پرسودترین درخت گردو

22/تیر/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

پرسودترین درخت گردو : درخت گردو به ذاته درخت پر سود و فایده ای است و معمولا کشاورزان زیادی به کشت ان روی می آوردند. از طرفی نهال گردو شرایط نگهداری و رسیدگی و آب و هوایی خاصی را می طلبد. از این رو علت گرانی گردو و نهال درخت گردو بی علت نیست.از درخت گردو فرآورده های بسیاری بسیاری را تهیه می کند و هر کدام از انها می تواند سود زیادی را عاید تولید کنندگان کند. اما سوال اینجاست که معیار پرسود ترین درخت گردو چیست؟ آیا میزان باردهی پر سود و فایده بودن درخت گردو را مشخص می کند یا طول عمر درخت گردو و یا مقاومت ان در برابر بیماری و آفات؟ تمامی این معیار ها درست است و می تواند در مجموع یک وزنه ثابت و مشخص برای سنجش بهترین نوع درخت گردو باشد.

شما می توانید خرید نهال؛ خود را با خیالی آسوده از نهالستان گلرنگ نهال انجام دهید. تولید و عرضه ی تمامی ارقام نهال همراه با ضمانت بازگشت کالا بوده و با مجوز سازمان جهاد کشاورزی می باشد، همچنین ارسال نهال به تمامی نقاط کشور ظرف 48 ساعت صورت می پذیرد.

5 نهال پرسود در ایران

1. نهال گردو چندلر پیوندی

2. نهال گردو فرنور پیوندی

3. نهال گردو ژنوتیپ

4. نهال گردو خوشه ای

5. نهال گردو اسرائیلی می باشند.

و اگر معیار شما تنها سود دهی این درختان است می توانید از بین این 5 نهال انتخاب خود را داشته باشید. این نکته را فراموش نکنید که هیچ سود و منفعت حلالی بدون زحمت به دست نمی آید. از این رو هر کدام از نهال های گردو گفته شده از نظر رسیدگی و زحمت کاشت، داشت و برداشت، سختی های خود را نیز دارند.

پرفروش ترین نهال گردوی ایران

نهال گردو چندلر پیوندی پرفروش ترین نهال های گردو در کشور می باشد. این در مقابل سرما از مقاومت بسیار زیادی برخوردار است. مغز این گردو با کیفیت و ارزشمند است. این رقم در ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قابل کشت و بهره برداری می باشد. این نهال دیرگل است و گلدهی آن در معرض سرمای دیررس بهاره قرار نمی گیرد. شاخه ‌های جانبی گردو چندلر باردهی دارند، از این رو یکی از پربازده ترین ارقام گردو در کشور به حساب می آید. این، درخت رقمی دیررس است که عملکرد بالایی تولید می کند.

فاصله کاشت این رقم در ردیف ۷ متر و بین ردیف ها ۶ تا ۷ متر است. این نهال به گرده افشان نیاز دارد، بنابراین در هنگام احداث باغ گردو ۲۰ درصد باغ به پایه گردو گرده افشان که عمدتاً رقم فرانکت است اختصاص داده می شود. با وجود پایه گرده افشان در باغ، حداکثر باردهی اقتصادی را تولید می کند. این رقم، سال اول به باردهی می رسد.

چندلر یک رقم هیبرید امریکایی دیر برگ ده است. زمان جوانه زدن و برگ دهی، ظهور گل های نر و ماده این رقم دیرتر از سایر ارقام صورت می گیرد. درخت گردو چندلر از رشد متوسطی برخوردار است و فرم کلی درخت به صورت نیمه راست و متراکم از شاخ و برگ است. گل ها به صورت جانبی و انتهایی تشکیل می شوند و به همین دلیل این رقم از تراکم انبوهی از میوه برخوردار است. رقم زودبازده از سال اول کشت به بار می نشیند. در زمان بلوغ گردو چندلر، عملکرد آن به ۴۰ کیلوگرم در هر درخت می رسد. شکل میوه های آن تقریباً بیضی شکل می ‌باشد. اندازه میوه درشت، پوسته نازک و مغز آن سفید رنگ است و به دلیل درصد بالایی از اسیدهای چرب که دارد بسیار خوش طعم می باشد. ۵۰ درصد کل چندلر را مغز آن تشکیل می دهد.

پرسودترین درخت گردو در مناطق گرم و خشک

اقلیم گرم و خشک به مناطقی گفته می شود که بیشتر طول سال، دما در آن بالا و بسیار گرم است. در زبان عامیانه به این مناطق، منطقه کویری نیز گفته می شود. در این مناطق حجم باردندگی بسیار کم است و اختلاف دما بین شب و روز زیاد می باشد.

اقلیم گرم و خشک دارای روزهای بسیار گرم و شب های بسیار سرد است. همین اختلاف دمای زیاد باعث شده تا کمتر پوشش گیاهی بتواند در این مناطق دوام بیاورد. همچنین این مناطق دارای باد های خشک و با سرعت زیاد است و معمولا با طوفان و ریز گرد هایی مثل شن همراه است. ارتفاع این مناطق حداکثر به 900 متر می رسند. در نتیجه درختان گردوی زیادی نیستند که می تواند در این مناطق رشد کند و تولید محصول داشته باشد

نهال گردوی پکان و نهال گردو ژنوتیپ مناسب مناطق گرمسیری

بهترین نهال گردویی که می تواند در این مناطق رشد کند، گردو پکان و نهال ژنوتیپ است. در مناطقی که ارتفاع آنها زیر 600 متر از سطح دریاست، معمولا از گردوی پکان استفاده می کنند.

نهال گردو پکان که زادگاه اصلی آن متعلق به آمریکا جنوبی است مقاوم بسیار بالایی در برابر من آبی و یا حتی بی آبی دارد. عمر اقتصادی آن بین 75 تا 90 سال است و در این مدت می تواند سود خوبی را برای شما به همرا بیاورد.

نهال گردو ژنوتیپ با توجه به اصلاح نژاد های بسیاری که روی آن انجام گرفته است، در برابر کم آبی و دمای بالا بسیار مقاوم بوده و می تواند در مدت 80 تا 100 ساله عمر اقتصادی خود، سود بسیار زیادی را برای باغداران و تولید کنندگان به همراه داشته باشد. از این درخت با نام ژنوتیپ برتر نیز یاد می شود که جزء پرسودترین نهال گردو مناطق گرم و خشک است.

پرسودترین نهال گردو در مناطق گرم و مرطوب

این مناطق با توجه گرمای بسیار زیاد و شرجی بودن بیش از حد آن نمی تواند پذیرای تعداد زیادی از نهال های گردو باشد. زیرا رطوبت بالای این مناطق برای درختان گردو مناسب نیست و چون نهال گردو باید یک میزان مشخصی از سرما را در فصل زمستان تحمل کند، این مناطق قادر به نگهداری و پروش درختان گردو نیستند و بهتر است از سایر درختان زراعی برای کشت و پرورش استفاده کنید.

تنها نهال گردویی که در برخی از مناطق به خصوص اقلیم گرم وخشک می تواند رشد داشته باشد، نهال گردو است که این نهال به ذاته نهال گردو گرمسیری است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که نهال گردو پکان نباید دمای بالای 38 تا 45 درجه را تجربه کند و در این شرایط نمی تواند ادامه حیات و تولید محصول داشته باشد.

پرسودترین نهال گردو برای مناطق سرد و کوهستانی

معمولا ارتفاعات بالای 1400 متر از سطح دریا را مناطق سردسیر و کوهستانی می نامند. با توجه به سرمای زیاد و طاقت فرسای این مناطق، درخت زیادی نمی تواند در برابر دمای تا -20 درجه را مقاومت کند.

این مناطق در بیشتر طول سال سرمای بالایی دارد و در کوهپایه های آن برف مشاهده می شود. باد های موسمی در این مناطق واقعا استخوان سوز است و اگر بومی آن مناطق نباشید، در فصول زمستان نمی توانید در آنجا اقامت کنید.

اما درخت گردو که عمده انها دوستدار سرما هستند می تواند در این مناطق پرورش یابند. این نکته را مد نظر قرار دهید که هر گردویی نمی تواند دراین مناطق رشد کند. بلکه فقط 2 نژاد از نهال های گردو را می توان لقب بهترین نژاد درخت گردو به آنان نامید که این دو رقم شامل:

نهال گردو فرنور پیوندی

نهال گردو چندلر می باشد.

نهال گردو فرنور؛ که بسیار مناسب کاشت در ارتفاعات و مناطق سردسیر است معمولا بالای 80 سال عمر اقتصادی ان است. همچنین این درخت گردو در برابر بیماری ها و آفات بسیار مقاوم است. مغز نهال گردو فرنور درشت است و چربی زیادی دارد و در بین عموم مردم محبوب است.

دومین نهال که بیشترین کشت را در مناطق سردسیر دارد نهال گردو محبوب و مشهور چندلر است. این نهال متعلق به کشور آمریکا است و بیشتر سطح زیر کشت مناطق سردسیر آمریکا و کانادا از این درخت گردو برای مزارع خود استفاده می کنند

پرسودترین درخت گردو برای کاشت در آب و هوا و اقلیم معتدل :

مناطقی به آن منطقه و اقلیم معتدل گفته می شود، در نزدیکی رشته کوه های زاگرس و دماوند واقع شده است. مناطق شمالی کشور که مناطق ساحلی دریای خزر نیز شامل ان است، به مناطق معتدل در کشور ایران شهرت دارند. در این مناطق تقریبا بیشتر نژاد گردو را می توانید کشت و پروش دهید.

بهترین نهال گردو مناسب مناطق معتدل شامل نهال گردو خوشه ای، نهال گردو تویسرکان، نهال گردو پدرو ، نهال گردو هارتلی، نهال گردو توسرخ، نهال گردو چندلر و نهال گردو ژنوتیپ ، پرسودترین گردو برای مناطق معتدل هستند.

نژاد های گفته شده مناسب مناطق معتدل هستند و معمولا نباید سرما و گرمای زیادی را تحمل کنند. این درختان گردو به نگهداری و مراقبت بیشتری نسبت به گونه های گرمسیری و سردسیری نیاز دارند.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها