4 نکته حیاتی در کاشت نهال گردو

15/شهریور/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

4 نکته حیاتی در کاشت نهال گردو : چند هفته قبل از خرید نهال گردو باید مزرعه خود را شخم بزنید. این کار باعث شکستن خاک فشرده شده و حفر چاله ها و کاشت درختان می شود. همچنین هوای بیشتری را وارد خاک خواهد کرد. مرحله آماده سازی مهم دیگر پاکسازی علف های هرز است. درختان برای رشد خوب به آب و مواد مغذی نیاز دارند. علف های هرز می توانند این دو عنصر مهم را از خاک بگیرند. این می تواند رشد درختان شما را کند کند. برای از بین بردن علف های هرز می توانید از علف کش ها استفاده کنید.

خرید نهال گردو خوب و سالم یک فاکتور مهم برای احداث باغ گردو است که نیاز است بادقت خریداری شود. نهالستان گلرنگ نهال آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین خرید نهال گردو را انجام دهید.

مکان هایی را که قرار است نهال گردو بکارید علامت بزنید. فضای بین درختان باید به طور ایده آل 7 متر در 5 متر باشد. این 7 متر بین ردیف ها و 5 متر بین درختان است. پس از علامت گذاری مکان ها، شروع به کندن سوراخ ها کنید. هر سوراخ باید تقریباً 60 سانتی متر عرض و 60 سانتی متر عمق داشته باشد. نیازی نیست که ابعاد سوراخ ها در این ابعاد باشد. اما این اعداد فقط اعداد تقریبی هستند تا به شما دریابید که سوراخ باید چقدر بزرگ باشد. هدف اصلی این است که سوراخ ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا ریشه های درختان در داخل آن قرار بگیرند.

پس از دریافت درختان، باید ریشه ها را تا زمان کاشت مرطوب نگه دارید. هرگز اجازه ندهید خشک شوند. بهتر است آنها را در همان روز دریافت آنها بکارید. اگر به دلایلی لازم است کاشت درختان را چند روز یا بیشتر به تاخیر بیندازید، باید آنها را به درستی نگهداری کنید تا سالم بمانند.

یکی از مهم ترین نکات کاشت گردو این است که درخت گردو نیاز بسیاری به نور دارد و اگر در قسمت هایی از باغ کاشته شود که در معرض نور بیشتری باشد قطعا باردهی بهتری خواهد داشت. درصورتی که ارقام سنتی از درخت گردو را میکارید که رشد عرضی دارند حتما از فاصله ده متر بین درختان استفاده کنید تا در گذر زمان مشکلی پیش نیاد اما اگر ارقام مدنظر شما اصلاح شده هستند و رشد عمودی بیشتری دارند فاصله کمتری متناسب با رقم درخت در نظر بگیرید.

حتما سعی کنید از نهال گردو چندلر پیوندی در کاشت درخت گردو استفاده کنید.

نکات کاشت نهال گردو

همچنین جهت جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در ریشه و درخت گردو هنگام کاشت به مکان درخت توجه داشته باشید تا حداقل سی سانتیمتر بالاتر از کف جوی باشد تا موجب پوسیدگی ریشه ها و مبتلا شدن درخت به انواع بیماری های قارچی نشود.

توجه داشته باشید که درون چاله هایی که برای کاشت درخت گردو میکارید را چندین ماه و یا یکسال قبل کاشت نهال  از کود حیوانی و خاک برگ غنی کنید و کمبود های خاک را قبل از کاشت درخت برطرف کنید زیرا نهال گردو در ماه های اول جهت رشد نیاز بیشتری به املاح خاک دارد.

آبیاری گردو

در خصوص آبیاری گیاه توجه داشته باشید که کم آبی باعث باردهی کنتر درخت میشود و آبیاری بیش از حد موجب بیماری های طوقه و کاهش رشد درخت میشود.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که از اواخر مهر ماه درختان گردو را آبیاری نکنید زیرا در فصثل پاییز و زمستان آبیاری درخت موجب تشدید سرما زدگی خواهد شد.

بیماری های درخت گردو

اگر درخت شما به بیماری آب سیاه مبتلا شده است بافت بیمار را بتراشید تا به بافت سالم برسید و قسمت تراشیده شده را با سم اکسی کلرو مسی و یا آب آهک ضدعفونی کرده.

دقت داشته باشید که درخت گردو را تا حد‌امکان سم پاشی نکنید و درصورت مشاهده بیماری قسمت بیمار درخت را سم پاشی کنید و زمان درست سم پاشی و به موقع بودن سم پاشی برای مقابله با بیماری های درخت گردو اهمیت بسیاری دارد.

توجه داشته باشید جهت گل دهی مناسب حتما از درخت های گرده افشان با قاصله مناسب در باغ خود استفاده کنید زیرا درخت گردو یک پایه میباشد.

قابل ذکر است نباید اجازه دهید هنگام آبیاری آب به تنه درخت گردو برسد زیرا موجب انتقال بیماری و ایجاد پوسیدگی میشود به همین منظور از روش های مناسب برای آبیاری متناسب با امکانات و نوع باغ احداثی خود تدارک ببینید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها