مزایا و معایب چالکود درخت گردو

26/فروردین/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

چالکود درخت گردو به چه معناست ؟ چالکود درخت گردو انواع مختلفی دارد. کود های مختلف برای نهال گردو لازم است تا این نهال ها بتوانند به باردهی بسیار مناسب برسند. هر کدام از کود های حیوانی و شیمیایی دارای مواد مفید مختلفی می باشند که باید به خاک اضافه شوند و به ریشه این درخت ها برسند. کوددهی به روش چالکود، یکی از روش‌های موثر و مفید برای تغذیه درختان از جمله درخت گردو به شمار می‌رود. چالکود درخت گردو قادر است، مواد مغذی و مفید را جذب کرده و کمبود مواد مغذی و آلی درختان گردو را جبران کند. امروزه پرورش درختان گردو به خاطر محصول با ارزش آن، اهمیت بسیاری پیدا کرده است. از این رو؛ درست انجام دادن چالکود درخت گردو می‌تواند بر کیفیت محصول و همچنین افزایش باردهی آن تاثیر مثبتی داشته باشد. برای آشنایی با انجام صحیح چالکود درختان گردو ، می‌توانید با مشاوران و کارشناسان مجرب گلرنک نوین ، مشورت کرده و این روش را به درستی انجام دهید.

چالکود درخت گردو را می توان به طور کلی، به معنای حفر یک چاله به عمق 50 سانتی متر به فاصله ی نیم تا 1 متری از درخت گردو نام برد که کود درخت را می بایست در این چاله پر نمایید. به مرور با بارش باران و برف های فصلی، این کود جذب و به پای ریشه های درخت یا نهال گردو می رسد. این روش یکی از بهترین روش های کود دهی به درختان گردو محسوب می شود.

دلیل اجرای چالکود برای درختان بارده گردو چیست؟

ارزش درخت گردو به میوه و ارزش غذایی بالای آن محدود نمیشود بلکه در کنار داشتن مغز پر خاصیت، این درخت از چوب بسیار با کیفیتی برخوردار می‌باشد که در صنعت چوب و …کاربرد زیادی دارد؛ لذا برای رشد و تنومند شدن درخت گردو نیاز است با یکی از روش های کوددهی موثر آشنا شوید تا با استفاده از آن شاهد نتایج لذت بخش گردید.

برخی از مناطق گردو خیز دارای خاک حاصلخیز بوده و نیاز زیادی به انجام چالکود ندارند اما با توجه به کمبود عناصر غذایی در بیشتر نقاط کشور، اجرای چالکود در باغات گردو روش مطمئنی جهت آماده سازی درخت و ریشه برای ابتدای فصل رشد می‌باشد. هم چنین این عمل سبب گرم شدن فضای داخل خاک شده و ریشه را از صدمات سرمای زمستان محافظت می نماید.

در این روش کودهای مختلفی استفاده میشوند که تمام نیازهای غذایی درخت گردو را تامین خواهند نمود.استفاده از چالکود منجر به رشد بهتر درختان گردو شده و کار باغدار را در طول فصل راحت می نماید زیرا باروری و بهره وری درخت گردو رشد چشمگیری پیدا خواهد کرد.

مناسب ترین کود برای درختان گردو

همچنین در زمان میوه دهی کود هایی که به خاک اضافه شده‌ اند می‌ توانند سبب رشد بهتر میوه ها شده و محصولی درشت و مرغوب تر به وجود بیاورند. بهترین کود، کود های حیوانی و کود های شیمیایی هستند. می توان گفت کود گوسفندی برای درختان گردو یک انتخاب بسیار مناسب است. اما در نظر داشته باشید که این کود ها در مقایسه با نوع گاوی سنگین تر می باشند.

به همین دلیل باید با احتیاط بسیار زیادی چالکود درخت گردو مورد استفاده قرار گیرند. کود های شیمیایی نیز دارای انواع مختلفی هستند که می توانند در زمان های مختلف کمبود های درختان گردو را برطرف کنند. کودهای شیمیایی به دو دسته کود های ماکرو یا درشت مغذی و کودهای میکرو یا ریزمغذی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این کود ها دارای یک سری عناصر می باشند که برای رشد و پربار شدن درختان گردو مورد نیاز هستند.

چه کودهایی برای چالکود درختان گردو استفاده میشود؟

کودهای مورد استفاده در چالکود به صورت پودری بوده و شامل: اسید هیومیک، کود سه بیست، کود فسفر بالا یا ۱۰-۵۲-۱۰، کود آهن، کود پتاس بالا یا سولوپتاس و فولویک اسید می‌باشد.

مواد مغذی جهت رشد درختان گردو

فرآیند کوددهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بهتر است که چالکود درخت گردو در فصل بهار انجام پذیرد. قبل از اینکه گردو های جدید رشد نمایند بهتر است که کوددهی برای درختان گردو انجام شود. کود هایی که شامل نیتروژن هستند برای به وجود آوردن اسید آمینه درون گردو بسیار مفید می باشند.

همچنین کود فسفر دار برای رشد این درختان گزینه بسیار عالی می باشند و می توانند ایمنی درخت ها را در برابر بیماری ها و آفات ها افزایش دهند. اگر کوددهی بیشتر از نیاز درخت انجام پذیرد ممکن است باعث از بین رفتن درخت و محصولات آن شود. پس توصیه می شود که مقداری از خاک را آزمایش کرده و پس از انجام آنالیزهای مخصوص بر روی خاک در صورت داشتن فقر مواد معدنی از کود های مورد نیاز استفاده شود.

مناسب ترین زمان برای چاله کردن مواد مغذی

بهترین موقع برای چالکود پاییزه درختان گردو پس از برداشت محصول بوده و تا اواسط آذر ماه می‌تواند انجام گیرد.‌ هم چنین جهت اجرای چالکود زمستانه این درخت با ارزش و طلای سبز جهان، بایستی از اواسط بهمن دست به کار شد و این مدت تا ۱۵ اسفند میتواند انجام گیرد. این زمان ریشه را برای جذب بهتر کود و رشد فوق العاده در فصل بهار یاری نموده و اجازه نمی‌دهد عناصر موردنیاز از دسترس ریشه خارج شود.

روش چالکود درخت گردو

در این شیوه از کوددهی ابتدا چاله هایی با فاصله مشخص از ریشه درخت حفر کرده و سپس با ترکیبی از کودهای آلی و شیمیایی پر می کنند و روی چاله های حفر شده را با خاک می پوشانند.

در صورتیکه که چاله ها نزدیک به تنه درخت حفر شوند به ریشه اصلی درخت آسیب زده و ریشه مستعد پوسیده شدن و بیماری می شود. چاله ها را در بخش سایه انداز درخت (  قسمت انتهایی) حفر میکنند چراکه در این قسمت بیشتر ریشه های جوان رشد می کنند و در مقایسه با ریشه اصلی به مواد مغزی بیشتری نیاز دارند.بر روی تعداد چاله ها فاکتورهایی مانند سن، نوع درخت و همچنین میزان نیاز به مواد مغزی اثر گذاشته و بطور متوسط حدود 4-2 چاله در اطراف درختان گردو حفر می شود.در شرایطی که فاصله ی بین درختان کم باشد بین هر دو درخت فقط یک چاله نیاز است. نحوه نگهداری از چاله ها نیز مهم بوده و اگر تمام اصول رعایت شود دیگر نیازی به حفر چاله در سال جدید نخواهد بود.

جهت رشد بهینه ریشه در روش چالکود بایستی میزان تهویه و رطوبت مناسب درخت فراهم شود. اگر رطوبت بیش از حد بالا باشد یا حتی خشکی بیش از حد میزان کارایی کود را کم می کند. میزان عمق چاله نیز بر اساس وسعت و گستردگی ریشه درخت تعیین شده و برای درخت گردو 50-30 سانتی متر می باشد. لازم به ذکر است که روش چالکود بیشتر برای مناطقی مناسب است که بارندگی کافی دارد، زیرا در مناطق گرم کود به خوبی با آب مخلوط نمی شود و مواد مغزی کمی توسط ریشه در اختیار درخت قرار می گیرد.

چالکود چه مزیت ها و فوایدی برای درخت گردو دارد؟

این روش درختان گردو را به خوبی تقویت نموده و از سر خشکیدگی شاخه ها ممانعت به عمل می آورد.
 با چالکود رشد ریشه گردو بسیار افزایش یافته و ریشه های فرعی و اصلی گسترش چشمگیری پیدا خواهد نمود.
تاثیر این روش در فصل بهار نمایان شده و سبب شادابی درختان گردو و افزایش رشد برگ و سطح آن میگردد.
با تامین اکثر نیازهای درخت گردو از طریق چالکود، تعداد شکوفه ها، میوه ها و کیفیت گردوهای تولیدی بسیار بالا خواهد رفت.
چالکود درخت گردو راه ساده برای افزایش نفوذ پذیری آب می‌باشد زیرا به همراه مواد شیمیایی کودهای آلی نیز حفر شده که به سبب آن تخلخل خاک و نفوذ آب و هوا افزایش پیدا میکند.
با این روش مصرف کود شیمیایی در سال بعد کاهش پیدا نموده و در عوض کارایی درخت گردو بسیار بالا خواهد رفت.
مقدارکود مصرفی در هر چالکود کم بوده و این روش با وجود بهره وری بالا بسیار مقرون به صرفه است.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها