سوالات متداول درباره انواع نهال گردو

8/شهریور/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

سوالات متداول درباره انواع نهال گردو :

1. هرس درخت گردو چگونه و چند روش انجام می شود؟

هرس درختان گردوی جوان و یا کهنسال مسئله ی مهمی می باشد که واجب است حین احداث باغ گردو آن را آموزش ببینید، به طور خلاصه می توان هرس را عملی جهت اصلاح شاخه های زائد درخت دانست که با قطع و یا کوتاه کردن شاخه ها، می توان باعث جان گرفتن مجدد درخت شد. این عمل هم در جهت تابش آفتاب به شاخه هایی که در لایه های زیرین قرار گرفته اند انجام می شود و هم برای آنکه توازن قدرت تغذیه ای درخت در تمامی شاخه ها به طور مناسب پخش شود. معمولا انواع روش هایی که می توان برای هرس درخت گردو در نظر داشت:

هرس زمستانه درخت گردو

هرس تابستانه هرس ضعیف

هرس متوسط

هرس شدید

هرس فرم

و هرس باردهی… می باشد که بسته به سن نهال یا درخت گردو و شرایط پیش رو یک روش انتخاب می شود.

انواع ارتفاعات مناسب کاشت گردو:

معمولا چهار دسته ارتفاع برای کاشت درختان گردو انتخاب می شود:

دسته ی اول: استان و شهر هایی با ارتفاعات کم که در شهر های جنوب کشور یا شمال کشور بیشتر دیده می شود مانند: بوشهر، خرمشهر، آبادان، کیش و… یا در استان و شهر های شمالی کشور مانند: ماذندران، رشت، ساری، بندر انزلی، نوشهر، بندر عباس و… که ارتفاعی از سطح دریا ندارند و در نهایت عددی بین 8- تا 50 متر نسبت به سطح دریا می باشد که در اینجا ژن های گردوی آمریکایی مانند نهال گردو پکان بسیار مورد کاشت و خریداری قرار میگیرد.”

دسته ی دوم: ارتفاعاتی کمی که اب و هوای گرمسیری دارند اما از سطح دریا در حدود 600 الی 1000 متری آن قرار گرفته اند مانند استان قم، مشهد و.. نام برد که در این استان و شهر هایی با این سطح ارتفاع معمولا درختان گردویی مانند: نهال گردو ژنوتیپ گلد نهال توصیه می شود زیرا این رقم تحمل بسیار خوبی در برابر گرما از خود نشان می دهد.

دسته ی سوم: ارتفاعات بیش از 1000 تا 1500 متر که جز استان و شهر هایی می باشند که دارای آب و هوایی معتدل تا نسبتا سردسیر را شامل می شوند. از این استان ها می توان به استان های: اصفهان، شیراز، سنندج، بیرجند، ایلام، کرج، کرمانشاه، ارومیه، خرم آباد و…. دیگر استان ها نام برد که با توجه به ارتفاع سطح دریای این شهر ها گردوهایی مانند: گردو چندلر ، نهال گردو روند، نهال گردو تویسرکان، نهال درخت گردو خوشه ای، درخت گردو اسرائیلی و… نام برد.

دسته ی چهارم و آخر: استان و شهر هایی که در ارتفاعاتی بیش از 1500 متر نسبت به سطح دریا قرار گرفته اند که برای این ارتفاعات کوهستانی و سردسیر از ارقام دیرگل گردو می بایست استفاده شود تا مقاومت بسیار خوبی را در برابر سرما از خود نشان می دهند. استان هایی مانند: زنجان، اراک، اصفهان، همدان،یاسوج،شهر کرد و… نام برد که از انواع گردوهایی که مناسب مناطق کوهستانی می توان نام برد: درخت گردو فرنور، گردوی کانادایی و.. نام برد

سوالات متداول درباره انواع نهال گردو

آشنایی با خرید انواع نهال گردو و مشخصات آنها :

نهال های گردو دارای انواع مختلفی است. زیستگاه اصلی درخت گردو ایران است با اینحال پس از انتقال این میوه به کشورهای دیگر و انجام اصلاحات ژنتیکی، انواع نهال گردو؛ با مشخصات و ویژگی های مختلف به وجود آمدند. ارقام مختلف نهال های گردو ویژگی های کمابیش متفاوتی داشته و برای مناطق و شرایط مختلف آب و هوایی مناسب است. از طرفی ظاهر میوه های گردو با یکدیگر اندکی متفاوت است. در حال حاضر بیش از ۳۰ نوع نهال گردو؛ در جهان پرورش داده می شود.

برخی از ارقام پرفروش نهال گردو

نهال گردو چندلر ، نهال گردو فرنور ، نهال گردو خوشه ای ، نهال گردو پیوندی تو سرخ، نهال ژنوتیپ گلد نهال ، نهال کانادایی، نهال شیلی، نهال بیلچک، نهال پاریزین، نهال پدرو، نهال پکان آمریکایی، نهال پیوندی فرانکت ، نهال خوشه اسرائیلی، نهال تویسرکان، نهال گردو لارا، نهال روند، نهال دماوند، نهال رقم جمال، نهال ساندلند، نهال گردوی سجنو ، نهال گردو شبین، نهال کاما، نهال خوشه ای فرانسوی، نهال هارتلی، نهال وینا، نهال گردو یالووا و نهال ضیاآباد است.

از انواع گردو که در دنیا مورد کشت قرار می گیرند می توان به گردوهای زیر اشاره کرد:

Walnut Pecan tree

Walnut Chandler

Walnut Fernor seedlings

walnut lara

walnut franquette

walnut Canadian Seeds

Walnut Pedro tree

Walnut Hartley

Walnut Vina tree

walnuts red

هر کدام از این نهال ها ویژگی های مختص به خود داشته که در بالای همین صفحه به معرفی رقم های نهال گردو؛ به طور خلاصه پرداخته ایم که هر رقم برای شرایط آب و هوایی مختلف مناسب هستند. اگر تمایل به خرید و کاشت نهال دارید، توصیه می شود قبل از هر اقدامی با کارشناسان گلرنگ نهال مشورت نموده و بهترین و مناسب ترین نهال های گردو را برای کاشت انتخاب کنید

سوالات متداول درباره انواع نهال گردو

نهال گردو زود بازده یا زود گل یا گردو دیر گل چه تفاوت ساختاری دارند؟

نهال گردوی زود بارده، که در اصل می توان آنها را برای مناطق گرمسیری مناسب دانست، زیرا در ارتفاعات کم، شکوفه و گلدهی درختان در زمان بسیار زودی انجام می شود، که به نهال گردو گرمسیری معروف می باشند و اما عکس این موضوع در رابطه با نهال های گردوی مناطق سردسیری، اتفاق می افتاد،که به بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، معروف می باشند.

نهال گردو مقاوم به سرما، معمولا رقم های مانند فرنور و کانادایی را می توان نام برد و در جبهه ی مقابل نهال گردوی گرمسیری، می توان به گردوی پکان اشاره داشت. اما با بیان موضوع شاید برای شما جالب باشد که بدانید که:

بهترین نهال گردو گرمسیری چیست و چه مشخصاتی دارند:

نهال های گردوی گرمسیری به نوعی از گیاه می گویند که ابتدا مقاومت بسیار خوبی در برابر تابش آفتاب داشته باشد زیرا ارقام گردو در زیر تابش مستقیم آفتاب بعد از گذشت مدت زمانی دچار سوختگی برگ می شوند و یا مغز گردوی آنان، دچار پوکی می شود. همچنین به کم آبی نسبتا مقاوم هستند اما از طرف مقابل به سرما هم حساسیت زیادی دارند. از ارقام گردوی منطاق گرمسیری می توان به نهال گردوی پکان آمریکایی نام برد.

بهترین نهال گردو سردسیری چیست و چه مشخصاتی دارند:

درخت گردو اغلب برای مناطق سردسیر مناسب می باشد، اما در مناطق کوهستانی و مناطقی که در فصل بهار هم ممکن است برف را تجربه نمایند، توصیه می شود از ارقام دیرگل گردو بهره مند شوند، زیرا این ارقام دیرگل ده بوده و نسبت به سرما مقاومت بسیار خوبی از خود به نمایش می گذارند. از ارقام دیرگل و مقاوم گردو می توان به گردوی فرنور، گردوی چندلر، گردوی کانادایی و … اشاره کرد.

اکثر درختان گردوی کشور در چند سالگی به بار می نشینند:

زمان شروع باردهی درخت گردو چندلر: (از سال دوم آغاز به کاشت)

زمان آغاز باردهی درخت گردو فرنور: از (دومین سال پس از کاشت)

زمان شروع باردهی اولیه درخت گردو خوشه ای: (از دومین و سومین سال کشت)

زمان آغاز باردهی درخت گردو ژنوتیپ برتر گلد نهال: (از اولین سال کاشت)

زمان شروع باردهی درخت گردو اسرائیلی: (از دومین یا سومین سال کشت)

و … مابقی ارقام که اکثرا در این بازه از سال می باشند.

پیوند گردو چگونه انجام می شود:

از روش های بسیار زیادی هر ساله برای پیوند زدن نهال ها استفاده می شود که یکی از موضوعات بسیار داغ در جستوجوهای گوگل هم همیشه روش جدید پیوند گردو، می باشد که در اینجا به چندین مورد از پیوند درخت گردو بزرگ اشاره می کنیم:

پیوند اسکنه گردو

پیوند اسکنه علفی

پیوند امگا گردو

پیوند شکمی

پیوند وصله ای

چگونگی و بهترین زمان کاشت نهال گردوها

بهترین زمان کاشت نهال گردو، در محل اصلی کاشت مانند باغ و باغچه از اواسط پائیز تا اواخر زمستان است. در این مدت درختان گردو در حالت خواب قرار داشته و خود را برای فصل رشد در بهار آماده می کنند. در این زمان می توانید نهال گردو، را در محل اصلی بکارید. برای کاشت بذر ابتدا باید بذرها را در محل موقت و یا محل اصلی بکارید.

برای عملکرد بهتر و کاشت انبوه توصیه می شود بذرها را ابتدا در خزانه و یا گلدان کاشته و سپس به محل اصلی انتقال دهید. با توجه به مدت زمان مورد نیاز برای جوانه زنی بذرها که یک الی دو ماه در حالت عادی است و دمای مورد نظر برای جوانه زنی که حدود ۲۵ درجه سانتیگراد است، بهترین زمان کاشت بذر گردو در اوائل تابستان و اواخر بهار تعیین می گردد. در این زمان بذرها امکان بیشترین بهره را از دمای هوا و نور خورشید دارند.

مناسب ترین خرید نهال گردو کدام است؟

بسیاری از افراد سوال می کنند که بهترین نهال؛ برای کاشت کدام است. پاسخ به این سوال به شرایط محل کاشت، نوع آب و هوا و هدف از پرورش درخت گردو بستگی زیادی دارد. اگر چه در عکس نهال گردو؛ یک درخت سردسیری محسوب می شود ولی گونه هایی از آن برای پرورش در مناطق گرم توسعه یافته اند.

هر نهال خصوصیات و ویژگی های متفاوتی از دیگری دارد. شکل ظاهری، میزان باردهی، دمای مناسب، مقاومت به بیماری های مختلف، ارتفاع محل کاشت از سطح دریا و زمان گل دهی و باردهی نهال ها از یکدیگر متفاوت است.

بطور کلی مناطقی که ارتفاع آنها از سطح دریا بالای ۱۵۰۰ متر است و زمستان زودرس و بهار دیررس دارند، نهال گردو پیوندی؛ یکی از بهترین گزینه ها است. برای مناطق معتدل که دارای چهار فصل مختلف بوده و ارتفاع ما بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا دارند نهال پیوندی چندلر مناسب است.

در مناطق گرمسیری بسته به دمای هوا و ارتفاع از سطح دریا نهال های ژنوتیپ و پکان آمریکایی بهترین بازدهی را خواهند داشت. اگر تصمیم به پرورش درخت گردو دارید برای انتخاب بهترین نهال ؛ با کارشناسان گلرنگ نهال مشورت نمائید.

نحوه مراقبت و نکات مهم در نگهداری خرید نهال گردو :

پس از جوانه زدن بذرها، برای انتقال به محل اصلی باید نکاتی را در نظر بگیرید. داشتن خاک اسیدی با زهکشی مناسب، حداقل فاصله حدود ۷ متر با درختان، دیوار و ساختمان، خاک ترکیبی شامل کمپوست، خاک باغچه و شن و ماسه و آبیاری کافی برای پرورش درختان گردو، الزامی است.

بهترین کود برای درخت و نهال گردو، کودهای حاوی آمونیوم سولفات است. کود را در اوائل بهار و یا اواخر زمستان بر روی خاک پخش کرده و پس از آن آبیاری کافی داشته باشید. نکته مهم دیگر از بین بردن علف های هرز، چمن و گیاهان مختلف در اطراف درخت است.

این گیاهان مواد مغذی خاک را جذب کرده و نهال را با کمبود مواد غذایی مواجه می کنند.

هرس کردن درختان گردو و حذف شاخه های زاید و شکسته در زمستان می تواند منجر به نوردهی بهتر و جذب مواد مغذی به تمام نقاط گیاه شود. آبیاری نهال و درخت گردو هر هفته یکبار در سال اول و برای سالهای بعد می تواند به دو هفته نیز افزایش یابد. توجه داشته باشید که آب کافی برای درختان گردو الزامی است.

کمبود آب به خشک شدن، کوچک بودن و عدم رشد کافی درخت و مغزهای گردو می شود. درختان و نهال گردو به دمای زیاد واکنش نشان می دهد بنابراین دمای بالای ۴۲ درجه سانتیگراد برای روزهای متوالی منجر به سیاه و خشک شدن مغزهای گردو می شود. در نهایت سم پاشی های سالیانه به دفع انواع آفات درخت کمک زیادی می نماید لذا آنرا در برنامه کاری خود قرار دهید.

سوالات متداول درباره انواع نهال گردو

زمان برداشت محصول از درخت گردو

زمان برداشت میوه درخت گردو؛ به عوامل مختلفی از جمله شرایط آب و هوایی محل کاشت بستگی دارد. فصل برداشت گردو پاییز است با اینحال زمان دقیق برداشت به عواملی مانند رسیدن پوست و مغز گردو، پوست نازک اطراف مغز و لایه چوبی میان دو لپه مغز گردو نشانه هایی از زمان برداشت گردو است.

پوست سبز گردوها در زمان برداشت ترک خورده و مغزها رسیده و با رنگ روشن هستند. زمان باردهی Walnut seedlings، بسته به نوع نژاد آن متفاوت است. به عنوان مثال نهال خوشه ای بعد از پنج سال، نهال گردو ژنوتیپ؛ بعد از یک سال، نهال پاریزین از سال سوم و گردو اسرائیلی از سال دوم بار می دهد. بنابراین برای کاشت نهال گردو و سود دهی مناسب باید زمان مورد نیاز برای باردهی درختان گردو را نیز در نظر بگیرید.

توجیه اقتصادی کاشت و خرید نهال گردو:

کاشت نهال گردو و پرورش درختان گردو یک کار سودآور محسوب می شود. اگر به باغداری و پرورش درختان مختلف علاقه دارید و می خواهید یک کار سودده داشته باشید پرورش و کاشت گردو یک پیشنهاد عالی برای شما است.

شما بسته به منطقه آب و هوایی خود باید بذر و نهال مناسب تهیه کنید. اگر محل کاشت دارای آب و هوای گرم است می توانید از انواع نژادهای گرمسیری گردو و چنانچه در مناطق سردسیر سکونت دارید می توانید از انواع نژادهای سردسیری استفاده کنید. علاوه بر انتخاب بذر و نهال متناسب با شرایط آب و هوایی محل کاشت، میزان آبیاری کافی جهت باردهی مناسب، انتخاب خاک و کود مناسب و توجه به نکات مراقبتی اهمیت زیادی دارند. نکته مهم دیگر در انتخاب و کاشت نهال گردو، در نظر گرفتن مدت زمان مورد نیاز برای باردهی درخت است.

برخی ارقام نهال های گردو در سال اول بار می دهند و برخی نیاز به پنج سال برای باردهی دارند. از طرفی میزان باردهی و عملکرد درخت در میزان سودآوری نقش مهمی دارد. از طرفی پس از کاشت گردو و رسیدن به باردهی، دیگر نیازی به هزینه های اضافی نیست بلکه درخت با رشد خود در سالهای بعد محصول بیشتری خواهد داشت. با توجه به بازار داخلی و صادراتی مناسب برای گردو و با در نظر گرفتن شرایط کاشت و پرورش درخت گردو اینکار دارای توجیه اقتصادی بوده و مقرون به صرفه خواهد بود.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها