نهال گردو پایه بلند چیست؟ (معرفی + راهنمای خرید)

6/دی/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

نهال گردو پایه بلند چیست؟ (معرفی + راهنمای خرید) : گردو میوه ای سرشار از آنتی اکسیدان است که انرژی بسیار زیادی به بدن می‌دهد. این میوه در کشور ایران طرفداران بسیاری دارد. از این رو افراد زیادی به کاشت آن روی آورده اند. نهال گردو‌ها در انواع مختلفی وجود دارند. نهال گردو پایه بلند یکی از پرطرفدارترین نهال‌های گردو است که باردهی بالایی هم دارد. درختان گردو قد بسیار بلندی دارند. به گونه ای که ارتفاع آن‌ها به چندین برابر قد انسان می‌رسد. در این مقاله از گلرنگ نهال با نهال گردو پایه بلند به طور کلی آشنا می‌شوید. 

نهال گردو پایه بلند چیست؟

هنگامی‌که برای خرید نهال گردو به یک فروشگاه مراجعه کنید، حتما از شما سوال پرسیده می‌شود که چه نوع نهالی را می‌خواهید؟ نهال‌های گردو در دو دسته پایه بلند و پایه کوتاه تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و در طول زمان دچار تغییراتی می‌شوند.

نهال گردو پایه بلند به نهالی گفته می‌شود که دارای پایه بلند و قدمت زیاد باشد. باغداران در گذشته با این نهال‌ها به خوبی آشنا نبودند و سعی داشتند نهال‌ها و گونه‌های گردویی که از گذشته به دستشان رسیده است را بکارند.

اما به مرور زمان پیشرفت تکنولوژی‌، ورود دستگاه‌های اندازه گیری، به راه افتادن آزمایشگاه‌های گیاه شناسی و تجربه‌های باغداران، دگرگونی بزرگی به وجود آمد. امروزه رشد یک نهال پایه بلند، بدون هیچ گونه مشکلی انجام می‌شود. البته این نیز مستلزم یک خرید خوب و البته یک نگهداری خوب با اطلاعات بالا است.

مزایای کاشت نهال گردو پایه بلند

یکی از مشهودترین آثار بهره گیری از تکنولوژی، در کشاورزی و باغداری است. این اثرات را می‌توان بر نهال‌ها و درخت‌های گردو به خوبی مشاهده کرد. امروزه با سنجش میزان رشد گیاه در بازه‌های گوناگون، طول عمر و بررسی دقیق این نتایج در آزمایشگاه‌ها، می‌توان به مزیت‌های کاشت نهال گردو بیشتر پی برد. البته این موضوع بر ماهیت گیاه، کیفیت و رشد آن نیز تاثیر زیادی دارد. 
•    مقاومت بسیار بالا: اگر دیده باشید، در برخی مکان‌ها، وزش باد باعث می‌شود نهال‌ها از بین بروند. خوشبختانه نهال گردو از مقاومت بسیار بالایی در برابر وزش باد و طوفان برخوردار است و تنها اثری که طوفان می‌تواند بر این نهال داشته باشد این است که گردوها را از شاخه جدا کند.

•    ریشه‌های قوی: گیاهان مختلف به تغییرات درون خاک حساس هستند و سریعا خشک شده و از بین می‌روند. در حالی که نهال گردو پایه بلند، ریشه‌های قوی دارد که در برابر تغییرات درون خاک حساس نیست. یعنی ریشه‌ها می‌توانند در برابر تغییرات ناگهانی مقاومت کنند و دچار هیچ گونه آسیبی نشوند. این خود می‌تواند سود کلانی برای باغداران یا کشاورزان در پی داشته باشد‌.

رشد نهال گردو پایه بلند

برای اینکه بتوانید یک نهال گردو را به یک درخت گردو تبدیل کنید، نیاز دارید که تایم زیادی را صرف رسیدگی به آن کنید. از سمتی چون این درخت، بلند پایه تر، دارای ریشه بیشتر و تنه بزرگتر است، رسیدگی به آن دشوارتر است. هر چقدر بیشتر به درخت رسیدگی کنید، بهتر و سریع تر رشد می‌کند و میوه‌های بهتر و باکیفیت تری هم دارد. در ادامه با نیازمندی‌های نهال گردو پایه بلند آشنا می‌شوید.

شرایط آب و هوایی نهال گردو پایه بلند

گردو هم مانند سایر میوه‌ها در شرایط آب و هوایی خاص خود رشد می‌کند. از آنجایی که انواع گوناگونی از نهال گردو وجود دارد، شرایط آب و هوایی برای رشد آن‌ها نیز متفاوت است. یعنی باید هنگام خرید نهال، از کارشناس بپرسید که شرایط آب و هوایی موردنیاز برای رشد نهال چیست؟

خاک مناسب نهال گردو پایه بلند

بسته به نوع نهال گردو، ph خاک باید بین پنج تا هشت باشد. همچنین این نهال‌ها باید زهکشی اصولی داشته باشند. اگر خاک دارای رطوبت و یا سرمای بسیار باشد، مسلما رشد نهال گردو در آن به خوبی صورت نمی‌گیرد.

گرده افشانی نهال گردو پایه بلند

هر نهال گردو دارای دو قسمت نر و ماده است. باد گرده‌ها را به کلاله گل ماده منتقل می‌کند. اما برخی از کلاله‌ها گرده‌ها را نمی‌پذیرند. از این رو باغداران به ازای هر 9 تا 11 ردیف از گونه اصلی، یک ردیف گونه گرده ‌افشان می‌ کارند. این کار باعث می‌شود کلاله‌ها گرده‌ها را جذب کنند و گرده افشانی صورت گیرد.

هرس کردن، کوددهی و مبارزه با آفات و سم‌پاشی نهال گردو پایه بلند

هرس کردن، کوددهی و مبارزه با آفات و سم‌پاشی از دیگر نیازهای اصلی برای رشد نهال گردو است. اگر این کارها را صحیح و دقیق انجام شوند، سلامت، مقاومت، باردهی و کیفیت نهال، درخت و گردو بیشتر می‌شود.

اگر خاک یا برگ درختان توسط گیاه شناسان آنالیز شوند، مناسب ترین کود برای رشد گیاه نیز مشخص می‌شود. به تبع این موضوع، مواد آلی مورد نیاز به نهال می‌رسد. اما به طور کلی نهال گردو برای رشد به میزان مناسبی از نیتروژن، فسفر و آهن در کنار پتاسیم، آهن و بور نیاز دارد.

آبیاری نهال گردو پایه بلند

آبیاری درخت گردو باید دقیق و متناسب با نوع آن انجام شود. نوعی از گردو‌ها به آبیاری بسیار نیاز دارند، در حالی که نوعی دیگر حتی در مناطق کم آب قابلیت رشد و باردهی را دارا هستند.

راهنمای خرید نهال گردو پایه بلند

شما به عنوان یک کشاورز، باغدار و یا فرد عادی می‌توانید برای خرید نهال گردو پایه بلند اقدام کنید. فکر می‌کنید این پروسه خرید آسان است؟ بگذارید با مثالی برایتان توضیح دهیم.

اگر شما قصد داشته باشید گیاه گوجه فرنگی را چه در زمین، چه در گلدان و چه در گلخانه بکارید، اولین قدم خرید بذر آن است. آیا شما می‌دانید چه نوع بذری بخرید؟ مسلما آن آگاهی که باید را ندارید و نمی‌توانید به صورت حرفه ای آن را بکارید. پس باید به دنبال یک راهنمای خرید باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را در خرید نهال گردو پایه بلند شما را راهنمایی کنیم.

اولین مرحله، انتخاب یک فروشگاه معتبر است. از آنجایی که اکثر فروشگاه‌های امروزه محصولات خود را به صورت اینترنتی به فروش می‌رسانند، می‌توانید از طریق اینترنت به دنبال یک فروشگاه معتبر برای خرید باشید.

فروشگاهی معتبر است که نهال‌ها را با قیمت اصلی و بدون واسطه به فروش برساند. این فروشگاه باید علاوه بر فروش حضوری، فروش اینترنتی را در حیطه کاری خود گنجانده باشد و بتواند نهال‌ها را به سراسر کشور ارسال کند.

پس از اینکه فروشگاه را انتخاب کردید، اطمینان حاصل کنید که فروشگاه‌ها دارای مشاوران مجرب و حرفه ای باشند. مشاوران گلرنگ نهال می‌توانند به سوالات شما بهترین پاسخ را ارائه دهند. البته رایگان بودن مشاوره نیز از دیگر مزیت‌های یک فروشگاه معتبر محسوب می‌شود.

سپس نوع نهال گردو پایه بلند را انتخاب کنید. معمولا نهال گردو در انواع تویسرکان، خوشه ای، اسراییلی، دماوند و ... تولید می‌شوند. انواع نهال دارای کارت سلامت و قرنطینه استانی هستند. از آنجایی که شما نمی‌دانید کدام نوع برای استان شما مناسب است، حتما باید با کارشناسان و مشاوران صحبت کنید.

با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه، فصل کشت، مقدار بارندگی، میزان نهال و ... اقدام به خرید کنید. مثلا اگر منطقه شما یک منطقه خشک و بی آب باشد، مسلما کشت نهال گردو که به آب زیادی نیاز دارد در این منطقه عقلانی نخواهد بود. یا اینکه کشت نهال در فصل بهار به دلیل مناسب بودن هوا و بارندگی زیاد بسیار مناسب است.

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید نهال گردو پایه بلند باید مورد توجه قرار دهید این است که نهال سازگار با کود، سم و خاک باشد. اگر ph خاک شما متناسب با نهال نباشد، حتما رشد نهال با مشکل روبه‌رو خواهد شد. 
 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها