علت خشک شدن درخت گردو

19/شهریور/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

علت خشک شدن درخت گردو : درخت گردو به دلیل میوه ی آن و هم به سبب عمر بالایی که حدود 200 تا 300 سال تخمین زده شده است مورد توجه اکثریت باغداران می باشد. طبق آمار گرفته شده مشخص شده که کشور ما حدود 10 درصد از گردو کشت شده در جهان را به خود اختصاص داده است. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که درخت گردو دارای حساسیت هایی و بیماری هایی می باشد که ممکن است اگر مشکلات آنرا ندانیم نهال گردو در همان سال های ابتدایی و یا حتی به صورت ناگهانی خشک شود.

خرید نهال گردو خوب و سالم یک فاکتور مهم برای احداث باغ گردو است که نیاز است بادقت خریداری شود. نهالستان گلرنگ نهال آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین خرید نهال گردو را انجام دهید.

1. مکان نامناسب علت خشک شدن درخت گردو

درخت گردو به خاکی حاصلخیز و عمیق با بافتی نرم نیاز دارد. ریشه های درخت گردو تا عمق 5/1 متر می توانند رشد کنند، پس این نکته را در نظر بگیرید که به خاکی نرم و با عمیقی زیاد نیاز دارند .این خاک باید زه کشی خوبی شده باشد تا رطوبت و هوا به ریشه های درخت برسد.

 اگر خاک به رنگ قهوه ای مایل به قرمز بود نشان دهنده ی کیفیت و خوب بودن آن است ولی اگر رنگ آن خاکستری با رگه قرمزبود نشان از بی کیفیت بودن خاک و نرسیدن هوا به ریشه ها می باشد. هرچه خاک مرغوب تر باشد رشد نهال گردو بهتر خواهد بود این مورد در کلیه ارقام گردو ها مخصوصا نهال گردو چندلر پیوندی صدق می کند.

2. کم آبی یا آبیاری درخت گردو

میزان آبیاری درخت گردو از اهمیت بالایی برخوردار است، آبیاری درخت گردو به عواملی از جمله سن درخت، آب و هوای محیط و فصل بستگی دارد. اگر در سال های ابتدایی کاشت، به آبیاری آن توجه نشود ممکن است درخت گردو دچار آسیب شود. پس آبیاری باید به صورت منظم و به میزان لازم انجام شود.

 معمولا درخت های جوان به آبیاری بیشتری نسبت به درخت های دیگر دارند. نهال های جوان را بهتر است در 6 ماه اول سال، هفته ای یکبار و درخت گردوهایی که پیرتر و دارای عمر بیشتری هستند  را هر دو الی سه هفته آبیاری کرد. درختان گردو جوان در سالهای اول برای هر دفعه آبیاری به 11 تا 19 لیتر آب نیاز دارند. همچنین در فصل تابستان دفعات آبیاری به دلیل گرمای هوا بیشتر و در فصل زمستان کمتر می شود.

برای آبیاری درختان گردو از روش آبیاری قطره ای استفاده کنید. در قدیم از روش غرقابی استفاده می کردند که این روش به دلیل آب بیش از حدی که پای درخت می رود، باعث می شود ریشه ی درخت به مرور پوسیده شود و درخت شما آسیب ببیند و از بین برود. همچنین هیچگاه برای آبیاری تنه درخت گردو و برگ ها را خیس نکنید.

3. آب و هوای نامناسب در خشک شدن درخت گردو

یکی از مهم ترین فاکتورهای رشد و سلامت درخت، آب و هوای مناسب می باشد. درخت گردو در آب و هوای بسیار گرم و بسیار سرد خشک میشود. اگر درخت گردو شما در اثر سرمای زیاد دچار یخ زدگی شد، بهتر است از کودهای فسفر، پتاس، اسید آمینه استفاده کنید تا آسیب وارد شده به درخت گردو خود ا کاهش دهید.

باید به این نکته توجه کرد که زمان و مکان کاشت در انواع نهال گلدانی متفاوت میباشد.

4. خشک شدن درخت گردو بر اثر سیل، باد و آفتاب سوختگی

همانطور که گفته شد آب و هوا و شرایط جوی،تاثیر به سزایی در رشد درخت و سلامت آن دارند.

آفتاب سوختگی: زمانی که درخت شما در آفتاب شدید قرار گرفت برای اینکه درخت دچار افتاب سوختگی نشود باید تنه درخت را به وسیله ی رنگ سفید رنگ کنید.

سیل: توجه داشته باشید ازغرقاب شدن یا جمع شدن آب فراون به پای درخت به هنگام سیل جلوگیری کنید، چون باعث آسیب جدی به درخت گردو می شود.

وزش باد: به هنگام وزش بادهای شدید، از یک قیم برای نهال خود استفاده کنید، تا مانع از شکستن و آسیب دیدن تنه درخت شود.

enlightened در ادامه بخوانید: 7 علت بار ندادن درخت گردو

5. کود کافی درخت گردو

یکی از مهم ترین کارها برای باروری نهال و تقویت ریشه، انتخاب کود مناسب گردو می باشد. مقدار مورد نیاز کود به نوع درخت گردو و آب و هوای آن منطقه بستگی دارد. معمولا زمان کوددهی درخت گردو در ابتدای فصل بهار است.

 اگر میخواهید به نهال خود نیتروژن بدهید، کافیست 3 تا 5 کیلوگرم کودی که حاوی سولفات آمونیوم است، پای نهال بریزید. به این صورت که کود را به فاصله ی سی سانتی متر از تنه درخت می ریزیم و بعد خاک پای نهال را آبیاری میکنیم تا گردو خشک نشود.

6. استفاده از نهال سالم و استاندارد

همواره به این نکته توجه کنید که نهال را از یک نهالستان معتبر و سالم تهیه کنید. اگر نهال خریداری شده ضعیف و یا دارای مشکل باشد، رشد و باردهی محصول نیز به مشکل می خورد و ممکن است دچار بیماری شود.

7. بیماری بلایت درخت گردو

بیماری بلایت یکی از بیماری های رایج درخت گردو است این نوع باکتری بیشتر در نواحی پربارش دیده می شود. این بیماری بیشتر در فصل بهار که هوا گرم تر و دارای رطوبت بیشتری می باشد ظاهر می شود. علائم این بیماری باکتریایی با ظاهر شدن سوختگی و سیاه شدن برگها و نمایان می شود.

لکه های ایجاد شده دارای رنگ قهوه ای می باشند و حاشیه ی برگ ها هم تغییر شکل پیدا کرده و خطهای سیاه در آن ها ظاهر می شوند. این بیماری بعد از اینکه در برگها و میوه درخت گردو شکل گرفت، می تواند به شاخ ها هم سرایت کند و لکه های قهوه ای، ساقه ها و بعد از آن پوست درخت را هم بگیرد. که به واسطه ی این بیماری، ساقه ها و شاخه ها خشک می شوند از بین می روند.

توجه کنید که اگر درخت گردو شما دچار بیماری بلایت شد، برگ های آسیب دیده آنرا از روی زمین جمع کنید تا این بیماری به دیگر درختان گردو سرایت نکند. اگر بیماری شدید شود و از روش های درمانی و پیشگیری استفاده نشود ممکن است که 80 تا 100 درصد از محصول آسیب ببیند و از بین برود.

درمان بیماری بلایت درخت گردو

آبیاری درختان با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای
جداسازی شاخه های آلوده به بیماری و سوزاندن آنها
کاشت ارقام مقاوم و ارقام دیرگل
استفاده از سم های شیمیایی حاوی مس
هرس درختان برای افزایش جریان هوا

8. بیماری پوسیدگی طوقه و خشک شدن درخت گردو

قارچ فیتوفتورا را می توان یکی از عوامل خشک شدن درخت گردو دانست که عاملی تهدید آمیز برای بقای درختان گردو می باشند که پیشگیری از این بیماری بسیار ساده تر از درمان آن می باشد . اولین بار این قارچ در کالیفرنیا  مشاهده شد. تا به امروز از این قارچ 11 گونه وجود دارد. این قارچ باعث به وجود آمدن بیماری در ریشه و طوقه ی درخت گردو می شود که بعد از مدتی این نواحی دچار پوسیدگی می شوند.

از جمله علائم این قارچ می توان به زرد شدن و کوچک شدن برگ درخت اشاره کرد. در قسمت طوقه های درخت گردو لکه هایی شکل میگیرد که بعد از مدتی لکه ها به هم وصل میشوند. در قسمت ریشه ها نیز ابتدا ریشه های بزرگتر آلوده می شوند و بعد به سیستم داخلی ریشه حمله می کند.

این قارچ معمولا بیشتر در باغ هایی ظاهر میشود که خاک آن زه کشی خوبی ندارند. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر درختان گردو شما به این قارچ آلوده شد، دیگر هیچ وقت حتی با وجود سمپاشی نمی توانید ریشه ی درخت را کامل از وجود این قارچ پاک  کنید.

روش های پیشگیری از بیماری طوقه درخت گردو

خرید نهال و ارقام مقاوم تر
خیس نشدن طوقه درخت به هنگام آبیاری
استفاده از روش آبیاری قطره ای
قطع قسمت های آلوده طوقه و یقه درخت
جدا سازی و دور ریختن خاک اطراف طوقه
با سموم مخصوص محل های آلوده و زخم شده را ببندید

9. حذف آفات و پیشگیری از خشک شدن درخت گردو

به انواع حشرات و موجودات زنده ای که درختان را مورد هدف قرار می دهند آفات می گویند. حمله آفات حتی می تواند باعث مرگ درخت هم شود. از انواع مهم آفات در درخت گردو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کرم گردو ، علف هرز، کرم میوه، مگس پوست خوار میوه گردو، شپشک گردو، شته گردو، کنه زرد، کچلی گردو و…در ابتدا توصیه می شود که مکان کاشت نهال و اطراف آنرا از تمیز کنید و هیچ گونه علف هرز در آنجا وجود نداشته باشد. وجود علف هرز در محل کاشت درخت گردو باعث میشود تا مواد مغذی خاک جذب علف ها شوند.

 

برچسب ها

The reason for the drying of the walnut tree



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها