نحوه محاسبه قیمت درخت گردو به چه صورت است؟

30/دی/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

نحوه محاسبه قیمت درخت گردو به چه صورت است؟ در همین اول مقاله این مبحث را شرح دهیم که منظورمان از درخت گردو، همان نهال گردو است. زیرا قیمت درخت گردو 10 ساله، یا 20 ساله عملا بی معنی می باشند، زیرا باید از نهال های گردو دو، سه ساله استفاده نمایید تا امکان رشد در خاک محل کشت شما را داشته باشد.

حال در ادامه به نکات تعیین کننده در قیمت نهال گردو می پردازیم که پایه درخت گردو چه بوده است، زمان باردهی آن چه فصلی است، در چه اقلیمی بهتر رشد می‌کند و مواردی از این دست، در نحوه محاسبه قیمت درخت گردو، نقش دارند.

 آیا پایه اصلی درخت گردو در قیمت آن نقش دارد؟

درخت گردو یا از پایه بذری به دست می‌آید و یا از پایه پیوندی. درختانی که منشا رویش آن‌ها پایه بذری است، به روش سنتی به دست آمده‌اند و ثمردهی کمتری دارند، اما درختانی که پایه آن‌ها پیوندی است، محصول اصلاح ژنتیک هستند. درختانی که منشا آن‌ها پیوندی و اصلاح شده است برای باغدار رنج و زحمت کمتری دارند، چراکه به آفات و سرما مقاوم بوده و باردهی بسیار خوبی دارند.

طبق توضیحاتی که ارائه شد حتما حدس می‌زنید که نحوه محاسبه قیمت درخت گردو بذری و پیوندی، چگونه است. درخت گردو با منشا پیوندی، چندین برابر نهال‌های بذری در بازار قیمت دارد.

آیا عمر مفید درخت گردو، در قیمت آن تاثیرگذار است؟

برخی ارقام نهال گردو، زمان کاشت تا باردهی آن‌ها بسیار کم است. این درختان به در سال اول یا دوم، ثمر خواهند داد و باغدار را به سود ابتدایی می‌رسانند. علاوه بر این، مهم است که یک درخت گردو، تا 50 می‌تواند محصول بدهد و بعد از چه بازه زمانی، عنوان کهنسال به آن تعلق می‌گیرد.

همان‌طور که می‌دانید، درختان در بازه‌ ای که نهال هستند و یا کهنسال می‌شوند، قدرت ثمر دادن آن‌ها در کمترین حد قرار دارد، از این رو، وقتی صحبت از عمر مفید به میان می‌آید، عمر اقتصادی درخت گردو مهم می‌شود که تا چند سال قادر است ثمربخشی داشته باشد.

پر واضح است که عمر مفید در نحوه محاسبه قیمت درخت گردو، تاثیر دارد و هر کدام از ارقام نهال گردو که عمر اقتصادی بیشتری داشته باشند، برای باغدار مطلوب‌تر و سودآورتر هستند، لذا طبیعی است که گران‌تر معامله شوند.

آیا میزان میوه‌ دهی درخت گردو در قیمت آن تاثیرگذار است؟

این یک امر طبیعی است که باغدار دلش بخواهد، نهالی را بکارد که بیشترین ثمر را بدهد تا رنج باغداری را به لذت تبدیل کند؛ بنابراین ارقامی که پربارتر هستند، گران‌تر نیز محسوب می‌شوند. البته برای خرید نهال گردو باید از دید هزینه فایده به قضیه نگاه کرد.

نهالی که فاصله کاشت تا ثمر دهی آن کم باشد و در هر بار بار دهی، سود قابل توجهی نصیب باغدار کند، هر چقدر هم که گران باشد، می‌ارزد. بنابراین در نحوه محاسبه قیمت درخت گردو، کفه ترازو به سود ارقام پرحاصل، سنگین‌تر است.

آیا میزان سازگاری درخت گردو با محیط در قیمت آن تاثیرگذار است؟

اگر ساکن منطقه سردسیر هستید، قطعا درختان گردویی که متعلق به مناطق گرم‌تر هستند در حوالی شما ارزان‌تر معامله می‌شوند و این قضیه برای ساکنان مناطق گرم نیز وجود دارد. اما برخی از ارقام نهال گردو، سازگارپذیری بیشتری با محیط دارند و با آب و هوا و اقلیمی که در آن کشت می‌شوند، خود را هماهنگ می‌کنند. این سبک نهال‌ها همیشه متقاضیان و علاقمندان بسیاری دارند و نحوه محاسبه قیمت درخت گردو، در این رقم، گران‌تر از نمونه‌های دیگر است.

آیا شناسنامه‌ دار بودن نهال‌ گردو در قیمت آن تاثیرگذار است؟

قطعا نهال‌ هایی که دارای شناسنامه معتبر هستند، تقاضای بیشتری برای خرید دارند و از بازه قیمتی گران‌تری نسبت به درخت‌های بی‌اصل و نسب برخوردارند.

بهترین قیمت درخت گردو جوان:

همانطور که پیشتر نیز اشاره شده، درخت گردو جوان، همان ارقام نهال گردو است که با در نظر گرفتن به جغرافیا، شرایط آب و هوایی، ارتفاع باغ از سطح دریا، آبیاری و بودجه‌ ای که در نظر گرفته‌ اید، باید اقدام به خرید تعداد مورد نظر و کشت آنها نمایید. خرید درخت گردو جوان را از نهالستان‌ هایی بخواهید که سابقه‌ ای درخشان در زمینه کاری خود دارند و از تجربه و علم کافی برای مشاوره دادن به باغدار برخوردار هستند.

بهترین قیمت درخت گردو کهنسال:

واقعیت این است که خرید درخت گردو کهنسال عملا امکان‌ پذیر نیست، زیرا اولا شیوه‌ای برای نحوه محاسبه قیمت درخت گردو کهنسال، مرسوم نیست و ثانیا امکان کندن درخت از زمین بدون اینکه ریشه‌هایش آسیب نبیند و جابجایی و انتقال به باغ دیگر انجام شود، وجود ندارد. در قدیم در برخی از روستاهای شمالی، افراد محصول سال آینده درختان گردو را پیش خرید می‌کردند و در این صورت کسی به جز اجاره کننده اجازه نداشت از محصول درختان کهنسال استفاده کند.

بنابراین چیزی به نام فروش درخت گردو کهنسال با هدف انتقال درخت به باغ دیگری وجود ندارد، اما با توجه به اینکه چوب درختان گردو از چوب‌های گران‌ قیمت و بسیار مهم در انواع صنایع مبلمان سازی، مصنوعات چوبی و… است، خرید درخت گردو کهنسال به منظور استفاده از چوب و قطع درخت، مرسوم است.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها