طرز چشم گیری افزایش می یابد.

16. گلدان را در یک مکان با سایه جزیی مثلا توی بالکن ولی تو سایه و هروقت خاکش خشک شد بهش آب بدید.

17. هرگز اجازه ندهید خاک به طور کامل خشک شود. همچنین از خیس کردن خاک پرهیز کنید.

18. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گردو ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد است. گلدان را در مکانی که دما کمتر از ۱۸ درجه سانتی گراد است قرار ندهید.

19. برای جوانه زنی عجله نداشته باشید جوانه زنی معمولا یک تا دو ماه طول میکشد و این زمان ممکن است در شرایط های مختلف بیشتر نیز شود پس تا جوانه زنی و از خاک بیرون آمدنشان صبر کنید و خاک را مرطوب نگه دارید

20. درخت گردوی جوان به هفته ای یک بار آبیاری نیاز دارد. در سال اول برای هربار آبیاری به اندازه دوازده تا بیست لیتر آب به گیاه بدهید. بعد از اینکه درخت به خوبی در خاک تثبیت شد، هر دو یا سه هفته یک بار به گیاه آب دهید

نحوه انتقال گردو از گلدان به زمین یا گلخانه

نحوه کاشتن گردو ، در زمین بدین شرح است که حفره هایی با عمق ۵ تا ۱۰ سانتی متری و فاصله سه تا سه و نیم متری آماده می کنید و بذرها را درون آنها می کارید. گردوها را باید یه صورت افقی در زمین قرار دهید. رعایت فاصله مناسب بسیار مهم است. اگر بذرها را در خزانه می کارید، می توانید فواصل کمی را انتخاب کنید. اما اگر مستقیما آنها را در زمین اصلی می کارید باید فاصله مناسب را در نظر بگیرید. درختان گردو رشد گسترده ای دارند. مخصوصا آنهایی که به روش کاشت گردو به عمل آمده اند، تنومندتر و بزرگتر هستند. می توانید در هر حفره چند بذر و با فاصله بیست سانتی متر از هم بکارید. در این صورت پس از گذشت یک سال از عمر نهال ها، نهال های ضعیف را تنک کرده و بهترین ها را در باغ خود نگهدارید.

پس از آنکه تمامی مراحل ذکر شده را انجام دادید و کار کاشت گردو در گلدان ؛ با موفقیت انجام شد، باید بذرها را آبیاری کنید. آبیاری یکی از نیازهای اساسی گردو است. مراقب باشید. چون آب کم موجب تأخیر در جوانه زدن و رشد گیاه می شود. آب بیش از حد نیز، پوسیدگی ریشه ها و جوانه ها را در پی دارد.

زمان کاشت گردو در گلدان

بهترین زمان برای کاشت نهال، اواخر فصل زمستان است که هوا کم کم به سمت گرم شدن می رود به خصوص در مناطقی که سردسیر هستند. کاشتن و ریشه دار کردن گردو به زمان خاصی نیاز ندارد زیرا این کار را درون خانه انجام می دهیم. می توانید این کار را در اوایل بهار انجام دهید و بعد از جوانه زنی و رشد گیاه به باغچه منتقل کنید.

شرایط نگهداری گردو در گلدان

نور گردو

درخت گردو گیاهی نور دوست است و به نور کامل روز نیاز دارد. برای رشد کامل و بهینه به نور کامل آفتاب و تابستان طولانی نیاز دارد.

دمای گردو

دمای مورد نیاز گردو بین ۷ تا ۲۱ درجه است. گردو در دماهای زیر ۱۰- درجه از بین می رود. دمای بالای تابستان هم به مغزها آسیب می زند. دما نباید بالاتر از ۴۳ درجه سانتی گراد شود.

خاک گردو

گردو به خاکهایی حاصلخیز و عمیق با زهکش کافی نیاز دارد. بهترین خاک برای کاشت درخت گردو خاک ماسه ای – لومی و کمی اسیدی با زهکش مناسب است.

آبیاری گردو

نحوه و مقدار آبیاری درخت گردو بسیار مهم بوده، نهال گردو به هفته ای ده لیتر آب نیاز دارد. آب غیر کافی موجب رشد کم، کاهش عملکرد و کاهش کیفیت گردو می شود. آبیاری بیش از حد نیز باعث کندی رشد و نیز موجب بروز بیماریهای طوقه و ریشه درخت می گردد. همچنین لازم به توضیح است برای جلوگیری از شیوع بیماری باید به روش آبیاری درخت گردو توجه داشته باشید ونباید طوری آبیاری کنید که آب به تنه درخت برسد.

کوددهی

به گلدان گردوی خود در اوایل بهار کود بدهید. درخت گردو به نیتروژن زیادی احتیاج دارد. میزان سه تا چهار کیلو کود دارای آمونیوم سولفات برای درخت گردو استفاده کنید. به آرامی کود را اطراف درخت پخش کنید. کود را با فاصله ۴۵ سانتی متری از تنه درخت روی خاک اضافه نمایید.

ترفند کاشت گردو در گلدان

برای کاشت از گردوهای تازه تر استفاده کنید زیرا احتمال جوانه زنی در گردوهای قدیمی و کهنه تر پایین است. نگهداری گردو در محیطی گرم و مرطوب مثل آشپزخانه موجب افزایش سرعت جوانه زنی آن می شود.

خاک مناسب برای کاشت گردو در گلدان

گردو در خاکهای رسی سنگین و مرطوب رشد مناسبی ندارد ، وجود خاکهای نیمه سنگین از نوع شنی رسی و لومی برای پرورش گردو مناسب است و عمق خاک باید حداقل ۳ متر باشد. خاکهای لومی نسبت به خاکهای شنی به دلیل ویژگی حاصلخیزی و حفظ بهتر رطوبت بهترند چرا که امکان بهتری برای مدیریت آبیاری دارند.

فصل کاشت گردو در گلدان

علاوه بر این، بهترین فصل کاشت گردو در گلدان اوایل بهار است. برای کاشت درخت گردو از طریق بذر، بذرهای گردو را به مدت یک شب در یک سطل آب قرار دهید.

نتیجه :

برای دستیابی به بالاترین میزان بازده و البته محصول ‌دهی خوب، باید پیش از کاشت گردو در گلدان ، منطقه جغرافیایی خود را به خوبی شناخته و بر آن اساس، نوع گردو مناسب را برای پرورش انتخاب کنید. به عنوان مثال برای شهر ‌هایی مثل شهرکرد که در ارتفاعات قرار گرفته‌اند نهال گردو فرنور مناسب است؛ در حالی که برای پرورش گردو در شمال ، نهال گردو چندلر پیوندی پیشنهاد می‌شود.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها