آموزش هرس درخت گردو

4/بهمن/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

آموزش هرس درخت گردو : درخت گردو همانند سایر درختان میوه نیازمند یک سری اصلاحات است. این اصلاحات که تحت عنوان هرس در کشاورزی شناخته می شود، باعث می‌شود تا درختان گردو فرم حرفه ای تری داشته باشند و در نتیجه میزان نفوذ هوا و نور به داخل تاج آنها افزایش یابد. همچنین این هرس باعث می شود تا چیدن میوه های گردو راحت تر شده و کارگران بتوانند به راحتی وارد تاج درخت شوند. در بسیاری از موارد نیز به دلیل وجود آفت و بیماری های گوناگون، درختان نیاز به حذف شاخه های آلوده و یا مزاحم برای سایر شاخه ها دارند. تمام این عوامل باعث می‌شود تا درختان گردو نیاز به هرس داشته باشد. مهمترین عاملی که نوع هرس درختان گردو را مشخص می کند، هدف و نحوه استفاده از آن توسط باغدار است. در باغات حرفه‌ای که گردو با هدف اصلی تولید میوه کاشته می شوند، بهتر است که سر زنی نهال از ارتفاع ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متری انجام شود اما درختانی که هدف اصلی آنها ایجاد شاخسار و استفاده از سایه درخت است (به طور مثال در باغ ویلاها)، بهتر است این ارتفاع بین ۱۵۰ تا ۲۳۰ سانتی متر انتخاب شود. در ادامه این مطلب از نهالستان گلرنگ نهال با آموزش هرس درخت گردو همراه ما باشید:

به طور کلی دو نوع هرس شلجمی و جامی برای گردو وجود دارد. 1. در هرس شلجمی گردو ، یک شاخه به عنوان رهبر انتخاب شده و این شاخه به درخت ارتفاع می دهد، سایر شاخه ها، کوچکتر از شاخه رهبر بوده و آن را دنبال می کنند.2. اما در هرس جامی گردو ، شاخه رهبر وجود ندارد و ۳ الی ۴ شاخه اصلی در جهات مختلف درخت رشد کرده است

بهترین هرس برای درخت گردو در سراسر دنیا

هرس محبوب درختان گردو در ایران و اکثر نقاط جهان هرس شلجمی تغییر یافته می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد: در هرس شلجمی تغییر یافته، نهال ها از ارتفاع تقریبی ۱۲۰ سانتیمتری سرزنی می شوند و در سال اول به آنها اجازه داده می شود که شاخه های جانبی را از زیر محل سرزنی شده رشد بدهند. 

آموزش هرس گردو یکساله

اگر درخت گردو شما عمری حدوداً یک‌ساله داشته باشد، بهتر است فاصله شاخه‌های جانبی از سطح زمین حدوداً ۱۵ سانتی‌متر باشد نه کمتر. هرس شاخه‌های جانبی که به سمت تنه اصلی برگشته‌اند یا معیوب و بیمار هستند بهتر است قبل از قطور شدن انجام شود.

آموزش هرس گردو 2 ساله

در سال دوم، یکی از شاخه ها که به صورت عمودی و رو به بالا رشد کرده است به عنوان شاخه رهبر انتخاب می گردد، این شاخه تا انتهای عمر درخت سرزنی نخواهد شد و به رشد خود ادامه خواهد داد. سه الی چهار شاخه که فاصله آنها با یکدیگر حداقل بیست سانت باشد به عنوان شاخه های فرعی بر روی تنه اصلی و زیر شاخه ی رهبر به صورت محیطی انتخاب می شوند. این شاخه های جانبی نیز همواره بر روی درخت باقی مانده و در سال‌های آتی، اصلاح تنها بر شاخه های روییده بر روی آنها انجام می‌شود.

آموزش هرس گردو سه ساله

در سال سوم و بعد از آن، هرس گردو محدود به حذف شاخه های اضافه و درگیر با شاخه‌های اصلی به جای مانده از هرس سال دوم خواهد بود. از سال سوم به بعد شاخه هایی که به صورت کج و یا نابجا رشد کرده‌اند و یا با سایر شاخه ها برخورد و اصطکاک دارند و یا دچار آفت و بیماری هستند حذف می گردند.

هرس درخت گردو ۷ ساله

هرس درخت گردو ۷ ساله یکی از مراحل مهم رشد و ثمر دهی درخت گردو می باشد. زمانی که درخت گردو دارای حداقل ۵ الی ۶ شاخه جانبی شد عملیات هرس کاری را انجام دهید. تا موقعیت بهتری برای رشد درخت گردو ۷ ساله فراهم نمایید. برای انجام این کار شاخه هایی که آسیب دیده اند و یا از درخت آویزان شده‌اند را قطع کنید. در این صورت فرآیند رشد شاخه های جوان تر و سالم تر به نحو بهتری انجام می شود.

دقت کنید که اگر هرس نهال گردو را چند سال به تاخیر بیاندازید و یا کوتاهی کنید در آینده با مشکلات زیادی روبرو می شوید. هم ثمردهی درخت گردو کم می شود هم حجم شاخه های سنگین آن افزایش می‌یابد. به نحوی که عملیات هرس کاری را به فرایندی سخت و طاقت‌فرسا تبدیل می کند. ضمن این که از طراوت و شادابی درخت گردو و در نتیجه زیبایی باغ شما نیز کاسته می شود.

هرس درخت گردو کهنسال

اگر درختتان کهنسال است و قصد دارید شاخه‌های قطور‌تری را هرس کنید، بهتر است ابتدا شاخه‌های فرعی نازک‌تر را حذف کرده سپس، شاخه موردنظر را در ابعاد نیم‌متری تا یک‌متری خرد کنید. حتماً دقت کنید که هنگام هرس‌کردن به پوست تنه درخت آسیب جدی وارد نشود چرا که منجر به خشکیدن و مرگ درخت گردویمان خواهد شد.

بهترین زمان برای هرس درخت گردو در اواخر پاییز و زمستان است؛ یعنی زمانی که درخت کمترین میزان شیره‌ریزی را دارد. در انتهای هرس شاخه‌های قطور، بهتر است از چسب هرس درخت گردو استفاده کنیم تا کمترین میزان نفوذ هوا و آلودگی را داشته باشیم

هرس گردو 20 ساله

نکته مهم هرس شاخه‌ های سنگین در گردو بیست ساله :

در صورتی‌ که بخواهید شاخه ‌های بزرگ‌تر را هرس کنید، ممکن است به دلیل وزن بالای شاخه در زمان جدا شدن، به کندن پوست درخت منجر شود. اگر پوست بیرونی تنه درخت کنده شود، درخت به مرور زمان خشک می شود. اگر تصمیم دارید شاخه ‌های سنگین و بزرگ را به هر دلیل قطع کنید، بهتر است مراحل زیر را در پیش بگیرید:

1. ابتدا شاخه ‌های کوچک و ریز متصل به شاخه مورد نظر را هرس کنید؛ با این کار اندکی از وزن شاخه موردنظر کم می‌شود.

2. علاوه بر آن اگر این شاخه سنگین در ارتفاع بالاتری قرار دارد با حذف شاخه ‌های متصل، ریسک آسیب رسیدن به شاخ و برگ پایینی در صورت سقوط شاخه، کمتر خواهد شد.

3. بعد از حذف شاخه ‌های کوچک، شاخه اصلی را از محل جوانه به‌ صورت مرحله ‌به‌ مرحله و هر بار با طول 0.5 تا 1 متر ببرید.

4. این کار نیز باعث سبک شدن وزن شاخه و کاهش ریسک کنده شدن پوست درخت خواهد شد.

5. درنهایت شاخه را از محل اتصال به تنه اصلی ببرید و برای کاهش میزان خسارت و بهبود سریع قسمت هرس، از چسب باغبانی مناسب درخت استفاده کنید.

چگونه از درخت هرس شده مراقبت کنیم؟

این مرحله دارای شرایط خاص و ویژه‌ای نیست. بهترین اقدام، انتخاب زمان مناسب هرس و انجام آن به روش صحیح است. برای آنکه هرس درختان با موفقیت انجام شود، بهتر است قطع شاخه‌ها در فصول گرم سال انجام نشود. در این حالت، درخت در معرض حمله آفات قرار می‌گیرد و احتمال ایجاد بیماری بیشتر است.

درصورتی‌که درختان، به‌ویژه درخت گردو را در فصل گرم سال هرس کنید، مورچه، شته و سایر آفات سلامت گیاه را شدیداً مورد تهدید قرار خواهند داد. قطع شاخه‌های قطور باید از بالای جوانه‌ها صورت گیرد و در صورت نیاز از چسب هرس استفاده شود. در سال، تنها باید یک‌پنجم تاج گیاه را هرس کنیم.

هرس درخت گردو در شاخه های مرکزی :

شاخه هایی که در بخش های بالاتر قرار دارند را بگذارید بمانند و بقیه ی اضافات را حذف کنید . منظور شاخه ای که در بالای شاخه ی مرکز و وسطی شما قرار دارد ، زیرا این امر موجب می شود بالای درخت همچنان باز بماند و امکان تابیدن نور افتاب و رفت امد هوای باز در جریان باشد و درخت گردو اصطلاحا دچار خفگی نشود.شاید به مرور مشاهده نمایید که شاخه های جانبی درخت به سمت بالا و مرکز رشد میکنند که در صورت مشاهده ی این امر می توانید آنها را با قیچی باغبانی که مخصوص این کار است ، برش دهید تا به این صورت نهال گردو، شما بتواند تمامی اصول اولیه ی رشد و هرس را در خود جای داده باشد.

هرس درخت گردو در شاخه های ضخیم :

اما چالیش بر انگیز تر از مرحله ی قبل این مرحله می باشد که شاخه هایی که تنه هایی به نسبت ضخیم تر را دارند چطور باید هرس کرد ؟کافیست تنها در هنگام هرس درخت گردو خود در این مرحله تنها ضخامت عقب  درخت را برسی نمایید ، اگر با برسی این مورد مشاهده کردید که شاخه های بزرگ تر از قطر شاخه های عقب پیدا کردید، آن ها را با زاویه ای تقریبا 40 تا 45 درجه قطع کنید که به این روش شما میتوانید این مواد غذایی را به نسبت درست بین شاخه ها تقسیم نمایید.

اما در مرحله ی بعد اگر مشاهده کردید درخت یا نهال گردوی شما بیش از 1 یا 2 شاخه ی نسبتا ضخیم دارد باید بدانید مواد معدنی به سختی می تواند به نسبت های درست بین درخت تقسیم شود که این موضوع در نهایت منجر به بیشتر از پیش ضخیم شدن آن شاخه ها شود.

هرس درخت گردویی که شاخه های مماس دارد

شاخه هایی که از روی هم عبور می کنند یا به هم می چسبند و مماس با یکدیگر اند را برای سالم نگه داشتن درخت گردو، خود کوتاه کنید. چارچوب درخت خود را بررسی کنید و به دنبال شاخه هایی باشید که مسیرهای متقاطعی دارند یا با هم لمس می شوند. این شاخه ها از نظر زیبایی جذاب نیستند و اغلب اسکلت داخلی درخت شما را حجیم و دسترسی به آن را سخت می کنند. در نتیجه ممکن است درخت شما به اندازه یک درخت گردو  سالم رشد نکند. برای جلوگیری از این ، این شاخه ها را در جایی که با تنه درخت گردو قرار دارند هرس، کنید. به این ترتیب ، نهال شما فقط شاخه های سالم را رو به بیرون رشد می دهد. این باعث نشاط درخت می شود ، بنابراین می تواند انرژی بیشتری را در شاخه های کمتری قرار دهد. هرس درخت گردو تا چند ساله اگر اصولی انجام شود می تواند باردهی زیادی را شامل حال شما کند.

بهترین زمان هرس درختان گردو چه هنگامی است؟

ماه های آذر، بهمن و اسفند بهترین زمان هرس درخت گردو است.

آیا سر زنی درختان گردو باعث خشک شدن آنها می شود؟

 اگر سر زنی در آب و هوای سرد و یا در وجود عوامل بیماری زا انجام شود، ممکن است باعث ایجاد سرخشکیدگی در محل برش شود و بهتر است برای جلوگیری از این مورد بلافاصله بعد از سرزنی از چسب هرس استفاده کنید.

شاخه هایی که کرم خراط زده را چطور هرس کنم ؟

۵ سانتی متر پایین تر از محل ورود لارو به داخل شاخه، محلی است که بایستی بریده شود.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها