تاثیر خاکستر در درخت گردو

2/دی/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

تاثیر خاکستر در درخت گردو : هیچ باغداری دوست ندارد همه محصولات باغش بر اثر آفت یا تغذیه نامناسب، از بین برود. از آنجا که هرچه تعداد درختان گردو در باغ بیشتر باشد، میزان خاک کمتر می‌شود، باید به طور مرتب برای غنی‌سازی خاک از انواع مواد مغذی استفاده شود. یکی از مکمل‌هایی که برای خاک درختان گردو مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاکستر است. خاکستر یک مکمل بسیار خوب است، چرا که حاوی مقادیر مناسبی از مواد مغذی ارزشمند است که نهال گردو برای رشد به آن‌ها نیاز دارد. نگران نباشید خاکستر به هیچ عنوان ریشه درخت را نمی‌سوزاند و هرگز دچار رشد ناگهانی درخت نیز نمی‌شود. در ادامه تاثیر خاکستر در درخت گردو را بیشتر توضیح خواهیم داد.

مزیت استفاده از خاکستر برای درختان گردو

یکی از موادی که باغداران برای بارور کردن و تقویت درختان گردو استفاده می‌کنند، خاکستر است. به دلیل اینکه خاکستر منبع عالی از مواد مغذی با غلظت‌های کم همچون سدیم، آلومینیوم، منیزیم، کلسیم، فسفر و گوگرد است، همچنین غلظت مناسبی از پتاسیم دارد، برای بسیاری از درختان میوه به ویژه درخت گردو مفید خواهد بود چرا که بسیاری از درختان از جمله درخت گردو به این مواد نیاز دارند.

از تاثیر خاکستر در درخت گردو ، کنترل آفات است. اگر درختان گردو دچار آفت شده‌اند بر روی خاک خشک کمی خاکستر بریزید تا حشرات و آفات از بین بروند. نمک موجود در خاکستر چوب انواع آفت‌ها از جمله حلزون‌ها و انواع بی‌مهرگان را کاملا از بین می‌برد.

خاکستر چوب یک ماده قلیایی است. بیشتر درختان میوه از جمله درختان گردو ترجیح می‌دهند در خاک کمی اسیدی رشد کنند. اگر درختان شما در خاک بسیار اسیدی در حال رشد هستند، خاکستر می‌تواند باعث اصلاح خاک شود.

تفاوتی نمی‌کند از آهک یا خاکستر برای خاک استفاده کنید، هر دو نتایج یکسانی را ایجاد می‌کنند. اما به دلیل اینکه خاکستر در دسترس همه قرار دارد و از نظر قیمت نسبت به آهک مقرون به صرفه‌تر است، انتخاب بهتری خواهد بود.

زمان استفاده از خاکستر برای درختان گردو

برای تاثیر خاکستر در درخت گردو، قبل از افزودن خاکستر برای غنی‌سازی خاک، باید اسیدیته خاک را مورد آزمایش قرار دهید. این آزمایش نشان می‌دهد که آیا خاک به خاکستر نیاز دارد یا خیر.

در اوایل بهار زمان کودهی درختان گردو ، می‌توانید از خاکستر نیز استفاده کنید، تنها مجاز هستید در سال یک بار از این مکمل استفاده کنید. برای جلوگیری از بلند شدن از روی سطح خاک، کمی خاک مرطوب بر روی خاکسترها بریزید، بهتر است خاکستر را در روزهایی که باد نمی‌وزد، استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید خاکستر نمی‌تواند جایگزین خوبی برای کودهای معمولی که به خاک اضافه می‌کنید، باشد. به دلیل اینکه خاکستر دارای مقادیر کمی از مواد مغذی است. نیتروژن در خاکستر صفر است و پتاسیم و فسفر آن میزان کمی دارد. در صورتی که نیتروژن، پتاسیم و فسفر از جمله مواد مغذی هستند که درخت گردو به آن‌ها نیاز زیادی دارد. معمولا از خاکستر به عنوان مکمل به کود اصلی استفاده می‌شود.

انتخاب خاکستر مناسب برای درختان گردو

خاکستری که استفاده می‌کنید با توجه به نوع چوبی که سوزانده شده است، دارای ساختار شیمیایی متفاوتی خواهد بود. معمولاً برای درخت گردو از خاکستر درختان بلوط، گردو، افرا و صنوبر استفاده می‌شود. از خاکستر درختانی که دارای رزین هستند یا در ساختار آن‌ها مواد شیمیایی سمی وجود دارد، نباید استفاده کرد. اگر از خاکستر چوب‌های شیمیایی استفاده کنید، ممکن است آلودگی وارد خاک شده و نه تنها برای درخت مفید نخواهد بود، بلکه مضر خواهد بود. توجه داشته باشید خاکستر نباید حاوی فلزات سنگین همچون سرب و کادمیوم باشد. برای تاثیر خاکستر در درخت گردو، دقت داشته باشید خاکستر نباید از چوب اصلاح شده، چوب رنگ شده، زغال سنگ یا مقوا به دست آمده باشد. اگر خاکستر از چوب‌های جوان به دست آمده باشد نسبت به چوب‌های قدیمی پتاسیم بیشتری دارد.

اثرات مفید کود مرغی در درخت گردو

بسیاری از باغداران ترجیح می‌دهند به جای استفاده از کودهای شیمیایی از کودهای حیوانی استفاده کنند. در کنار کودهای دامی، کود مرغی نیز برای درختان میوه از جمله درختان گردو بسیار مفید است. اگر ترجیح می‌دهید از کودهای سالم استفاده کنید، کود مرغی هیچگونه مواد شیمیایی ندارد و می‌تواند برای درختان مفید باشد. مواد مغذی که در کود مرغی وجود دارد به رشد و تقویت شاخه، برگ و میوه درخت گردو کمک بسیاری می‌کند. در ادامه تاثیر کود مرغ در درخت گردو را بیشتر شرح خواهیم داد.

مزیت استفاده از کود مرغی برای درختان گردو

کود مرغی می‌تواند سه ماده مغذی از جمله پتاسیم، فسفر و نیتروژن را برای رشد درختان گردو آزاد کند. در مقایسه با کودهای دامی گاو و گوسفند که دارای یک درصد نیتروژن، یک درصد پتاسیم و یک درصد فسفر هستند، کودهای مرغی حاوی پنج درصد نیتروژن، دو درصد پتاسیم و سه درصد فسفر هستند. همچنین علاوه بر این مواد مغذی، دارای روی، مس و سلنیوم است. اگر از کود مرغ‌هایی که تخم گذار هستند، استفاده شود کلسیم بیشتری به خاک اضافه می‌شود.

نیتروژن کود مرغی به رشد برگ، فسفر به تقویت ریشه و پتاسیم به رشد شکوفه و میوه درخت گردو کمک می‎کنند. تاثیر کود مرغ در درخت گردو این است که خاک اصلاح می‌شود، مواد آلی اضافه می‌شود، میکروب‌ها از بین می‌روند، رطوبت خاک حفظ می‌شود، هوادهی و زهکشی خاک را نیز بهبود می‌بخشد.

با توجه به این که این کود نسبت به کودهای شیمیایی از کربن آلی بیشتری برخوردار است، باعث بهبود خاک می‌شود. همچنین در کود مرغ نمک کمتری وجود دارد و به دلیل اینکه مرغ‌ها گیاه خوار هستند، کود آن‌ها عاری از بیماری است. همچنین به دلیل اینکه دسترسی به این کود برای همه امکان‌پذیر است از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

زمان استفاده از کود مرغی برای درختان گردو

برای داشتن گردوهای خوشمزه باید خاک درختان تقویت شود. زمانی که درختان گردو از خواب بیدار می‌شوند، برای تشکیل میوه و رشد برگ‌ها به یک تقویت کننده مناسب نیاز دارند که مواد مغذی را به ریشه درختان برساند. کود مرغی می‌تواند بهترین مکمل برای خاک درختان گردو باشد. توجه داشته باشید اگر خاک درختان سرشار از نیتروژن است، کود مرغی برای خاک مضر خواهد بود. نحوه استفاده از این کود نیز بسیار ساده است، تنها کافیست به طور یکنواخت آن را بر روی خاک بپاشید و با یک چنگک کمی آن را در خاک مخلوط کنید.

انتخاب کود مرغی مناسب برای درختان گردو

توجه داشته باشید که یکی از مزیت‌های کود مرغی که نیتروژن بالا است، می‌تواند برای درختان مضر باشد. چرا که نیتروژن بیش از اندازه در خاک منجر به از بین رفتن ریشه درخت می‌شود. اگر کود مرغی تازه را مستقیماً به خاک درختان اضافه کنید، به دلیل نیتروژن زیاد می‌تواند ریشه درخت را بسوزاند. بدین ترتیب کود خریداری شده باید قبل از استفاده، فرآیند کمپوست‌سازی یا پیری را طی کرده باشد. این فرآیند کمک می‌کند تا سطح نیتروژن کمی کاسته و درخت آن را تحمل کند. برای تاثیر کود مرغ در درخت گردو، کود باید فاقد آنتی بیوتیک باشد. کود مرغی این قابلیت را دارد که انواع باکتری و عوامل بیماری‌زا همچون سالمونلا را نیز در خود نگه دارد، بنابراین سعی کنید کود مرغی را از فروشگاه‎های معتبر خریداری کنید.

سخن پایانی

آنچه باعث رضایت مندی یک باغدار می‌شود، داشتن یک باغ سالم است. باغی که درختان و میوه‌های آن در سلامت کامل باشند. تنها با کمی مدیریت می‌توان محصول برداشتی باغ گردو را دو چندان کرد. با اضافه کردن برخی از مکمل‌ها از جمله خاکستر و برخی کودها از جمله کود مرغی، آفات از بین می‌روند و محصولات باغ شما دو چندان خواهد شد.
 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها