کود سه بیست برای درخت گردو

11/شهریور/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

کود سه بیست برای درخت گردوتاثیر اهمیت استفاده از یک کود خوب و مناسب یکی از مهمترین موارد در نگهداری از درخت گردو است. علاوه بر آن مهم است که به جای استفاده از کودهای مختلف که هر کدام ترکیبات خاصی دارند، از یکی از آن ها استفاده کرد. همچنین بعد از شناخت مواد مغذی داخل کود، باید دقت کرد که درخت گردو ما به چه موادی احتیاج دارد و آیا آن کود برای نهال گردو ما مناسب است یا نه. یکی از انواع کودهای شیمیایی که مواد مغذی زیادی در خود جای داده است، کود کود سه بیست یا کود کامل NPK است.

کود سه بیست برای درخت گردو

در سال های اخیر در هر منطقه ای از کشورمان امکان کاشت  گردو ایجاد شده است، درختان گردو که عمر طولانی تری نسبت به سایر درختان میوه دارند، اما نسبت به یخبندان بهاره و شرایط یخبندان اوایل پاییز حساس هستند.

در طول دوره میوه دهی، دمای بالای 40 درجه سانتیگراد و تابش بیش از حد خورشید ممکن است باعث سوختگی (قهوه ای شدن) در پوسته سبز میوه شود و رنگ پوسته میوه تیره شود.

کود دهی درختان گردو بخش مهمی از حفظ سلامت درخت و به حداکثر رساندن پتانسیل عملکرد آن است، در حالی که انواع مختلفی از کودهای مورد نیاز گردو وجود دارد اما بهترین کود برای درختان گردو کودی است که نیازهای غذایی آنها را تامین کند.

زمان کوددهی نهال گردو چندلر با کودهای سه بیست

درختان گردو برای رشد و تولید محصول فراوان، درست مانند سبزیجات، گل ها و سایر گیاهان، به تغذیه مناسب نیاز دارند.

درختان گردو در پاییز محصول خوبی  به ما می دهند، اما باید تغذیه شوند. بهترین زمان برای کوددهی در بهار، درست قبل از شکستن جوانه ها است. شما می توانید در طول تابستان هم آنها را با کودهای سه بیست  تغذیه کنید.

 اما بهتر است مصرف نیتروژن را بعد از مرداد ماه متوقف کنید.

همه درختان گردو  نیازی به تغذیه سالیانه و یا به مقدار یکسان  کوددهی نیاز ندارند، سعی کنید در مصرف کود زیاده روی نکنید چرا که در صورت اینکه مقدار زیاد و غیر اصولی کود سه بیست دریافت کنند  برگ های زیادی رشد می کنند، اما میوه بسیار کمی به شما می دهند.

محتویات و انواع کود سه بیست

کود NPK 20 20 20، به دلیل داشتن هر سه عنصر اصلی مغذی مورد نیاز گیاهان؛ یکی از بهترین انواع کود برای خاک‌های بی کیفیت استمحتویات این کود تنها به مقادیری مساوی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم محدود نمی‌شود و مقدار و نوع مواد ثانویه شامل: « بورات، منگنز، آهن، روی و… » این کود را از سایر کود‌های موجود در بازار متمایز می‌سازد.

کود سه بیست چه رنگی است؟

برای برخی از افراد این سوال پیش می آید که کود سه بیست چه رنگی است. این محصولات در رنگ های مختلف تولید می شوند، بنابراین مشاهده رنگ آن ها روش خوبی برای شناختن تقلبی یا اصل بودن آن ها نیست و به دنبال رنگ خاصی از آن ها نباشید. به طور مثال رنگ کود سه بیست پودری بیشتر صورتی و سفید است. اما رنگ های دیگر نشانه تقلبی بودن آن ها نیست و خواص کود سه بیست به رنگ آن بستگی ندارد. کود سه بیست مایع نیز در اکثر اوقات سبز و بی رنگ است. 

 7 نکته ضروری در مورد استفاده از کود سه بیست برای درخت گردو

در نظر داشته باشید که در صورت استفاده از کود سه بیست، به دلیل ارتباط مستقیم بار‌دهی محصول با مقادیری بالا‌تری از نیتروژن، نیاز نیتروژنی درخت گردو باید با افزودن مقادیر اضافی ازت تأمین شود.

چنانچه قصد دارید تا از کود سه بیست برای درختان استفاده فرمایید لازم است تا به نکات زیر توجه فرمایید:

کود سه بیست برای درخت گردوی جوان یا نهال باید پس از بیدار شدن کامل مورد استفاده قرار گیرد. 
کارشناسان معتقدند که مقدار 60-30 گرم کود (بسته به قطر سایه انداز درخت) و همچنین 3-2 بار کوددهی تا پایان فصل، کفایت می‌کند.
کود سه بیست نباید برای درختان بارده در زمانی که شکوفه روی درخت است مورد استفاده قرار گیردبنابراین، بعد از تبدیل گل به میوه و همزمان با بزرگ شدن میوه‌ها زمان مناسبی برای سم پاشی درخت با این کود است.
در صورت تمایل به کوددهی در یک نوبت، می‌توانید با میزان 200-100 گرم کود (بسته به قطر سایه انداز درخت) برای یک‌سال از کود‌دهی مناسب درخت گردو مورد نظر خود اطمینان حاصل نمایید.
مقدار مصرف کود سه بیست برای درخت گردو با توجه به سن درخت، ارتفاع و قطر سایه آن تعیین می‌گردد و بعد از گلدهی تا پس از برداشت میوه می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
مصرف کود سه بیست برای درختان در فصل‌های بهار و تابستان به صورت محلول پاشی یا ریشه‌ای و در فصول پاییز و زمستان به صورت چالکود توصیه می‌شود.
توجه داشته باشید که استفاده همزمان و یکجا از کودهای پایه ارگانیکی مانند بیوهیومات و بیوتچ، همراه با کود سه بیست مفید خواهد بود. چرا که علاوه بر اینکه میزان جذب کود در روش محلول پاشی را افزایش می‌دهد؛ می‌تواند مانع تثبیت آن در خاک اطراف ریشه نیز باشد.

نحوه کوددهی درختان گردو با کودهای سه بیست

1. برای تغذیه و کوددهی درختان گردو بهترین روش تقسیم بندی کود به مقدار مساوی است، کودهای سه بیست  را به طور مساوی دورتر از تنه و شاخه  درخت استفاده کنید.

2. ساده ترین روش کوددهی درختان گردو این است  که کود را روی زمین پخش کنید و بعد مصرف ابیاری کنید.

3. حفر یک سری حفره های  کوچک روش دیگری برای کود دادن است، شاید کار بیشتری ببرد ولی ارزش این دارد که کود بیشتری به درختان گردو شما خواهد رسید.

4. حفره ها  را شش سانتی متر به پایین و 12 تا 18 سانتی متر از هم جدا کنید، در همان ناحیه ای که کود را پخش می کردید.

5. برای آسان کردن کار حفاری، می توانید از مته شارژی استفاده کنید.

6. در هر حفره کمی کود بپاشید تا تمام شود، پس از اتمام کود دهی، یک لایه کمپوست به عمق یک سانتی متر  در اطراف درخت میوه پخش کنید و به خوبی آبیاری کنید.

7. بنابراین نحوه کود دهی اصول  در درختان گردو برای تولید بیشتر مفید است، کوددهی  درختان گردو باید  از زمان کاشت  نهال تا رسیدن به راندمان کامل انجام شود.

8. کوددهی درختان گردو با کودهای مناسب و متعادل  مانند کودهای سه بیست باید تا زمانی  ادامه داشته باشدتا محصول کامل رشد و اماده  برداشت باشد.

9.  نهال گردو بیشتر مواد مغذی خود را از طریق ریشه از خاک دریافت می کند.

10. در صورتی که در خاک مواد غذایی کافی برای رفع نیاز گیاهان رشد یافته وجود نداشته باشد، لازم است از طریق  استفاده از کودهای سه بیست ، مواد مغذی گیاه به خاک تامین  شود.

11. در صورت عدم تغذیه خاک به دلیل کاهش عناصر غذایی پس از مدتی تولید کاهش و بهروری درخت از بین می رود.  خاک باید  به طور کامل تغذیه شود تا محصول کافی و با کیفیت به دست آید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها