علت ریختن نمک پای درخت گردو

1/آبان/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

علت ریختن نمک پای درخت گردو : کشاورزان و باغداران قدیمی، باور داشتند که نمک با غنی‌ تر کردن سطح املاح خاک، باعث افزایش رشد ریشه درخت گردو شده و عملکرد آن را نیز بهبود می‌بخشد. به علاوه، با از بین بردن حشرات، آفات، کرم‌ ها و موجودات کوچک درون خاک، باروری درخت گردو را افزایش می‌دهد. برخی دیگر نیز اعتقاد داشتند که ریختن نمک در اطراف پایه نهال گردو باعث ترد‌تر شدن مغز گردو‌ها شده، تأثیر زیای بر سفید تر شدن میوه‌ها خواهد داشت و به این ترتیب، کیفیت محصولات را هم بالا می‌برد. به همین دلیل از بلندترین شاخه درختان گردو، سنگ های نمک را می آویزند و یا مستقیماً نمک را با خاک مخلوط کرده یا پای درختان اضافه می کردند. اما آیا نمک بر درخت گردو ، واقعاً تاثیر دارد؟

فواید ریختن نمک پای درخت گردو

عمر مفید درخت گردو 60 سال و عمر طبیعی آن 150 سال است. شروع باردهی آن از سن 6 تا 8 سالگی است.

گردو دارای ریشه‌های عمیق است‌ و نسبت به خاک‌های قلیایی حساس و نسبت به آب‌های زیرزمینی فوق‌العاده حساس است گردو به غرقاب شدن در اوایل بهار بسیار حساس است و در عرض 2 تا 3 روز غرقابی از بین می‌رود.

از زمان های قدیم در میان کشاورزان باورهای غلطی وجود داشته است. مثلا قدیمی ها بر این باور بودند که که اگر سنگ نمک را از درخت آویزان کنند، کرم درخت از بین می رود.

یا مثلا ریختن نمک پای درخت سبب سفید شدن مغز گردو و بیشتر شدن محصول می شود.

اما دوستان عزیز، علم خلاف این باورها را اثبات کرده است.

ریختن نمک پای درختان گردو و یا آویزان کردن سنگ نمک در شاخه های بالایی درخت هیچ تاثیری در سفید شدن مغز گردو و کنترل کرم ندارد. همان طور که میدانید نمک از عناصر کلر و سدیم تشکیل شده است. این دو ماده برای درختان میوه به ویژه گردو بسیار مضر است.

مضرات نمک خوراکی برای درخت گردو و سایر درختان میوه

استفاده از نمک پای درختان میوه علاوه بر شور کردن خاک، جذب آب و کودهای مفید مانند روی، آهن، بر ، مس و…. را کاهش می دهد.

بعد از این که ریشه های درخت گردو، نمک را جذب کردند، نمک های جذب شده موجب می شوند سلولهای گیاهی صدمه ببینند در نتیجه موجب پژمردگی برگ درخت گردو می شود و برگها بریزند.

شوری خاک منجربه پیری زودرس درختان و کاهش میوه شده و درخت را درمقابل حمله آفات و بیماریها ضعیف می کند.

برای سفیدی مغز گردو، افزایش تولید و مقاومت به بیماری ها باید از کودهای سولفات پتاسیم ، سولفات مس و سولفات روی استفاده شود.

علائم و نشانه‌های بروز مسمومیت نمکی در نهال گردو

در صورتی که میزان نمک در خاک باغ گردو شما بیش از حد استاندارد باشد، تاثیر نمک بر درخت گردو، غیر قابل جبران خواهد شد. بنابراین با استفاده از نشانه‌های زیر، برای شناسایی به موقع و جلوگیری از بروز آسیب‌های جدی درختان گردو، مانع از بین رفتن باغ گردو خود شوید:

1. سوختگی حاشیه و نوک برگ ها، علی الخصوص برگ‌های مسن

2. کاهش رشد ساقه و شاخه‌ها و به عبارت دیگر، کوتاهی شاخه‌های جدیدتر

3. کاهش اندازه مغز گردو‌ها نسبت به سال‌های پیش

4. سوختگی و چروکیدگی هسته

اگر علائم بالا را در درختان خود مشاهده کردید، بهتر است پیش از هر کاری برای بررسی آزمایشگاهی خاک و برگ درختان، دست به کار شوید :

یکی از بهترین روش‌ها برای بررسی میزان شوری درختان گردو، تجزیه و تحلیل اصولی و آزمایشگاهی برگ‌ها است. در نظر داشته باشید که زمان مناسب این آزمایش، فصل تابستان است.

به منظور گزینش میزان شوری خاک نیز باید نمونه برداری صورت گرفته و این نمونه خاک برای بررسی به آزمایشگاه ارسال شود. به این ترتیب کلیه ویژگی‌های فیزیکی و شیمیای آن از جمله میزان شوری، درصد سدیم و املاح و مواد مغذی موجود در خاک بررسی خواهد شد.

چگونه بهترین شرایط نمکی را برای درختان گردو فراهم کنیم؟

حال که می‌دانیم نمک زیاد دشمن درخت گردو، است،  باید برای جلوگیری از بروز مسمومیت نمکی و کنترل شوری خاک، به موقع دست به کار شویم:

برای داشتن درختانی سالم، با میزان نمک کافی باید آبیاری درخت گردو به موقع و به میزان کافی را جدی بگیرید! در نظر داشته باشید که میزان آبیاری باید با مقدار تعرق درخت تناسب منطقی داشته باشد، و علاوه بر آبیاری کلی درختان، برای شستن تجمع نمک‌ها در ناحیه ریشه هم، مقدار مجزایی آب مورد نیاز است (در حدود 15 درصد).

طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه قاضی عثمان پاشای ترکیه، در صورت آبیاری یک درخت گردو با میزان 1 لیتر در هفته آب، اگر میزان شوری خاک در حدود 7/2 دسی زیمنس بر متر باشد، درخت زنده نخواهد ماند و چنانچه میزان آبیاری را تا 5 لیتر در هفته افزایش دهید، تحمل شوری تا 11 دسی زیمنس بر متر نیز افزایش خواهد یافت.

کشاورزانی هم که مجبور به کاشت درخت گردو در در زمین‌هایی با درصد نسبی نمک بالا هستند، می‌توانند برای جلوگیری از بروز مسمومیت شوری به واسطه ی ریختن نمک پای درخت گردو ، از پایه‌های مقاوم تر مانند گردو سیاه، برای افزایش مقاومت کلی درختان خود، استفاده کنند.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها