7 علت بار ندادن درخت گردو

11/مرداد/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

علت بار ندادن درخت گردو : پرورش درخت گردو در بین کشاورزان به دلیل سود بالای اقتصادی بسیار پرطرفدار است.هر عاملی که بر روی باردهی درخت گردو اثر منفی داشته باشد و میزان تولید محصول را کاهش دهد،دغدغه ای اساسی برای کشاورزان محسوب می شود. به همین خاطردلیل میوه ندادن درخت گردو چیست؟ سوال بسیاری از باغداران خواهد بود.مشکل بار ندادن درخت گردو در سال های ابتدایی باردهی بیشتر دیده می شود. اگر نهال گردو در سال اول پس از کاشت، عملکرد بالایی داشته باشد، کشاورزان با عدم باردهی درخت گردو در سال های بعد رو به رو خواهند شد. ازعوامل موثر دیگر بر علت بار ندادن باغ گردو می توان به شرایط نگهداری نامناسب، آبیاری نامنظم و همچنین وجود آفات و بیماری ها اشاره کرد. درخت گردو مانند سایر درختان مثمر دارای الگوی تولید مثلی است. باردهی درخت گردو معمولا در چند سال ابتدایی رشد آن متفاوت است‌. با این حال ممکن است بسیاری از باغداران پس از کاشت نهال گردو این سوال را بپرسند که چرا نهال گردو بار نمی‌دهد؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی علت بار ندادن درخت گردو بپردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

خرید نهال گردو خوب و سالم یک فاکتور مهم برای تولید گردو است که نیاز است بادقت خریداری شود. نهالستان گلرنگ نهال آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین خرید نهال گردو را انجام دهید.

اثر شرایط نگهداری نامناسب بر علت بار ندادن درخت گردو

چنانچه جزء کسانی هستید که به کشت درخت گردو علاقه دارید حتما بررسی علت بارندادن درخت گردو برایتان بسیار اهمیت دارد. هرس نکردن به موقع درخت گردو را می توان علت بار ندادن درخت گردو دانست. حذف شاخ و برگ های اضافی باعث می شود نور بیشتری به درخت برسد، همچنین به تقویت درخت و تولید شاخ و برگ های بیشتر کمک می کند. نتیجه ی آن افزایش تولید محصول خواهد بود. چنانچه شاخ و برگ های درخت گردو دچار آفات و بیماری شده باشد، هرس کردن شاخ و برگ های آلوده سبب کنترل بیماری می شود. همچنین کاشت نهال های گردو در کنار هم می تواند سبب کاهش باردهی شود، چراکه نزدیکی نهال گردو به یکدیگر باعث می شود که برای جذب مواد مغزی رقابت ایجاد شود و میزان محصول تولیدی کاهش یابد. یکی دیگر از دلایل بار ندادن درخت گردو را می توان غنی نبودن خاک مناسب درخت گردو از لحاظ مواد مغزی و نداشتن برنامه کوددهی درخت گردو دانست. علاوه بر موارد ذکر شده، چنانچه عمل گرده افشانی نیز به درستی انجام نشود، باردهی درخت گردو کمتر خواهد شد. بکارگیری کود اسید آمینه عمل گرده افشانی را در درخت گردو تسریع می کند.

نقش آبیاری ناصحیح بر علت بار ندادن درخت گردو

بی توجهی به زمان آبیاری درخت گردو و نداشتن برنامه آبیاری در مراحل ابتدایی کاشت از دیگر علت بار ندادن درخت گردو محسوب می شود. زمانیکه نهال گردو چندلر پیوندی تازه کاشته می شود بایستی مدت زمان آبیاری کوتاه باشد.اگر درخت گردو دچار تنش بی آبی شود میزان فتوسنتز در برگ ها کاهش مییابد، ادامه ی این روند رنگ پریدگی برگ درخت گردو و کاهش باردهی را به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است که آبیاری بیش از حد و شرایط غرقابی نیز باعث از بین رفتن ریشه و کاهش باردهی درخت گردو خواهد شد. بعلاوه در زمان آبیاری به این نکته توجه کنید که تنه ی درخت گردو خیس نشود، چراکه باعث بروز بیماری خواهد شد.

مهم‌ ترین و اصلی‌ترین اقداماتی که کشاورزان برای تولید انبوه گردو باید انجام دهند عبارت است از:

انتخاب نهال گردو مناسب
کوددهی به موقع
هرس درختان در زمان مناسب
آبیاری مرتب
استفاده از خاک مناسب کاشت درخت گردو
تقویت درختان گردو برای مقابله در برابر بیماری‌ها و آفات تهدید کننده

اثر آفات و بیماری بر محصول ندادن درخت گردو

ابتلاء درخت گردو به آفات و بیماری را می توان علت بار ندادن درخت گردو و کاهش کیفیت محصول تولیدی دانست. یکی از بیماری های شایع باکتریایی درخت گردو که بیشتر در فصل بهار مشاهده می شود، سوختگی است. تشخیص سریع بیماری و سمپاشی به موقع می تواند از ابتلاء درخت گردو به آفات جلوگیری کند.

چکار کنیم درخت گردو پربار داشته باشیم؟

کیفیت نهال گردو کاشته شده از دیگر مواردی است که می تواند بر روی میزان باردهی موثر باشد. به همین دلیل استفاده از نهال هایی که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده اند گزینه ی مناسبی خواهد بود. بعلاوه قبل از انتخاب نهال حتما شرایط اقلیمی منطقه ای که قصد کاشت درخت گردو را دارید را درنظر بگیرید، و با توجه به آن نهال انتخاب کنید. با این عمل، نهال گردو در مراحل رشد و باردهی خود قادر به تحمل تغییرات دمایی محیط خواهد بود و از کیفیت محصول کاسته نخواهد شد.سازگار نبودن نهال گردو کاشته شده با شرایط محیطی را می توان علت عدم باردهی درخت گردو دانست و نباید انتظار باردهی بالا از درخت گردو داشت. در صورتیکه درخت گردو متناسب با شرایط محیط داشتید ولی هنوز به بازدهی بالا نرسیده است شما با استفاده از برنامه کوددهی درخت گردو و تأمین مواد مغزی مورد نیاز گیاه می توانید مشکل بار ندادن درخت گردو را برطرف کنید.

در حال حاضر رایج ترین کودهایی که برای درخت گردو استفاده می شود کود مرغی،آهن و اوره می باشد.

چه کودی برای درخت گردو مناسب است؟

کوددهی درخت گردو از جمله عواملی است که تولید محصول با کیفیت و ایده آل را برای کشاورزان و باغداران تضمین می کند و پاسخ مناسبی برای پرسش چکار کنیم درخت گردو پر بارشود؟ خواهد بود. توجه به تغذیه صحیح درخت گردو نه تنها باعث رشد بهتر آن شده بلکه بر روی باردهی بیشتر آن نیز اثرگذار است. اینکه چه کودی برای درخت گردو مناسبه بر اساس نتیجه آزمایش خاک مشخص می شود.همواره توجه بهزمان کوددهی درخت گردو نیز بسیار مهم است. بهترین زمان کوددهی درختان گردو با کود حاوی نیتروژن در شروع فصل رویشی می باشد.اثرعنصر نیتروژن بر درخت گردو، رشد بهتر گیاه و پرباری درخت می باشد. کود برای درخت گردو در زمان فندقی شدن ، کودهای پتاسیم، فسفر و نیترات کلسیم هستند.تأمین فسفر مورد نیاز درخت گردو به کشاورزان این اطمینان را می دهد که محصولی پرمغز و بدون سیاهی داشته باشند. با کوددهی پتاسیم برای درخت گردوعلامت کمبود پتاسیم که با رنگ پریدیگی و پیچ خوردگی برگ ها نمایان می شودکاملا از بین می رود. اگر می خواهید مصرف کود شیمیایی را کمتر کرده و درخت گردویی با ریشه ی قوی و محکم داشته باشید از کود هیومیک اسید استفاده کنید. زمان مناسب کوددهی درخت گردو در بهار، قبل از رویش گردوهای تازه می باشد. در این مرحله استفاده از کودهای  NPK نیزتوصیه می شود.

بررسی علل بار ندادن نهال گردو

گاهی اوقات درخت گردو پس از کاشت ممکن است باردهی نداشته باشد. علل بار ندادن درخت گردو ممکن است خیلی ساده باشد اما در نهایت لازم است که شناخته شوند. در این بخش به بررسی دلایل احتمالی بار ندادن درخت گردو خواهیم پرداخت:

1. نوع نهال خریداری شده و شرایط آب و هوایی

نهال گردو دارای ارقام مختلفی است که همگی واکنش یکسانی به شرایط آب و هوایی نشان نمی‌دهند. از این رو نوع نهال خریداری شده می‌تواند یکی از دلایل بار ندادن درخت گردو باشد. به عنوان مثال ممکن است شما نهالی را خریداری کنید که نیاز به سرما داشته باشد اما آن را در منطقه گرمسیر بکارید. این عامل یعنی انتخاب نهال نامناسب با شرایط آب و هوایی می‌تواند علت بار ندادن درخت گردو باشد‌.

هم چنین اگر نهال به سرما حساسیت دارد نباید آن را در مناطق سردسیر بکارید. توجه به سازگاری نوع نهال با شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که قرار است نهال را در آن بکارید بسیار ضروری است. از این رو توصیه می‌شود پیش از خرید نهال شرایط آب و هوایی منطقه و ارتفاع از سطح دریا را در نظر بگیرید. اگر در این زمینه تخصص ندارید حتما با یک کارشناس مشورت کنید.

2. آبیاری نامناسب

گاهی ممکن است نوع نهال با شرایط آب و هوایی سازگاری داشته باشد اما باز هم درخت گردو بار ندهد. یکی از پارامترهای مهم در ثمردهی درخت گردو، آبیاری است. توجه داشته باشید میزان آبیاری در سنین مختلف درخت گردو متفاوت است. دوره آبیاری در ابتدای کاشت نهال گردو کوتاه تر بوده و با افزایش سن آن بیشتر می‌شود‌‌. لازم به ذکر است که میزان آبیاری درخت گردو نباید بیش از اندازه باشد. یعنی غرقاب کردن درخت گردو سبب صدمه به ریشه‌ها و عدم باردهی آن خواهد شد. بنابراین توجه داشته باشید که آبیاری باید متناسب با نیاز درخت گردو باشد.

3. بیماری‌های درخت گردو

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در کاهش کیفیت میوه گردو و یا عدم باردهی درخت گردو، عوامل بیماری زا هستند. جهت کنترل این عوامل لازم است خاک درخت را آنالیز کنید یا سمپاشی را به صورت دوره‌ای انجام دهید.

از جمله مهم ترین عوامل در رشد عوامل بیماری زا وجود شرایط رطوبتی است. از این رو توصیه می‌شود هنگام آبیاری سعی کنید تنه درخت را مرطوب نکنید. وجود رطوبت کافی روی تنه می‌تواند شرایط مساعد برای رشد قارچ‌های بیماری زا را فراهم کند. از جمله بیماری‌هایی که می‌توانند عامل مهمی در عدم باردهی درخت گردو باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

♦ گال باکتریایی

این بیماری توسط باکتری Agrobacterium tumefaciens ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا درختان جوان را آلوده می‌کند. درخت مبتلا قادر به انتقال مواد غذایی و آب نیست در نتیجه ثمر نخواهد داد.

♦ سوختگی درخت گردو

عامل این بیماری Xanthomonas juglandis است. این بیماری با تاثیر بر شاخ و برگ و میوه سبب کوچک شدن و مومیایی شدن مغز گردو می‌شود.

♦ آنتراکنوز گردو

عامل این بیماری Gnomonia leptostyla است. این بیماری یکی از بیماری‌های مهم و عامل بار ندادن درخت گردو است. علائم این بیماری به صورت ضایعات تیره روی برگ و دمبرگ است که به تدریج به هم پیوسته و برگ را سوراخ می‌کند.

♦ پوسیدگی ریشه درخت گردو

عامل این بیماری Armillaria mellea است. این عامل سبب ایجاد برگ‌های بی رنگ و ریز شده که به تدریج می‌ریزند. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به تشکیل خوشه‌های قارچ عسلی رنگ در پایین گیاه و مرگ شاخه اشاره کرد.

♦ کمبود مواد مغذی

اگر شما نیز با این چالش رو به رو هستید که چرا نهال گردو بار نمی‌دهد؟ لازم است حتما به تغذیه درخت توجه کنید. هر درخت دارای یکسری نیازهای غذایی است که بخشی از آن از خاک تامین می‌شود. برخی دیگر از مواد غیر قابل دسترسی باید از طریق کوددهی به درخت برسند.

فراموش نشود میزان مواد مغذی باید دقیقا مطابق با نیاز درخت باشد. رسیدن بیش از حد این مواد نیز می‌تواند در الگوی رشدی درخت گردو اختلال ایجاد کند. تغذیه مناسب و کافی در کیفیت، طعم و میزان باردهی درخت گردو تاثیرگذار است.

4. آفات درخت گردو

یکی از مهم ترین عوامل در کاهش عملکرد درخت گردو و عدم باردهی آن وجود آفات و حشرات است. آفات می‌توانند با نفوذ به ریشه، میوه‌، برگ و مغز تنه سبب عدم باردهی درخت گردو شوند‌.کرم خراط و کرم سفید ریشه از مهم‌ترین آفات موجود روی درخت گردو هستند که منجر به عدم باردهی آن می‌شوند. بنابراین اگر در منطقه کاشت نهال گردو این آفات وجود دارند جهت کنترل و مدیریت آن‌ها برنامه ریزی کنید.

5. رسیدن نور به درخت گردو

زمانی که نمی دانید چرا نهال گردو بار نمیدهد؟ باید گفت که از جمله فاکتورهای مهم در باردهی درخت گردو، رسیدن نور کافی به شاخ و برگ آن است‌. نهال گردو با گذر زمان رشد کرده و تنومند می‌شود. بنابراین ممکن است شاخ و برگ اضافی آن اجازه رسیدن نور کافی به درخت را ندهند. با این توصیفات می‌توان گفت که یکی از علت بار ندادن درخت گردو، هرس نکردن آن است.

باغدار باید هرساله شاخه‌های خشک شده درخت که مانع از رسیدن نور و رشد شاخه‌های دیگر می‌شوند را هرس کند. توجه داشته باشید اگر درختان گردو را بسیار نزدیک به هم بکارید به دلیل عدم وجود فضای کافی برای رشد، باردهی مناسبی نخواهید داشت.

6. گرده افشانی درخت گردو

یکی دیگر از پارامترهای مهم در میزان باردهی درخت گردو گرده افشانی است. هر گونه عاملی مانند باد، باران، طوفان و ... که سبب اختلال در گرده افشانی درخت گردو شود می‌تواند عامل مهمی در عدم ثمردهی محسوب شود. از این پیشنهاد می‌شود در میان هر چند اصله درخت گردو در باغ یک گرده افشان قرار دهید. این کار باعث می‌شود در صورت وجود اختلال در گرده افشانی باردهی گردو مختل نشود.

علت سیاه شدن مغز گردو روی درخت چیست؟

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی کیفیت گردو، مغز درشت و سفید آن است. بنابراین می‌توان گفت که سیاه شدن و سوختگی مغز گردو به شدت کیفیت گردو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب کاهش قیمت آن می‌شود. گاهی اوقات ممکن است که مغز گردو پیش از برداشت و روی درخت سیاه شده و دچار سوختگی شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی علت سیاه شدن مغز گردو روی درخت بپردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

علت سیاه شدن مغز گردو روی درخت

یکی از دغدغه‌های باغداران کاهش کیفیت و سوختگی مغز گردو است و به شدت جویای علت سیاه شدن مغز گردو روی درخت هستند. عوامل متعددی از جمله نوع رقم، کوددهی، عوامل ژنتیکی و غیره سبب سوختگی و سیاه شدن مغز گردو روی درخت می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

نوع رقم گردو

درخت گردو دارای ارقام مختلفی است که کیفیت ثمر این ارقام با هم متفاوت است. یکی از علت سیاه شدن مغز گردو روی درخت نوع رقم گردو است. به طور معمول  ارقام گردو از نظر دوره رشد به دو دسته زودرس و دیررس دسته بندی می‌شوند. به دلیل این که ثمردهی ارقام زودرس گردو در فصل تابستان بوده ممکن است گردو دچار سوختگی شده و مغز آن سیاه شود بنابراین احتمال تیرگی مغز در ارقام زودرس بیشتر است.

تغذیه درخت گردو

میزان ثمردهی اکثر درختان میوه از جمله گردو به شدت تحت تاثیر تغذیه آن‌ها است. درخت گردو اکثر مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک دریافت می‌کند. برخی از مواد مغذی مورد نیاز درخت در خاک، قابل دسترسی نیستند بنابراین نیاز است این مواد از طریق کوددهی به درخت برسند. جهت پر و سفید شدن مغز درخت گردو می‌توانید درخت گردو را با استفاده از کودهایی که حاوی سولفات روی و آهن هستند تغذیه کنید.

آبیاری درخت گردو

یکی از مهم‌ترین علت سیاه شدن مغز گردو روی درخت میزان آبی است که به درخت می‌رسد. رسیدن آب کافی به درخت سبب هم‌دما شدن درخت با محیط می‌شود. این در حالی است که اگر آب کافی به درخت نرسد دمای آن افزایش یافته و سبب سوختگی مغز گردو می‌شود.

بیماری‌های باکتریایی

از جمله مهم‌ترین علت سیاه شدن مغز گردو روی درخت بیماری‎های باکتریایی مانند بلایت گردو است. عامل اصلی بیماری بلایت گردو باکتری به نام زانتوموناس است. علائم این بیماری بیشتر روی برگ‌ها، شاخه، جوانه‌ها و میوه گردو قابل رویت است. ظهور لکه‌های سیاه رنگ ابتدا روی برگ اتفاق می‌افتد و پس از آن به پوست میوه رسیده و در نهایت به داخل آن نفوذ می‌کند.

پیشگیری از سیاه شدن مغز گردو روی درخت

با توجه به بررسی علت‌های سیاه شدن مغز گردو روی درخت با رعایت نکات ساده‌ای می‌توان از این عامل جلوگیری کرد. اقدامات زیر می‌تواند در پیشگیری از سیاه شدن مغز گردو روی درخت موثر واقع شود:

خرید نهال مرغوب

با توجه به این که یکی از علت سیاه شدن مغز گردو روی درخت نوع رقم آن است خرید نهال مرغوب می‌تواند در پیشگیری از این عامل موثر باشد. رقم‌های متفاوت گردو از نظر ژنتیکی کیفیت‌های مختلفی دارند. بنابراین جهت پیشگیری از سیاه شدن مغز گردو روی درخت از نهال‌های با کیفیت استفاده کنید.

کوددهی مناسب درخت گردو

از جمله مهم‌ترین عواملی که در سفیدی و درشتی مغز گردو موثر است می‌توان به نوع تغذیه درخت اشاره کرد. بسیاری از مواد معدنی موجود در خاک برای درخت غیر قابل دسترسی هستند. از این رو لازم است که این مواد از طریق کود به درخت داده شوند. جهت پیشگیری از سیاهی مغز گردو روی درخت از کودهای حاوی سولفات روی، آهن، سولفات پتاسیم‌، سولفات مس و .... استفاده کنید. 

پیشگیری از بروز بلایت گردو

جهت از بین رفتن نشانه‌های بیماری بلایت یا پیشگیری از ایجاد آن از سم شیمیایی بردوفیکس استفاده کنید. اگر باغدار هستید بلایت گردو را در لیست علت سیاه شدن مغز گردو روی درخت قرار دهید. لازم است بدانید بیماری بلایت در شرایط رطوبت زیاد و فصول پاییز و زمستان تشدید پیدا می‌کند. از این رو اگر درخت گردو دارای نشانه‌های بلایت است از آبیاری زیاد آن خودداری کنید.

برداشت صحیح و به موقع محصول

در صورتی که محصول گردو را به موقع برداشت نکنید به راحتی می‌توان دریافت که علت سیاه شدن مغز گردو روی درخت چیست. بهترین زمان برای برداشت گردو زمانی است که پوسته سبز آن ترک برمی‌دارد. اگر گردو دیر برداشت شود مغز آن روی درخت به تدریج سیاه می‌شود.

نکات مهم و کلیدی در نگهداری از درخت گردو

در این بخش به بررسی نکاتی مهم در نگهداری درخت گردو اشاره خواهیم کرد. رعایت این نکات جهت بالا رفتن کیفیت گردو و جلوگیری از سیاه شدن مغز گردو روی درخت بسیار موثر است. از جمله این نکات کلیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهتر است بدانید درخت گردو در برابر شرایط محیطی مختلف مقاومت خوبی دارد. این درخت در انواع مختلف خاک‎ها به خوبی رشد می‌کند اما رشد آن در خاک‌های لومی سبک با زهکشی مناسب بهتر است.

میزان باروری درخت گردو به نسبت انواع درختان مثمر کم‌تر است. بنابراین توصیه می‌شود در اوایل بهار به این درخت کود ازته بدهید.

درخت گردو در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد نیز مقاوم است. این درخت در برابر سرما، گرما و یخبندان نیز مقاومت خوبی دارد. بنابراین نگران تاثیر شرایط نامساعد آب و هوایی روی رشد درخت گردو نباشید.

در صورت مشاهده لکه‌های سیاه رنگ روی شاخه، جوانه و میوه جهت بررسی بیماری بلایت و درمان سریع‌تر آن با یک گیاهپزشک مشورت کنید.

نتیجه گیری

گردو یکی از خشکبارهای مقوی است که امروزه مصارف غذایی و دارویی فراوانی دارد. بسیاری از باغداران همواره با این چالش مواجه هستند که چرا نهال گردو بار نمی‌دهد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بار ندادن گردو می‌تواند علل متعددی داشته باشد. از جمله ممهم‌ترین علت عدم باردهی گردو می‌توان به آبیاری نامناسب، عدم انتخاب رقم مناسب، کوددهی نامناسب، بیماری‌ها، آفات و .... اشاره کرد.

سیاه شدن مغز گردو نیز می‌تواند سبب کاهش کیفیت و قیمت گردو شود. عوامل مختلفی چون رقم بی کیفیت، آبیاری نامناسب، عدم کوددهی، بیماری ها و غیره می‌توانند سبب سیاه شدن مغز گردو شوند. در این مطلب به بررسی علت سیاه شدن مغز گردو روی درخت و علل عدم باردهی گردو پرداختیم.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها