علت پژمردگی برگ درخت گردو

20/مهر/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

علت پژمردگی برگ درخت گردو : بیماری‌های درختان گردو یکی از بزرگترین دشمنان هر باغ و باغچه ای به حساب میایند. برخی از این بیماری‌ها تا سالیان سال در درخت پنهان میمانند. و باعث ضعیف شدن درختان گردو خواهند شد. هر منطقه و باغ و شهری مستعد برخی از بیماری‌ها میباشد و همچنین آنکه روش‌های نامناسب آبیاری؛ عدم رسیدگی به درختان و یا حشرات و انسان‌ها میتوانند بیماری را در سطح باغ منتشر کنند. برخی از بیماری‌های درختان گردو حتی پس از قطع درختان نیز در خاک باغی میمانند. بنابراین آشنایی با بیماری‌ها و روش مبارزه با آنها یکی از مهم‌ترین اقدامات هر باغداری محسوب میشود. یکی از بیماری های خطرناک و آسیب رسان که موجب مرگ باغ گردو می شود پژمردگی ورتیسیلیومی می باشد. پژمردگی ورتیسیلیومی یکی از بیماری های خطرناک در درختان می باشد که می تواند بسیاری از محصولات  و گیاهان را در بر بگیرد.از قارچ های مرتبط با خاک بوجود آمده و می تواند برای مدت طولانی در خاک باقی بماند.

از علائم آن پژمرده شدن و زرد شدن برگ درخت گردو می باشد.راه درمان مشخصی ندارد و تنها باید با هرس کردن و استفاده از کود برای تقویت خاک و درختان بتوانید از این بیماری جلوگیری کنید.

شما عزیزان می توانید جهت اطلاع بیشتر از نحوه خرید اینترنتی نهال گردو چندلر پیوندی با ما تماس حاصل فرمایید. در صورت اقدام به خرید نهال گردو چندلر پیوندی برای احداث باغ ، خریدار میتواند با فاکتور و نامه ی رسمی از نهالستان گردو گلرنگ نهال، به جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه نماید و برای هر اصله نهال، حدوداً ۵۰ تا ۶۰هزار تومن یارانه بلاعوض دریافت کند. یارانه تحت عنوان ساماندهی اراضی شیبدار است.

در این مطلب قصد داریم تا علت پژمردگی برگ درخت گردو را بررسی نماییم. پس با ما همراه باشید.

بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی گردو چیست؟

بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی گردو باعث ضعیف شدن درختان و در نهایت مرگ آنها خواهد شد. گسترش آن بسیار زیاد است. و از طریق آبیاری درختان گردو ؛ بارندگی، حشرات و یا انسان‌ها در سرتاسر باغ پخش میشود. این بیماری حتی پس از قطع درختان نیز در خاک باغی میماند. عامل بیماری نوعی قارچ است. برای تشخیص آن باید پوست روی شاخه‌های بیمار را بخراشید. درصورتیکه روی چوب زیرین حلقه‌های دایره ای و نواری وجود داشته باشد. از علائم وجود این بیماری خواهد بود.

علت پیدایش پژمردگی ورتیسیلیومی

عامل اصلی ورتیسیلیومی, قارچ می باشد و توسط یکسری از قارچ هایی که به خاک مرتبط است بوجود می آیند.این بیماری به انواع زیادی از گیاهان شاید حدود ۳۵۰نوع از درختان و محصولات حمله کرده و موجب از بین رفتن و پژمردگی آنها می شود.

به محض اینکه به گیاه یا درخت میرسد به سرعت رشد کرده و مدت زمنان طولانی باقی می ماند.

این بیماری در ابتدا از ریشه وارد شده و به ساقه و قسمت های بالایی درخت میرسد.بایستی همیشه مراقب باشید تا ریشه آسیبی نبیند چرا که قارچ ها از آنجا شکل گرفته و رشد می کنند.

از بیماری هایی است که به مدت طولانی می تواند در درخت باقی بماند و اگر متوجه آن نشوید در نهایت درخت را از بین می برد.

از علائم آن پژمردگی برگ ها می باشد.

enlightened در ادامه بخوانید: 7 علت بار ندادن درخت گردو

راه های شناخت بیماری ورتیسیلیومی

وقتی درختان گردو به ورتیسیلیومی دچار می شوند در ابتدا با زردی برگ ها از لبه شاهد این بیماری خواهید بود و تغییراتی در ظاهر مشاهده می شود.

وقتی برگ ها زرد شد رگبرگ های اصلی به رنگ سبز باقی می مانند.روی ساقه ها یک نوارهای سیاه بوجود می آید و در نهایت شاهد پژمردگی برگ ها خواهید بود.

در شرایط آب و هوایی گرم و خشک این بیماری را مشاهده می کنید کمی که بیماری در درخت پیشرفت می کند تاج و شاخ های اصلی خشک خواهد شد و همینطور رگبرگ ها سبز باقی خواهند ماند.

این بیماری در روزهای گرم و در آفتاب تشدید شده و بیشتر می شود.وقتی بیماری زیاد شده علائم آنرا روی برگ بصورت لکه های سیاه و یا برگ بصورت خشک شده مشاهده خواهید کرد.

برای تشخیص این بیماری می توانید یکی از شاخه ها را گرفته و روی آنرا بتراشید در داخل آن مشاهده می کنید که یک لکه های سیاه ظاهر شده که در مدت زمان طولانی باقی خواهد ماند.

 راه درمان پژمردگی ورتیسیلیومی

اگر زود به این بیماری پی ببرید ممکن است بتوانید جلوی پیشرفت آنرا بگیرید اما اگر متوجه نشوید در نهایت این پژمردگی موجب از بین رفتن درخت و گیاه می شود.

درمان مشخص و ثابتی برای آن وجود ندارد.

بهتر است ارقام مقاوم به بیماری را برای کاشت نهال گردو انتخاب کنید چرا که برخی از ارقام مقاومت بسیار خوبی از خود در برابر این پژمردگی نشان میدهند.

هرس کردن به کاهش بیماری کمک می کند.شاخه های آسیب دیده را هرس کرده و از بین ببرید و آنها را بسوزانید.

سعی کنید از خاک زهکشی شده استفاده کنید و حتما کود مناسب درخت گردو را پای درختان بریزید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم راه درمانی برای این بیماری وجود ندارد فقط بایستی در هنگام کشت هایی که انجام میدهید و عملیات زراعی, بیماری را به ریشه منتقل نکنید.

جمع بندی

بیماری ورتیسیلیوم یک بیماری خاکزاد است. عامل این بیماری قارچ‌ها هستند که با حمله به ریشه درخت، تغذیه درخت را با اختلال مواجه میکنند. متاسفانه تا کنون راهکار قطعی برای مبارزه با این بیماری معرفی نشده است. از این رو باید با افزایش توان درختان، و پیشگیری از سایر بیماری‌ها و آفات، آبیاری و کوددهی به موقع و کافی به پیشگیری و کنترل این بیماری بپردازیم.

علت پژمردگی برگ درخت گردو پاییزه ، علت پژمردگی برگ درخت گردو پس از کاشت ، علت پژمردگی برگ درخت گردو پاییز ، علت پژمردگی برگ درخت گردو پایه کوتاه ، علت پژمردگی برگ درخت گردو پیوندی ، برگ درخت گردو ، علت پژمردگی برگ درخت گردو جدید ، علت پژمردگی برگ درخت گردو جنگلی ، علت پژمردگی برگ درخت گردو خوشه ای ، علت پژمردگی برگ درخت گردو در تابستان ، علت پژمردگی برگ درخت گردو در پاییز ، علت پژمردگی برگ درخت گردو روی درخت ، علت پژمردگی برگ درخت گردو ژنوتیپ ، علت پژمردگی برگ درخت گردو سبز .

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها