علت سوراخ شدن تنه درخت گردو

30/فروردین/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

علت سوراخ شدن تنه درخت گردو ممکن است به دلایل مختلفی باشد، اما بیشترین علت آن قارچ های خاکی است که می توانند به ریشه های درخت حمله کرده و در مرحله بعد به تنه و برگ های آن آسیب بزنند. قارچ های مختلفی می توانند باعث سوراخ شدن تنه درخت گردو شوند، اما عامل اصلی آنها فطریات قارچی هستند که به دلیل نامناسب بودن شرایط زیستی، از جمله رطوبت و دمای هوا، درخت را تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین، تغذیه نامناسب درخت نیز می تواند به سوراخ شدن تنه آن منجر شود. اگر نهال گردو در دوران رشد کمبود عناصر غذایی مختلفی مانند فسفر، پتاسیم و نیتروژن داشته باشد، بدنه آن به رشد نرسیده و ضعیف خواهد بود، که این مسئله می تواند علت سوراخ شدن تنه درخت گردو شود.

درمان بیماری درخت گردو و درمان قارچ درخت گردو

برای درمان سوراخ شدن تنه درخت گردو ، ابتدا باید عامل اصلی آن یعنی قارچ های خاکی را شناسایی کرد. سپس با استفاده از فناوری های جدید، می توان آنها را با استفاده از قارچ کش های شیمیایی یا بیولوژیکی، از بین برد. اما توجه داشته باشید که استفاده از قارچ کش های شیمیایی می تواند برای محیط زیست آسیب بزند و باید با احتیاط و با رعایت دستورالعمل های مربوطه استفاده شود.

همچنین، برای درمان سوراخ شدن تنه درخت گردو، باید تغذیه درخت را بهبود بخشید. برای این کار می توانید از کودهای حیوانی یا شیمیایی استفاده کنید. همچنین، باید از آبیاری مناسب و برش منظم درخت نیز بهره بگیرید.

در صورتی که بیماری درخت گردو باعث سوراخ شدن تنه نشده باشد و صرفا قارچ درخت گردو به آن حمله کرده باشد، می توان با استفاده از محصولات آفت کش و قارچ کش، آن را درمان کرد. همچنین، می توانید از روش های بیولوژیکی مانند استفاده از باکتری ها و قارچ های مفید جهت کنترل قارچ های مخرب استفاده کنید.

در نهایت، برای جلوگیری از سوراخ شدن تنه درخت گردو، باید به منظور ایجاد شرایط زیستی مناسب برای درخت، از کودهای طبیعی، آبیاری و برش منظم و همچنین جلوگیری از آسیب دیدگی درخت استفاده کرد. همچنین، در صورتی که درخت به بیماری مبتلا شد، باید به سرعت و به صورت منظم به درمان آن پرداخته شود.

لارو رایج ترین علت سوراخ شدن درخت گردو

یکی از رایج ترین دلایل خشک شدن درختان گردو در ایران سوراخ شدن تنه ی این درختان در اثر خسارت لارو آفتی پروانه ای به نام کرم خراط است،  این آفت که در بین باغداران بسیار شناخته شده است در مرحله ی لاروی خود از چوب قسمتهای مختلف درخت گردو تغذیه کرده و با قطع مسیر آوندی این درختان سبب خشک شدن شاخه های گردو می شود.

آفات دیگری نیز هستند که سبب سوراخ شدن شاخه های گردو می شوند مانند کرم جگری و سوسک شاخک بلند رزاسه، کرم جگری در فرم حشره ی کامل مانند کرم خراط یک پروانه است اما سوسک شاخک بلند رزاسه در حالت حشره ی کامل یک سوسک با بدنی کشیده و شاخکهایی بلند است، هر سه آفت یعنی کرم خراط، کرم جگری و سوسک شاخک بلند تنها در طول سنین لاروی به نهال گردو خسارت وارد کرده و در حالت حشره ی کامل هیچ تعذیه ای از این درختان ندارند.

آفات کرم خراط و سوسک شاخک بلند رزاسه در زمان حمله شاخه های جوان و یک ساله را ترجیح می دهند و قدرت خسارت به تنه ی درختان گردو را ندارند اما کرم جگری می تواند روی تنه ی درخت نیز سوراخ ایجاد کند.

مهمترین عوامل ایجاد کننده ی سوراخ در تنه ی درختان گردو

کرم خراط :

خراط در واژه شناسی فارسی به معنای فردی است که با چوب سروکار داشته و با تراش دادن چوب اشیای چوبی درست می کند،وجه تسمیه ی این آفت نیز به همین دلیل است که این آفت چوب درختان گردو و سایر درختان میزبان خود را تراشیده و خرده چوبها را به بیرون دالان لاروی هدایت می کند.

شکل شناسی کرم خراط:

ریخت شناسی کرم خراط به شما کمک می کند که خیلی زود نسبت به وجود این آفت آگاه شده و در صورت مواجهه با آن در باغ خود قبل از اینکه خسارت آفت اقتصادی شود جلوی پیشرفت و تکثیر آن را بگیرید.

حشره ی کامل:

حشره ی کامل کرم خراط متعلق به بالپولکداران و در واقع پروانه ای با بالهای کشیده و سفید رنگ همراه با خالهای مشکی روی بالها و قفسه ی سینه است.

اندازه ی این پروانه ها نسبتا درشت بوده به طوریکه طول حشرات کامل به حدود ۱۸ میلیمتر و عرض بدن با بالهای باز به حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیمتر می رسد اما شناسایی این آفت از روی ظاهر به دلیل رنگ بدن و خالدار بودن بسیار راحت است، خشرات نر وماده با هم کمی اختلاف دارند به طوری که حشرات ماده کمی بزرگتر از حشرات نر هستند و فرم شاخک در ماده ها به صورت نخی ولی در مورد نرها به دلیل نیاز به دریافت فرمون جنس ماده در یک سوم قسمت ابتدایی به شکل پروش تکامل یافته و دو سوم بعدی شاخک نخی ساده است.

علائم خسارت آفت کرم خراط در باغ:

علائم خسارت آفت کرم خراط در باغ گردو با توجه به زمان سیکل زندگی و شدت خسارت آفت متفاوت است اما چیزی که واضح است این است که شدت خسارت آفت حالت پیش رونده دارد، علائم خسارت این آفت از قرار زیر است:

در اولین پاییز شاهد برگهای خشک شده ای هستید که روی درخت باقی مانده و ریزش نکرده اند، در صورتیکه با دست برگ را جدا کرده و به دم برگ نگاه کنید سوراخ لاروی را در دم برگ مشاهده می کنید، لاروها ترجیحا در ابتدا از قسمت دم برگ و ترد می شوند و این خسارت را ایجاد می کنند.

وجود سوراخ روی تنه و شاخه های قطور تر نیز از علائمی است که در سنین بالای لاروی در باغ گردو مشاهده خواهید کرد.پای درختان تحت خسارت لارو خراط خرده های چوب و فضولات لاروی می ریزد، این خرده چوبها و فضولات ممکن است به صورت فیتیله ای خارج شده باشند.

تغذیه لاروها از هسته ی مرکزی شاخه ها سبب خشک شدن شاخه ها از بالا به سمت پایین شده و به دلیل پوک شدن مرکز شاخه ها شاهد شکستن شاخه های خسارت دیده در صورت وزش باد هستید.

مشاهده ی مستقیم آفت در باغ به صورت حشره ی کامل در ابتدای بهار و یا سنین مختلف لاروی زمانی که از دالان خارج می شوند نیز می تواند وجود آفت خراط در باغ را اثبات کند.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها