چرا نباید زیر درخت گردو بخوابیم؟

23/دی/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

چرا نباید زیر درخت گردو بخوابیم؟ همه ما در طول زندگی از اطرافیان شنیده ایم که زیر سایه درخت گردو استراحت نکنید. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا شما را از خوابیدن زیر درخت گردو؛ منع می کنند؟
اگر با کشاورزان و باغداران صحبت کرده باشید متوجه می‌شوید که آن‌ها هم شما را از این کار منع می‌کنند اما واقعا دلیل آن چیست؟ شاید برخی از باغداران هم دلیل آن را ندانند و فقط به‌خاطر تجربه و شنیده‌هایشان توصیه می‌کنند. شاید برخی فکر کنند چنین حرف‌هایی خرافات است و پیشینیان ما به‌خاطر ترس‌هایی که داشتند این داستان را درست کرده‌اند. شاید اصلا همه چیز شایعه باشد و چنین موضوعی حقیقت نداشته باشد. جواب هرچه باشد در اینجا و این مقاله به آن می‌رسید.

درخت گردو پیش از هر چیز درخت است!

نهال گردو؛ یکی از سایه گسترترین درختانی است که در تمام مناطق دنیا مورد کشت و پرورش قرار می گیرد. این درخت به دلیل تاج گسترده و بزرگ و ارتفاع بلندی که دارد در فواصل زیادی از سایر درختان کشت می شود.

از این رو زیر سایه این درخت عظیم فضای کافی برای استراحت وجود دارد. با این وجود اکیداً توصیه می شود که فریب این سایه روح افزا را نخورید و در زیر این درخت مأمن نگیرید.

درخت و بسیاری از گیاهان دیگر به‌ویژه آن‌هایی که نیاز به ساخت ساقه کربنی دارند، دی‌اکسیدکربن موجود در هوا را جذب می‌کنند و به‌جای آن اکسیژن پس می‌دهند. این موضوع تا حد زیادی درست است و خوب است بدانید درخت با این کار برای خود تنه سفت و محکمی می‌سازد! تنه چوبی درخت یک ساختار کربنی است که بخشی از آن از جذب کربن موجود در گاز CO2 در هوا تامین می‌شود.
این موضوع را بسیاری از ما در کتاب‌های درسی خوانده و از دیگران شنیده‌ایم و به همین دلیل به درخت‌ها ریه‌های زمین می‌گویند. در شب یا در بعضی از فصل‌های خاص، موضوع برعکس می‌شود و درخت اکسیژن جذب می‌کند و به‌جای آن دی‌اکسیدکربن پس می‌دهد. فراموش نکنید درخت هم یک موجود زنده است و نیاز به تنفس دارد.

درخت گردو هم از این قضیه مستثنی نیست و نیاز به اکسیژن دارد. این تنفس به‌ویژه در شب بیشتر می‌شود و گیاه، شروع به مصرف اکسیژن می‌کند. حال بزرگی این درخت را تصور کنید و به شاخه‌های پربرگ آن و تعداد زیاد برگ را در نظر بگیرید. انگار که زیر یک دستگاه بزرگ مکنده اکسیژن قرار گرفته‌اید!

با خوابیدن زیر درخت گردو خود را در خطر قرار می‌دهید زیرا این درخت بزرگ وقتی شروع به تنفس کند اکسیژن زیادی مصرف می‌کند و کمبود اکسیژن بسیار خطرناک است. اگر هوای کافی به ریه‌های شما نرسد امکان ابتلا به آسم یا دیگر مشکلات تنفسی وجود دارد. در بعضی شرایط حتی امکان خفگی و مرگ هم وجود دارد بنابراین قبل از تصمیم به خواب، کمی با خود فکر کنید.

چرا نباید زیر درخت گردو بخوابیم؟

خوابیدن زیر درخت گردو؛ این درخت زیبا و سایه گستر با ارزش اقتصادی بالا که ارقام مختلفی از آن در آب و هوای معتدل تا سردسیر و همچنین مناطق گرمسیر مورد کشت و بهره برداری قرار می گیرد، همواره منع شده است. چرا به مردم توصیه می شود شب ها زیر درخت گردو نخوابند؟ آیا خوابیدن زیر درخت گردو مسمومیت زا است؟

باغداران و گردوکاران همیشه شاهد این موضوع بوده اند که در اطراف و مجاورت درخت گردو گیاه یا درختی رشد نمی کند و به عبارتی از درخت گردو با عنوان درختی یاد می کنند که خاصیت “آللوپاتی” یا دگرستیزی دارد و حضور سایر درختان و رویش گیاهان را در اطراف خود نمی تواند تحمل کند.

این رفتار دگرستیزی درخت گردو تنها شامل حال گیاهان و درختان نمی شود، بلکه سایر موجودات زنده به ویژه انسان را هم تحت تأثیر خود قرار می دهد. به همین دلیل است که توصیه می شود از خوابیدن زیر درخت گردو؛ پرهیز کنید.
یک اصطلاح در بین گردوکاران و باغداران رایج است که معتقدند اگر انسان زیر درخت گردو بخوابد؛ به مدت طولانی دچار گرفتگی نفس می شود.

در اثر این گرفتگی سرگیجه و مسمومیت به وجود می آید. از این رو همیشه از آن ها می شنوید که زیر سایه درخت گردو استراحت نکنید. این گرفتگی و مسمومیت در طول روز و همچنین در طول شب ممکن است به وجود آید. باغداران می گویند در شب و یا روز اگر زیر درخت گردو بخوابید، درخت شما را می گیرد. این دریافت های تجربی گردوکاران نیز از لحاظ علمی به درستی ثابت شده است.

آیا خوابیدن زیر درخت گردو مسمومیت زا است؟

درخت گردو این درخت عظیم الجثه زمانی که به سن بلوغ می رسد، تاج آن گسترده می شود و ریشه های آن به صورت طولی و عرضی درون خاک رشد پیدا می کنند به میزان زیادی “ژوگلون” ترشح می کند. تحقیقات نشان داده اند که این ماده شیمیایی نه تنها از ریشه بلکه از برگ، چوب و تنه، شاخه، میوه و همچنین از صمغ درخت ترشح شده و چون این ماده، فرار است در هوا متصاعد و در محیط اطراف درخت پراکنده می شود.

تنفس این ماده شیمیایی برای انسان خطرناک است و ایجاد مسمومیت، حالت تهوع و سرگیجه و همچنین از رشد سایر گیاهان نیز ممانعت می کند. این ماده شیمیایی به طور دائم، خصوصاً در طول روز که سطح فتوسنتز و متابولیسم گردو بالاتر است، در هوا منتشر می شود.

از آن جایی که تاج گردو بزرگ و انبوه است میزان زیادی “ژوگلون” از یک درخت بالغ در هوا پخش می شود. در صورتی که ساعات خوابیدن زیر درخت گردو؛ به حد کافی طولانی باشد موجب مسمومیت شدید و مرگ انسان خواهد شد.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها