آموزش پیوند نهال گردو با 4 روش جدید

4/بهمن/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

آموزش پیوند نهال گردو : آیا عمل پیوند حتماً باید انجام گیرد؟ در جواب باید گفت بله . عمل پیوند برای محصولات مختلف به خصوص درخت گردو، از اهمیت بالایی برخوردار است. در سال‌های اولیه باردهی شاید مقدار محصول خیلی زیاد بوده و گردو به دست آمده از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد، اما رفته رفته با گذشت زمان دیگر درخت شما نمی‌ تواند پر قدرت عمل کند؛ شما با آموزش پیوند درخت گردو ، می‌توانید همواره درخت خود را شاداب و بارده نگه دارید. خوب است بدانیم که خیلی از عملیات مربوط به کاشت مانند پیوند، کوددهی، هرس کردن و… باید حتماً در زمان‌های مخصوصی انجام شوند تا بتوان نتیجه‌ای مثبت از آن‌ها دریافت کرد. چه بسا که انجام خیلی از آن عملیات در زمان‌های نامناسب، نه تنها باعث بهبود محصول نشده که حتی نتیجه‌ای عکس را برای ما حاصل کند. در این مطلب از نهالستان گلرنگ نهال با آموزش پیوند نهال گردو همراه ما باشید:

بهترین زمان پیوند نهال گردو چه هنگام است؟

باید گفت در ابتدای فروردین می‌توان عملیات مربوط به پیوند را شروع کرد. در این هنگام دمای هوا نه خیلی پایین است و نه خیلی بالا و همین امر سبب می‌شود پیوند به خوبی جوش خورده و با موفقیت انجام شود. اما در فصول دیگر برای مثال فصل تابستان یا در زمستان‌های سرد، بالا و یا پایین بودن دما باعث می‌شود پیوند در محل خود قرار نگرفته و نتیجه کار مثبت نخواهد بود.

انواع روش‌های مختلف پیوند درخت گردو:

برای پیوند درخت گردو؛ همواره روش‌های مختلفی وجود دارند که ما در ادامه به معروف‌ ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

آموزش پیوند گردو به روش اسکنه :

در این روش که بهترین زمان پیوند گردو در ابتدای بهار است، برش‌هایی عمودی بر روی شاخه‌ها زده می‌شود. سپس درون شکاف‌هایی که ایجاد شده است، پیوندک‌هایی به طول حدوداً 10 سانتی متر قرار می‌گیرد. پیوندک به طور کامل درون شکاف قرار گرفته و روی آن از چسب‌های مخصوص باغبانی زده می‌شود.

آموزش پیوند امگا برای گردو :

در این روش پایه و پیوندک به شکل حرف یونانی «امگا» برش داده می‌شوند. این پیوند از جمله روش‌هایی است که برای انجام آن نیاز به ماشین پیوندزنی است و دلیل آن شکل برشی است که باید در پایه پیوندک آن انجام می‌گیرد. نهال‌های پیوندی به این روش بعد از این که از خاک درآورده شدند، باید به مدت 20 روز در خاک اره و در محیطی با دمایی حدود 25 درجه با رطوبت بالا قرار گیرند.

پیوند وصله‌ای برای درخت گردو:

در این روش پیوند، شما باید وصله ایجاد کنید. یعنی برشی عمودی و افقی را بر روی گیاه در نظر بگیرید. به این روش که ابتدا دو برش عمودی بر روی ساقه ایجاد کرده و بعد با دو برش افقی آن‌ها را بهم اتصال می‌دهید؛ طول برش‌ها حدود 2.5 تا 3 سانتی متر باشند. در این روش که در اوایل تابستان وقتی که هنوز دما خیلی بالا نرفته است انجام می‌شود، پایه باید حدود 2 ساله باشد.

آموزش پیوند گردو به روش T :

در این پیوند نیز همانند نامی که برای آن در نظر گرفته شده است، برشی به شکل T باید ایجاد کرد. به همین منظور ابتدا برشی عمودی زده و به اندازه یک سوم آن برشی افقی ایجاد می‌کنیم تا بدین ترتیب حرف «تی» انگلیسی ایجاد شود. پیوندک که ایجاد شد، آن را داخل برش تی شکل قرار می‌دهیم و برش را با چسب‌ها و یا نوارهای پلاستیکی می‌بندیم؛ البته به طوری که جوانه از آن بیرون بماند.

عوامل موثر پیوند گردو

عوامل زیر، فاکتورهایی هستند که در بهتر انجام شدن پیوند گردو ، تأثیرگذار خواهند بود:

1. انتخاب پایه مناسب

2. انتخاب پیوندک با کیفیت و تازه

3. انتخاب بهترین روش پیوند با توجه به نوع منطقه و رقم گردو

4. ایجاد دمای مناسب با توجه به نوع پیوند و نوع ارقامی که برای پیوند استفاده می‌کنید.

اگر پیوند گردو را انجام ندهید چه مشکلاتی پیش می آید ؟

در این صورت پس از گذشت چند سال درخت گردو شما به 1 گیاه بسیار ضعیف تبدیل می شود و دیگر قابلیت آن را نخواهد داشت که باردهی مناسبی را داشته باشد، حتی ممکن است سایر مراقبت ها را برای نهال های گردو انجام دهید اما همچنان برای شما نتیجه خاصی نداشته باشد، در نتیجه این پیوند گردو برای شما نتیجه قابل توجهی را همراه دارد.

آماده سازی درخت برای پیوند گردو در تابستان

قبل از شروع برای پیوند درخت گردو در تابستان باید درخت پایه اوایل بهار هرس شدید بشود تا شاخه های یک ساله قوی تولید کند. و بعد از آن پیوند بر روی شاخه های سال جاری صورت بگیرد.

پیوند جوانه گردو در بهار

اگر شرایط اقلیمی و طول فصل رشد طولانی در یک منطقه فراهم باشد و همچنین شدت برودت هوا در فصل پاییز و زمستان کم باشد و پایه ها تا اواخر خردادماه از رشد قابل قبولی برای انجام پیوند جوانه برخوردار باشند روش های مناسب پیوند جوانه می تواند در آن محل روی پایه های بذری انجام شود به خصوص در روش پیوند وصله ای بر روی پایه های جوان در خرداد تا اوایل تیر ماه، جوانه ها در همان سال رشد می کنند و به ین ترتیب مانند روش پیوند مورد استفاده برای بادام، هلو، یا سایر هسته دارها، یک نهال پیوندی گردو در کمتر از 18 ماه تولید می شود. که در زمان انتقال سیستم ریشه ای قوی تر، با نسبت ریشه به شاخه بالاتری خواهد داشت.

با این وجود، این نهال ها در زمان انتقال کوچک تر بوده و نیاز به توجه بیشتری دارند تا در زمان کوتاه بین پیوند و خواب رشد مناسبی داشته باشند.

مراحل کار به این ترتیب است که بذر در پاییز کاشته شده و مراقبت می شود. در بهار این نهال های بذری کف بری می شوند تا باعث تحریک به تولید سیستم ریشه ای خشبی تری شوند و بلافاصله آبیاری می شود. پیوند جوانه در خرداد تا اوایل تیرماه انجام می گیرد که قطر نهال ها به اندازه حدود 5/1 سانتی متر رسیده است. یک پیوندک وصله ای با استفاده از یک چاقوی تیز دو زبانه ای با تیغه هایی به فاصله 5/2 سانتی متر از یکدیگر، حدود 10 سانتی متر بالای سطح زمین روی پایه زده می شود.

پیوند گردو در پاییز

اگر شرایط اقلیمی مناسب و طول فصل رشد طولانی در یک منطقه فراهم نباشد و همچنین شدت برودت هوا در فصل پاییز و زمستان زیاد باشد و پایه ها تا اواخر خرداد ماه به رشد قابل قبولی برای انجام پیوند جوانه نرسیده باشد از پیوند خواب استفاده می شود، در این حالت پیوند جوانه در اواخر تابستان، معمولا در شهریور ماه زده می شود. پایه و درختانی که از آنها پیوندک تهیه می شود باید طوری پرورش شوند که پوست به راحتی از چوب جدا شوند.

برای گردو معمولا پیوند وصله ای به کار می رود که گاهی با تغییراتی به صورت I ، نیز پیوند زده می شود. استفاده از پیوند جوانه T نیز امکان پذیر است. شاخه ای که پیوندک از آن تهیه می شود، باید از حدود 3 هفته قبل آماده شود تا بهترین گیرایی حاصل شود. شاخه پیوندک از شاخه های پر رشد سال جاری انتخاب می شوند، که بلافاصله از درخت جدا نمی شوند. برگ ها از نیمه پایینی تا دو سوم این شاخه پیوندک جدا می شوند، طوری دمبرگ با طول 5/2 سانتی متر روی شاخه باقی بماند (اگر برگ های زیادی قطع شود، باعث جدا نشدن پوست می شود). این دمبرگ ها طی 2 تا 3 هفته می افتند.

روش جدید پیوند گردو

بهترین پیوندک ها برای پیوند وصله ای از شاخه های درختانی که به همین منظور در نظر گرفته شده باشند تهیه می شود. درختانی با قدرت رشد متوسط، که هر ساله در طی ماه خرداد تا اوایل تیر ماه (که زمان تهیه پیوندک است)هرس تابستانه می شوند، به راحتی میتوان شاخه های کم قطر بیشتری تهیه کرد. عموما رشدی که بعد از هرس حاصل می شود می تواند پیوندک های مورد نیاز برای سال آینده را تامین کند. در صورتی که تعداد زیادی پیوندک گرفته شود، این درختان باید با دوغ آب یا با رنگ لاتکس سفید محلول پاشی شوند تا از آفتاب سوزی محافظت شوند.

جوانه های رشد کرده روی شاخه فصل جاری، در صورتی که جوانه ها و چوب آنها به رنگ متمایل به زرد باشند، نیز می تواند برای تهیه پیوندک استفاده شود. این تغییر رنگ از سبز به متمایل به زر نشانگر بالغ تر بودن جوانه است.

تنها جوانه های فشرده کوتاه برای پیوند زدن می تواند به کار رود. جوانه های گردن دار که در قسمت انتهایی شاخه قرار دارند مناسب نمی باشند. این پیوندک ها در محل پیوند با استفاده از نوار پلاستیکی با عرض 5/1 سانتی متر بسته می شوند. در زمان پیوند زنی پایه را از 15 سانتی متر بالاتر از محل پیوند سربرداری می کنند. بیست روز بعد از پیوند وصله ای بالای نهال را از حدود 5/2 سانتی متر بالای پیوندک حذف کرده و نوار روی پیوندک را حذف می کنند. نهال با رنگ سفید لاتکس محلول پاشی می شود تا از آفتاب سوزی جلوگیری شود.

پیوند درخت گردو کهنسال

پیوند درخت گردو به منظور باردهی بالاتر نهال گردو صورت می گیرد چرا که معمولا بعد از چند سال درختان به آرامی رو به ضعیف شدن می روند و بایستی از روشی این مشکل را رفع کرد .جدا از هرس و کوددهی و آبیاری روش پیوند درخت گردو می تواند در تقویت درختان موثر باشد.

ممکن است به هر دلیل درخت با کاهش کیفیت یا مشکلاتی در سلامت شاخه ها رو به رو شود از این رو بایستی سعی کند با هر روشی این اتفاقات را برطرف نمایید.

با پیوند زنی درخت گردو در درخت یکسری تغییرات عالی صورت گرفته که در میزان باردهی و کیفیت نهال گردو تاثیر می گذارد.

اگر به عنوان یک باغدار می خواهید محصولات عالی را برداشت کنید بایستی توجه داشته باشید هرس کردن – کوددهی – آبیاری – گرده افشان و پیوند زدن می تواند در بازدهی بالاتر تاثیر فوق العاده ای را به همراه داشته باشد.

معمولا بعد از چند سال درختان ضعیف می شوند و ممکن است باردهی آنها به حداقل برسد پس پیوند زنی درخت گردو الزامی می باشد و یک کشاورز باید آنرا در الویت قرار بدهد.

نکات مهم در انتخاب پیوندک گردو

برای انتخاب پیوندک سبز در گردو نکات خاصی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. اولین نکته چوبی شدن شاخه پیوندک است که باید توجه کنید شاخه ای که از آن پیوندک تهیه می کنید آماده و رسیده باشد. دومین نکته انتخاب پیوندک از اواسط شاخه است. به این صورت که جوانه های یک سوم پایین شاخه به علت خواب بودن بیش از حد و جوانه های یک سوم بالای شاخه به علت نارس بودن، قابل استفاده نیستند.

در انتخاب جوانه ها دقت کنید که اواسط شاخه بهترین پیوندک را دارد. در زمان جمع آوری شاخه ها از ابزار تیز و استریل شده استفاده کنید و سریعا به محل سایه انتقال بدهید. دقت کنید برای حفظ رطوبت پیوندک برگ های شاخه را از 2-4 سانتی متری دمبرگ حذف کنید.

زمان مناسب برای پیوند وصله ای درخت گردو

یکی از راز های موفقیت در پیوند، توجه به زمان مناسب آن است. مواردی که در مورد این زمان تاثیر گذار می باشند، نوع اقلیم و وضعیت آب و هوایی است. بهترین دما برای پیوند بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است که این دما را در فصل تابستان می توان تجربه کرد. از نیمه دوم تیر تا نیمه اول مرداد ماه بهترین فاصله زمانی برای پیوند زدن است. روش دیگر تخمین بهترین زمان پیوند، وجود لایه زرد رنگ سفت بر روی شاخه های یک ساله است که با کشیدن دست بر روی آن جدا نشود. زمانی که این حالت بوجود آید، می توان پیوند درخت گردو را انجام داد.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها