دلیل میخ زدن به درخت گردو

25/اسفند/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

دلیل میخ زدن به درخت گردو : در گذشته که سطح اطلاعات بیماری های درخت گردو پایین بود، تنها راه درمان بیماری های مربوط به درختان برای باغداران و کشاورزان استفاده از روش های سنتی اجدادشان بود. یکی از آنها میخ ها را به تنه درختی ضعیف و بیمار می کوبد. با توجه به فلسفه میخکوب شده به تنه گردو، بهتر است دلایل اصلی استفاده از این روش را از زبان خودشان بشنویم.

دلایل میخ زدن به درخت گردو از نظر کشاورزان و باغداران :

1. کوبیدن میخ ها در تنه به تغذیه درخت کمک می کند، مواد مغذی بیشتری به درخت نفوذ می کند و تغذیه آن آسان تر می شود.

2. معمولاً هسته داخل گردو سیاه است و درخت گردو نرم را با میخ های فلزی مسی یا آهنی روی تنه درمان می کنند. زیرا به گفته کشاورزان، گردو را در عین روشن و سفید بودن، ترد می کند.

3. این کار را زمانی انجام دادند که برگ درختان گردو زرد شد. به گفته برخی از باغبانان، این عمل فتوسنتز را آسان تر می کند و مواد مغذی نور گیاه را کارآمدتر می کند.

4. باعث جاری شدن شیره سیاه و بیماری از تنه می شود و آن را بیرون می کند. در واقع به روش درمان شانکر اشاره دارد.
البته همه نباید فراموش کنند که موارد ذکر شده همگی از تحقیقات میدانی کشاورزان به دست آمده است و هنوز مبنای علمی پیدا نشده است. برای تعیین تاثیر میخکوبی روی تنه حتما در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دلایل استفاده از میخ های آهنی و میخ های مسی برای درختان گردو :

اگر بخواهیم یکی از با ارزش ترین و سودآورترین نهال ها را که طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارند نام ببریم، آن گردو است.عمر اقتصادی درخت گردو حداقل 80 سال است. این باعث ایجاد اشتیاق در بین کشاورزان برای رشد و برداشت محصول شده است. گردو حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی، املاح معدنی و ویتامین است و ارزش غذایی بالایی دارد که مهمترین آنها آهن و مس است.
بر اساس آزمایشات و بررسی های علمی، وجود مواد مغذی در خاک، کیفیت محصولات تولید شده را ارزشمندتر می کند. بنابراین باغداران در گذشته اغلب میخ های مسی و میخ های آهنی را روی تنه نهال گردو میخکوب می کردند تا ارزش غذایی آن ها افزایش یابد. در واقع کشاورز با این روش سعی در تامین آهن و مس مورد نیاز درختان گردو دارد.

زیرا به طور سنتی می دانستند که کمبود آهن در درختان گردو از تشکیل کلروفیل جلوگیری می کند و باعث زرد شدن برگ درختان گردو می شود. به نظر آنها با میخ زدن به تنه، برگ های درخت سبز شده و ماده کلروفیل تولید می شود. به این ترتیب فرآیند فتوسنتز درخت گردو تکمیل می شود که باعث تغذیه درخت می شود. اما یک سوال اساسی که مطرح می شود این است که چرا فقط از این روش درخت گردو استفاده می کنند؟

آیا استفاده از خوشه های فلزی روی تنه درخت گردو دلیل علمی دارد؟

با وجود اینکه اجداد ما نه تحصیلات علمی در زمینه کشاورزی داشتند و نه از روش های علمی برای درمان بیماری های درختان اطلاعی داشتند! اما راه بسیار ساده ای برای تامین آهن و مس درختان گردو کشف کردند و امروزه از روش های علمی در باغ های مدرن و تجاری استفاده می کنند.آنها از میخ های فلزی ساخته شده از آهن و مس استفاده می کردند. امروزه آزمایش‌های علمی و بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که کار آنها کاملاً درست بوده است، زیرا درخت گردو عمر اقتصادی بسیار طولانی دارد و عموماً یکی از پربارترین درختان به حساب می‌آید. ممکن است پس از چند سال ارزش غذایی خاک از بین رفته و کودهای آلی که در آن زمان استفاده می شد پاسخگوی کمبود این عناصر که مهمترین آنها آهن و مس بود، نبود.

در واقع، سنبله های فلزی مانند تزریق آمینوم فریک سیترات که حاوی آهن هستند، عمل می کنند. طبق تحقیقات گیاهی، درختانی که دارای کمبود آهن و سایر مواد مغذی هستند باید تنه آنها سوراخ شده و با مقدار مناسبی از سیترات آهن تزریق شود. پدربزرگ های ما از روش میخ زنی به روشی راحت تر و ارزان تر استفاده می کردند.

این روش کلروفیل درخت را بسیار خوب می کند، فتوسنتز با شدت بیشتری انجام می شود و در نتیجه میوه رسیده بسیار مرغوب و خوش طعم می شود. ما به شما معرفی می کنیم که چرا این روش به طور سنتی در باغات گردو مورد استفاده قرار گرفته و موفق بوده است، اما در ادامه به این می پردازیم که آیا میخکوبی مزایا یا معایب بیشتری دارد، آیا باید این روش را ادامه داد و روشی علمی و به روزتر جایگزین آن کرد.

رابطه آهن و درخت گردو :

در مطالب بالا اشاره کردیم که درختان گردو عمر بسیار بالایی دارند، بلند می شوند و به خوبی میوه می دهند. هر سال که رشد می کند، مواد مغذی بیشتری را از خاک مصرف می کند. کشاورز و باغدار علاوه بر توجه به شرایط اقلیمی و آبیاری، باید به ارزش غذایی خاک گردو نیز توجه کامل داشته باشد تا بتواند تا چند سال آینده درختی پربار داشته باشد، میوه ها با کیفیت و مرغوب باشند. جلوگیری از ضعیف شدن درخت کمبود عناصر در خاک کند مشکلات زیادی را برای نهال گردو ایجاد می کند که این مشکلات عبارتند از:

1. سیستم دفاعی را پایین می آورد و درختان گردو را در برابر آفات و بیماری های مختلف آسیب پذیر می کند.

2. از کیفیت میوه درخت گردو کم می شود و مغز گردو را سیاه و نرم می کند.

3. باغبان به طور محسوسی سبک شدن بار را احساس می کند.

4. به دلیل زرد شدن برگ های درخت گردو، فرآیند کلروفیل سازی به خوبی پیش نمی رود. در نتیجه، فتوسنتز نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و می تواند منجر به مشکلات و عواقب جدی تری شود.

درختان گردو مانند هر موجود زنده ای به تغذیه مناسب برای تقویت سیستم دفاعی و ایمنی خود در برابر آفات، باکتری ها و قارچ ها نیاز دارند.معمولاً مهمترین مواد مغذی درختان جذب آب و املاح معدنی از خاک از طریق ریشه آنهاست. به همین دلیل است که متخصصان گیاهان دارویی تاکید دارند که باغداران قبل از کاشت نهال گردو خاک را بررسی کنند تا در صورت کمبود، کوددهی مناسب باعث افزایش عناصر مورد نیاز خاک شود.

مهمترین عناصر مورد تجزیه و تحلیل در تجزیه خاک باغ عبارتند از آهن، کلسیم، مس و نیتروژن. البته عناصر دیگری نیز در کنار عوامل بیماری زا مورد تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند تا اطلاعات کافی در اختیار باغدار قرار گیرد. نکته دیگری که در تجزیه و تحلیل خاک به آن توجه می کنم PH خاک است.

روش های علمی برای کمبود آهن در خاک نهال گردو :

یکی از روش ها میخ زدن به درخت است که به تفصیل در مورد آن صحبت کردیم، اما روش دوم ریختن براده های آهن در کنار تنه است، قطعا این سوال پیش خواهد آمد که آیا استفاده از براده های آهن در کنار ریشه درخت گردو مانند روش میخ زدن موثر است یا خیر؟

باید بگویم که متاسفانه طبق بررسی های انجام شده این روش منسوخ شده است و تاثیری در جذب آهن توسط ریشه درختان گردو ندارد.پس بهتر است وقت و پول اضافی را صرف خرید براده های آهن نکنید تا در خاک اطراف درخت گردو خود دفن کنید. اما روش علمی تامین آهن مورد نیاز درختان گردو به شرح زیر است:

1. محلول پاشی با مواد مغذی غنی از آهن.

2. خاک اطراف درخت گردو را کوددهی کنید و به درستی کود دهید و آهن به خاک اضافه کنید.

3. تزریق آمینوم فریک سیترات حاوی آهن به طور مستقیم به تنه درخت

با توجه به نیاز و شرایط درخت گردو و میزان کمبود عناصر، باغبان تصمیم می گیرد پس از مشورت با یک گیاه شناس از کدام روش استفاده کنند.

معایب استفاده از میخ های آهنی و فلزی روی تنه درختان:

اکنون که مزایای استفاده از میخ های فلزی روی تنه درختان را دیدیم و از نظر علمی درستی آن ثابت شده است، می خواهیم از زاویه دیگری به آن نگاه کنیم. بیایید ببینیم استفاده از این روش مزایای بیشتری دارد یا معایب بیشتری؟ به عنوان یک باغدار تجاری، استفاده از این روش خوب است یا بد؟

تنه از چندین بافت تشکیل شده است که بیرونی ترین لایه آن را پوست می نامند. پوست درخت وظیفه بسیار مهمی دارد و آن محافظت از درخت در برابر هجوم باکتری ها و قارچ های مختلف است.به یاد داشته باشید که همیشه به باغداران توصیه می شود که در صورت کوچکترین زخم روی پوست باید آن را ضد عفونی و سپس بانداژ کنند تا از نفوذ کوچکترین عوامل بیماری زا جلوگیری شود.

بنابراین، توصیه می‌شود بعد از هر مرتب کردن درخت قبل از شروع دوره بعدی، وسایل باغبانی را ضدعفونی کنید. یا در حین کار، شما و کارگرانتان باید مراقب باشید که به درخت آسیب نرسانید. وقتی میخ های فلزی را به داخل تنه درخت می برید، اساساً یک ورودی برای پاتوژن هایی ایجاد می کنید که در اطراف درخت کمین کرده اند.

نتیجه :

با توجه به موارد فوق می توان دریافت که برخی از روش های سنتی و قدیمی تاثیر بسزایی در رشد درختان گردو داشته است. اما برخی دیگر کاملا منسوخ شده اند و تاثیری ندارند. در این میان براده های آهن در کنار ریشه درختان گردو پاشیده می شود، چیزی که ما در مورد آن صحبت می کنیم از نظر علمی ثابت نشده و تاثیری در جذب آهن ندارد. به گفته متخصصان، بهتر است از روش های علمی و اثبات شده ای استفاده شود که تاثیر بیشتری در جذب آهن و سایر عناصر مورد نیاز دارد.

گاهی روش های سنتی تاثیر مثبتی در رشد درخت می گذارند، اما آسیب زیادی به درخت گردو وارد می کنند، توصیه می شود از آن چشم پوشی کنید و روش علمی را امتحان کنید.البته به عنوان یک باغدار غیر ممکن است که خودتان همه اطلاعات باغ گردو را بدانید، بهتر است به راهنمایی ها و توصیه های کارشناسان گلرنگ نهال استفاده کنید.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها