5 دلیل ریزش گل و میوه درخت گردو

10/دی/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

5 دلیل در ریزش گل و میوه درخت گردو : ریزش گل و میوه نارس درخت گردو، یکی از مهم‌ترین مواردی است که سبب کاهش حجم محصول نهایی و درآمدزایی می شود. از این رو باغداران، همواره به دنبال یافتن دلایل این ریزش و راه‌هایی برای کنترل آن هستند. برای مدیریت ریزش گل و میوه درخت گردو، ابتدا باید دلایل آن به درستی تشخیص داده شود. امروز در این مقاله از گلرنگ نهال ( فروشگاه آنلاین خرید نهال گردو ) قصد داریم شما را با دلیل ریزش گل و میوه درخت گردو و راه‌هایی برای پیشگیری از آن، آشنا کنیم.

انواع ریزش گل و میوه درخت گردو

در تمام درختان از جمله درخت گردو، دو نوع ریزش وجود دارد:

* ریزش طبیعی

همواره تعداد گل‌های تشکیل شده بر روی درختان گردو از تعداد میوه‌های تشکیل شده در آخر فصل، بیشتر است. این ریزش نوعی ریزش طبیعی است که می‌تواند منجر به تولید میو‌ه‌های بزرگ‌تر و با کیفیت‌تر شود‌. اگر تعداد گل‌های تشکیل شده بر روی درخت بیش‌تر از مقدار مواد غذایی در دسترس باشد، میوه‌‌های تشکیل شده کوچک خواهند بود. در چنین حالتی درختان به منظور تولید محصولات باکیفیت، تعدادی از گل‌های خود را از دست می‌دهند. اگر ریزش شکوفه‌های درخت به این دلیل باشد، کاملا طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی نیست.

* ریزش غیرطبیعی

در برخی موارد دلیل ریزش گل و میوه درخت گردو به دلیل ایجاد تعادل میان تعداد میوه‌ها و مقدار مواد غذایی نیست. ریزش غیرطبیعی گل و میوه دلایل بسیار زیادی دارد که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد. در صورت ریزش غیرطبیعی جوانه و میوه، هر چه سریع‌تر نسبت به کنترل آن اقدام کنید. با تشخیص درست دلیل ریزش میوه درخت گردو، می‌توان از ریزش غیرطبیعی و ایجاد خسارات اقتصادی جلوگیری کرد.

دلایل ریزش گل و میوه درخت گردو

ریزش گل و میوه نارس درخت گردو، یکی از مهم‌ترین مواردی است که سبب کاهش حجم محصول نهایی می شود. ریزش گل درخت گردو قبل از رسیدگی میوه‌ها امری کاملا طبیعی است و در همه درختان گردو دیده می شود. گاهی ممکن است این ریزش، در مرحله گل و نارس بودن میوه‌های درخت گردو اتفاق بیفتد که نیاز به بررسی دارد. از جمله مواردی که سبب ریزش گردو میوه درخت گردو می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کمبود عناصر

درخت گردو نیز همانند دیگر درخت‌ها، برای تکمیل دوره رشدی خود نیاز به یک‌سری عناصر ضروری دارد. کربن، پتاسیم، فسفر، ازت، نیتروژن و بور، چهار عنصر بسیار ضروری برای رشد درخت گردو هستند.  کمبود این عناصر می تواند دلیل اصلی ریزش گل و میوه گردو محسوب شود.

2. باد و باران

بارش باران، تگرگ، وزش بادهای شدید و سایر عوامل نامساعد جوی، سبب ریزش گل درختان گردو می‌شود. این عوامل در فصل های بهار و اوایل تابستان، خسارت زیادی به باغداران ایجاد می‌کند.

3. آفات درخت گردو

هر ساله مقدار قابل توجهی از محصولات باغی به وسیله حشرات آفت از بین می رود. از جمله آفات مهم درخت گردو می‌توان به کرم خراط، کنه‌ها، شته، شپشک‌ها و ... اشاره کرد.‌

4. بیماری‌های درخت گردو

از دیگر مواردی که سبب ریزش گل و میوه گردو می‌شود، بیماری‌ها هستند. آنتراکنوز گردو، بلایت درخت گردو، شانکر باکتریایی گردو و ... دلیل ریزش گل و میوه درخت گردو، به شمار می‌روند.

5. کنترل دما

دماهای بالا و پایین در زمان شکوفه‌دهی درخت، می‌تواند دلیل ریزش گل درخت گردو محسوب شود. بالا بودن دما در طول روز و کاهش دما در شب، سبب اختلال در گرده افشانی و ریزش شکوفه‌‌های جوان می‌شود. حداکثر و حداقل دما برای گرده افشانی درخت گردو، ۲۹ و ۱۲ درجه سانتی گراد است. از این رو برای کنترل ریزش گل و میوه درخت گردو، شرایط دمایی مناسب را در منطقه فراهم کنید.

رطوبت خاک

خاکی که نهال گردو در آن کاشته می‌شود، باید از رطوبت کافی برخوردار باشد. توجه داشته باشید که خاک درخت گردو نباید آنقدری خشک شود که مقدار رطوبت در آن به صفر برسد. هم چنین بیش از حد مرطوب بودن خاک درخت گردو، سبب رشد انواع باکتری‌ها و عفونت‌های قارچی در درخت گردو و کاهش عملکرد آن می‌شود.

آسیب ریشه

در برخی موارد ممکن است ریشه‌ درخت در اثر عواملی هم‌چون شخم زدن نامناسب و یا قارچ‌های ریشه، دچار پوسیدگی شود. در صورتی‌ که ریشه درخت آسیب ببیند، نمی‌تواند عناصر و مواد مغذی را از خاک دریافت کند و در اختیار سایر بخش‌های درخت قرار دهد‌. کمبود عناصر ضروری و مواد مغذی، سبب ریزش گل، میوه نارس و در نتیجه کاهش عملکرد درخت می‌شود.

ضعیف بودن نهال گردو

ضعیف و بیمار بودن نهال گردو، تاثیر مستقیمی در ریزش گل و میوه نارس گردو دارد. از این رو توصیه می‌شود نهال‌های درخت گردو را از مراکز معتبر، مطمئن و سازگار با شرایط اقلیمی خریداری کنید.  مثلا ارقام مقاوم به سرما و گرما، به ترتیب برای مناطق سردسیر و گرمسیر مناسب هستند.

پیشگیری از ریزش گل و جوانه درخت گردو

درخت گردو برای ثمردهی، نیاز به شرایط خاصی دارد که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. شرایط نامساعد محیطی، تنش و استرس می تواند دلیل ریزش گل و میوه درخت گردو محسوب شود. به منظور جلوگیری از تنش و استرس در درخت گردو، اقدامات زیر را انجام دهید:

⇔ حفظ رطوبت متعادل خاک

در فصل‌هایی که بارش باران کم است، آبیاری درختان گردو را به گونه ای انجام دهید که خاک به صورت عمقی مرطوب شود و اجازه ندهید خشک شود. اضافه کردن مالچ به خاک درخت گردو بدون نیاز به آبیاری، سبب حفظ رطوبت خاک می‌شود.

⇔ کود‌ دهی

یکی از مواردی که سبب ریزش گل و میوه درخت گردو می‌شود، کمبود عناصر و مواد غذایی است. استفاده از کمپوست و کودهای مناسب در فصل بهار و اواسط فصل تابستان، با تامین مواد مغذی مورد نیاز درخت، از ریزش گل و جوانه‌های آن جلوگیری می‌کند.

⇔ نور مناسب

درخت گردو برای رشد بهتر و ثمردهی بیش‌تر، به نور کافی نیاز دارند. باغات گردو باید در جایی احداث شوند که دسترسی به نور خورشید امکان‌پذیر باشد. توجه کنید که نور بیش از حد و یا کم‌تر از نیاز درخت گردو، می‎تواند سبب ریزش گل و میوه شود.

⇔ کنترل آفات و بیماری‌ها

یکی از اقدامات نادرستی که باغداران برای مبارزه با آفات و بیماری‌های درختان گردو می‌کنند، استفاده از سموم شیمیایی قوی است. به کار بردن سموم قوی، سبب از بین رفتن و کاهش جمعیت زنبورهای گرده افشان می شوند.
از این رو بهتر است برای سمپاشی درختان گردو، از آفت‌کش‌ها و سموم ارگانیک سازگار با محیط زیست استفاده کنید. بهتر است در اوایل صبح تا اواسط بعدظهر که زنبورها بیش‌ترین فعالیت را دارند، سمپاشی انجام نشود.

⇔ بازرسی جوانه‎ها

در فصل جوانه زنی درخت گردو، شاخ و برگ‌ها و جوانه‌ها را به صورت روزانه بررسی کنید. جوانه‌های آسیب دیده و بیمار را قبل از انتشار به سایر قسمت‌های درخت، جدا کنید.

جمع بندی

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌های گردو در جهان محسوب می‌شود که هر ساله حجمی از این محصول را به کشورهای خارجی صادر می‌کند. ریزش گل و میوه نارس از روی درخت گردو بر زمین، یکی از نگرانی‌های پیش‌رو برای تمامی باغداران است. این ریزش می‌تواند دلایل متعددی از جمله کمبود عناصر، آبیاری نادرست، شرایط اقلیمی، نور ناکافی، کود دهی نامناسب و ... داشته باشد‌. در صورتی که متوجه ریزش بیش از حد و غیرطبیعی گل و میوه های درخت شدید، هر چه سریع‌تر مشکل خود را با یک گیاهپزشک در میان بگذارید. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با دلیل ریزش گل و میوه درخت گردو آشنا کنیم.
 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها