عمق ریشه درخت گردو در زمان کاشت چقدر باید باشد؟

2/دی/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

عمق ریشه درخت گردو در زمان کاشت چقدر باید باشد؟ توجه به عمق ریشه درخت گردو، یکی از فاکتورهای مهم در زمان کاشت نهال گردو است . وضعیت قرارگیری ریشه درخت گردو در خاک، به اندازه‌ای اهمیت دارد که شما می‌توانید تأثیر آن را در رشد و باردهی این درخت مشاهده کنید.انتخاب عمق چاله مناسب و رعایت خاک، آب و هوا، تغذیه و سایر شرایط برای کاشت نهال گردو بسیار مهم است. زیرا ریشه های گردو تا سال ها پس از کاشت به رشد خود ادامه خواهند داد.

ریشه‌ های این درخت بسیار گسترده بوده و تا عمق زیادی درون خاک جای می‌گیرند. معمولا عمق ریشه درخت گردو، به 3 تا 5 متر هم نیز می‌رسد. به این ترتیب حفر گودال یا چاله جهت کاشت نهال گردو باید عمق مناسبی داشته باشد. با توجه به میزان رشد ریشه درخت گردو، شما باید گودالی به اندازه 50 تا 80 سانتی‌متر درون زمین حفر کنید.

همچنین باید به فاصله بین نهال‌ ها کنار یکدیگر نیز دقت نمایید. همان‌طور که اشاره کردیم ریشه درخت گردو، در طول رشد بسیار گسترده شده و درون خاک جای می‌گیرد. به همین دلیل رعایت فاصله مناسب بین نهال‌ ها اهمیت بسیاری دارد. مناسب ترین فاصله برای کاشت گردو 6 تا 7 متر در ارقام جدید و در ارقام قدیمی 10 تا 12 متر است.

توجه داشته باشید که این فاصله ممکن است در ارقام مختلف، متفاوت باشد. قبل از کاشت گونه‌های مختلف این نهال در مورد نوع نژاد و شرایط نگهداری از آن اطلاعات لازم را کسب کرده و با آگاهی برای این کار اقدام کنید.

چرا آزمایش خاک برای کاشت نهال گردو اهمیت دارد؟

در حالت کلی آزمایش خاک قبل از اقدام برای کاشت ارقام مختلف اهمیت بسیاری دارد.
توجه داشته باشید که آزمایش خاک و انتخاب خاک مناسب برای پرورش این درخت در میزان رشد و باردهی آن، اثر فوق‌العاده مطلوبی دارد.

کارشناسان و متخصصان در این حوزه به باغداران توصیه می‌کنند تا قبل از کاشت این درخت، خاک قابل کشت را از نظر حاصلخیزی و وجود عوامل خارجی مانند باکتری یا قارچ، مورد آزمایش قرار دهند.

اگر این امر به درستی و بر اساس اصول تخصصی انجام نشود و انواع میکروارگانیسم مانند باکتری در خاک وجود داشته باشد، ریشه‌های درخت گردو در کوتاه‌ ترین زمان ممکن آسیب می‌بینند. برای این منظور معمولا از خاک زمین زراعی نمونه‌ برداری می‌ کنند. با انجام مراحل مربوط به نمونه‌ برداری و آزمایش، خاک از هر نظر بررسی شده و صلاحیت کاشت نهال گردو در آن مشخص می‌شود.

 امروزه نهالستان‌ها و مراکز تخصصی فروش نهال، از کارشناسانی تشکیل شده‌اند که به مراحل نمونه‌برداری و آزمایش خاک تسلط داشته و از دانش کافی در این خصوص بهره‌مند هستند.

چرا عمق چاله درخت گردو مهم است؟

 از دلایل اهمیت عمق چاله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تامین منابع آب: عمق مناسب چاله به ریشه نهال اجازه می دهد تا به منابع آب زیرزمینی دسترسی پیدا کند. ریشه در جذب آب و تامین آب مورد نیاز نهال ها نقش حیاتی دارد. عمق نادرست چاله ها می تواند منجر به عدم تامین آب کافی به ریشه و اختلال در رشد نهال شود.

جلوگیری از بیرون زدگی ریشه: انتخاب عمق چاله مناسب برای کاشت درختان گردو می تواند از بیرون زدگی ریشه جلوگیری کند که ناشی از آب و هوای مرطوب مورد نیاز ریشه است.بیرون زدگی ریشه باعث کاهش پایداری نهال و ریشه می شود.

توسعه سیستم ریشه: عمق مناسب گودال کاشت درخت گردو فضای کافی را برای رشد و نمو سیستم ریشه نهال فراهم می کند. ریشه ها به دنبال منابع آب، مواد معدنی و مواد مغذی از خاک هستند، و عمق کافی به آنها اجازه می دهد بتوانند به منابع مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

مقابله با تامین آب نامناسب: عمق نادرست چاله ها می تواند منجر به تامین آب نامنظم و عدم فشرده سازی مناسب خاک شود و منجر به مشکلاتی مانند غرقاب شدن نهال ها یا خشک شدن زودرس شود.

به طور کلی، عمق مناسب گودال در هنگام رشد درختان گردو از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا این عمق باعث می شود که ریشه نهال به خوبی در خاک جا بیفتد و آب و منابع غذایی لازم را به نحو مطلوب تامین کند. نهال ها به طور سالم رشد و نمو خواهند کرد و عملکرد بهتری خواهند داشت.

کاشت نهال گردو در چاله های بسیار عمیق چه تاثیری دارد؟

حفر چاله های عمیق تر از حد معمول هنگام کاشت نهال گردو می تواند اثرات منفی و نامطلوبی بر رشد و نمو نهال داشته باشد. اثرات منفی حفر چاله های عمیق برای کاشت نهال گردو به شرح زیر است:

کاهش دسترسی به آب: هرچه چاله های کاشت درخت گردو عمیق‌تر باشد، فاصله ریشه‌های درخت و منبع آب بیشتر می‌شود.این مشکل دسترسی نهال به آب و مواد غذایی موجود در خاک را کاهش می دهد و رشد نهال را مختل می کند.

آسیب به ریشه: بیشتر بودن عمق چاله کاشت گردو می تواند به ریشه نهال آسیب برساند. اگر نهال گردو خیلی عمیق کاشته شود، ممکن است با کمبود آب و مواد مغذی مواجه شود و در نتیجه رشد ضعیفی داشته باشد.

عدم تراکم صحیح خاک: حفر چاله های عمیق تر ممکن است منجر به عدم تراکم صحیح خاک در اطراف ریشه ها شود. این مشکل می تواند منجر به آبیاری نامناسب نهال ها شود.

نیاز به آب بیشتر: بیشتر بودن عمق گودال کاشت نهال گردو ممکن است باعث آب بیشتر برای آبیاری شود. از آنجایی که ریشه ها عمیق تر می شوند، برای سیر کردن نهال ها به آب بیشتری نیاز است.

نتیجه اهمیت توجه به عمق ریشه درخت گردو

اگر می‌خواهید پس از کاشت نهال گردو، باغی سرزنده با درختانی سالم داشته باشید، حساسیت خود نسبت به سلامت ریشه درخت گردو، و خاک مناسب را افزایش دهید. ریشه‌ها تمام مواد لازم برای رشد به همراه آب را به تنه درخت و دیگر اندام‌های آن می‌رسانند. به این ترتیب مراقبت از یک نهال تنها به نور کافی، آبیاری منظم، هرس کردن و… منتهی نمی‌شود.

جمع‌آوری اطلاعات مهم در خصوص انتخاب خاک مناسب، سلامت ریشه و آگاهی از عمق ریشه درخت گردو، در رشد بهینه و سوددهی آن اثر مستقیم دارد. شاید از این موضوع اطلاع نداشته باشید که بعضی از میکروارگانیسم‌های موجود در خاک برای رشد درختان بسیار مفید هستند. به عنوان مثال یک نوع قارچ به نام میکرویزا از طریق ریشه‌های نهال گردو به قسمت‌های دیگر آن رسیده و در رشد و کیفیت باردهی آن، اثر بسیار مطلوبی دارد.

عمق ریشه درختان گردو؛ باید به شکلی محاسبه شود که ریشه‌ها پس از رشد به بن‌بست نخورده و در اصطلاح خفه نشوند. نکته مهم در ریشه درخت گردو، دسته‌ بندی آن است.به این معنا که مجموع ریشه های تشکیل دهنده این درخت، خود به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال درخت گردو از چند ریشه اصلی تشکیل شده که این بخش‌های اصلی برای رشد و گسترش به صورت طولی و عرضی به خاکی حاصلخیز همراه با عمقی مناسب احتیاج دارند.

بهتر است این‌گونه نتیجه گیری کنیم که اگر قصد کاشت نهال گردو در باغ یا باغچه خود را دارید، فضایی وسیع را به این موضوع اختصاص دهید. در صورت عدم دسترسی به مکان یا زمینی مناسب، از کاشت این درخت منصرف شوید تا در آینده با آسیب ریشه‌ها، شکست در سوددهی و رشد درختان خود مواجه نشوید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها