صفر تا صد احداث باغ گردو

22/شهریور/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

صفر تا صد احداث باغ گردو : احداث باغ میوه به خصوص احداث باغ گردو نیازمند آگاهی و تجربه و تخصص کافی است. شما باید پیش از اقدام به احداث باغ گردو؛ طرح توجیهی احداث باغ را دریافت نموده و با توجه به اصول اولیه راه اندازی باغ گردو؛ باغ گردوی خود را احداث نمایید. احداث باغ گردو با توجه به شرایط خاص خاکی و اقلیمی و آب وهوایی آن میتواند متفاوت باشد. پس از بررسی عوامل محیطی و آماده سازی زمین نوبت به خرید نهال گردو میرسد. شما باید براساس آب وهوای منطقه و همچنین احتمال سرمازدگی دیررس بهاره؛ ارتفاع از سطح دریا و از طرفی؛ باردهی و عمر اقتصادی و سودآوری درختان گردو ؛ بهترین نهال گردو را برای باغ خود خریداری نمایید. از مهم‌ترین عواملی که پیش از احداث باغ گردو باید به آنها توجه شود

خرید نهال گردو خوب و سالم یک فاکتور مهم برای احداث باغ گردو است که نیاز است بادقت خریداری شود. نهالستان گلرنگ نهال آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین خرید نهال گردو را انجام دهید.

عوامل اقلیمی در احداث باغ گردو

با توجه به حساسیت اکثر ارقام گردو در برابر سرما و گرمای بیش از حد در فصل زمستان و تابستان باید دمای منطقه را مورد بررسی قرار دهید. حداقل و حداکثر دمای قابل تحمل برای درختان گردو بین 20- تا 38 درجه سانتیگراد است.

از طرفی درختان گردو نسبت به سرمای دیررس در فصل بهار نیز بسیار آسیب پذیر هستند. برودت بین 5 تا 7 درجه سانتیگراد در فصل بهار میتواند خسارات جبران ناپذیری را به شکوفه‌های تازه درختان وارد نماید. برودت بین 7 تا 10 درجه سانتیگراد نیز میتواند به جوانه‌های زایشی آسیب بزند.

نکته بعدی نیاز سرمایی درختان گردو است. یعنی درختان برای شکوفه زنی و بیدار شدن از خواب زمستانه؛ باید در فصل پاییز و زمستان در یک دوره سرمایی خاصی قرار بگیرند. و در ساعت مشخصی تحت دمای مشخصی قرار داشته باشند. تا به این ترتیب نیاز سرمایی آنها برطرف شود. دوره سرمایی ویژه درختان گردو بین 1500 تا 3000 ساعت است. که در آن درختان باید در دمای بین 0 تا 7 درجه سانتیگراد قرار بگیرند

خاک مناسب برای احداث باغ گردو

خاکهای کم عمق و شنی و آهکی برای کاشت درخت گردو مناسب نیستند. کمبود روی و منگنز در این خاکها؛ فعالیت‌های اساسی درختان را مورد آسیب قرار میدهد. همچنین خاکهای سنگی و مرطوب نیز برای احداث باغ گردو مناسب نیستند. بهترین خاک برای راه اندازی باغ گردو؛ خاکهای نیمه سنگین و لومی است.

آب مناسب احداث باغ گردو

یکی از مهم ترین پارامترهایی که هنگام احداث باغ میوه باید به آن توجه نمود؛ میزان آب در دسترس و نحوه آبیاری درخت گردو است. هرچه آبیاری بهتر و اصولی‌تر انجام شود؛ عملکرد درختان گردو بهبود یافته و کیفیت میوه افزایش خواهد یافت. در حالت کلی درختان گردو به 8 تا 10 هزار مترمکعب آب در هکتار نیاز دارند. اگر از روش آبیاری قطره ای استفاده میکنید این میزان به 8000 متر مکعب در سال میرسد.

ارتفاع از سطح دریا برای احداث باغ گردو

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که لازم است پیش از خرید نهال گردو به آن توجه داشته باشید؛ ارتفاع از سطح دریا میباشد. در حالت کلی میتوان در ارتفاع بین 0 تا 3000 متر از سطح دریا؛ باغ گردو را احداث نمود. البته هر یک از ارقام گردو تنها قادر به رشد در ارتفاع مشخصی خواهند بود. بنابراین پیش از خرید نهال گردو از ارتفاع از سطح دریای متناسب آن آگاه شوید.

شیب مناسب برای احداث باغ گردو

درختانی که در باغ‌هایی با شیب جنوبی کاشته میشوند؛ دارای محصول زودرس‌تری بوده و گلدهی در آنها سریعتر انجام خواهد شد. البته این دسته از باغ‌ها در معرض بروز سرمازدگی دیررس در فصل بهار قرار دارند. از این رو در مناطقی که مستعد بروز سرمای دیررس بهاره هستند؛ زمین با شیب شمالی مناسب‌تر است

آماده سازی زمین برای احداث باغ گردو

پس از بررس عوامل محیطی تاثیرگذار در احداث باغ گردو، نوبت به آماده سازی زمین و باغ است. پیش از آماده سازی خاک ابتدا یک نمونه خاک از بخش‌های مختلف خاک و لایه‌های رویی و زیرین برداشته و با ارسال به آزمایشگاه‌های مخصوص خاک؛ از نوع خاک و مواد معدنی موجود در آن آگاه شوید.

در مرحله بعد باید براساس نتایج آزمایش خاک؛ اقدام به آماده سازی زمین نمایید. اگر در زمین قبلا محصولی کشت میشده است. و حال قصد تغییر کاربری آن را دارید؛ ابتدا باید زمین را شخم زده و پس از گذشت 6 ماه اقدامات اصلاحی را روی خاک انجام دهید. تمامی اقدامات اصلاحی از جمله شخم زنی؛ ترکیب خاک بخش‌های مختلف با یکدیگر؛ کوددهی براساس کمبود مواد معدنی و آلی در خاک، زهکشی و…. را در این مرحله انجام دهید. سپس با توجه به الگوی کاشت؛ محل کاشت درختان را مشخص کنید. الگوی کاشت درختان براساس نوع رقم؛ نقشه زمین و طرح توجیهی؛ شیب زمین و آب وهوا و شرایط اقلیمی در منطقه میتواند متفاوت باشد.

آب و هوای مناسب احداث باغ گردو

درخت گردو انواع گوناگونی دارد و هر یک از این گونه‌ها برای رشد و محصول دهی نیاز دمایی متفاوتی دارند. به همین علت نیز برای احداث باغ گردو ، ابتدا باید شرایط جغرافیایی و به علاوه آب و هوای محیط کشت را به خوبی بشناسید و بر این مبنا، مناسب‌ ترین نهال گردو را برای پرورش انتخاب کنید.

برخی از مشهور ترین گونه های گردو و شرایط محیطی مناسب احداث باغ گردو ، عبارتند از:

نهال گردو فرنور پیوندی :

نهال گردو فرنور برای کاشت در مناطق مرتفع  (ارتفاع 1300 -2500 متری) مساعد بوده و توان گرمایی بالایی دارد به طوری که تا حدود منفی یازده درجه سانتی‌ گراد را طاقت می آورد.

نهال گردو چندلر پیوندی :

نهال گردو چندلر مناسب کاشت در ارتفاعات 900-1500 متری بوده، انتخاب مناسبی برای مناطق معتدل تا سردسیر می باشد و ایستادگی بالایی در برابر آب و هوای خشک دارد.

نهال گردو تویسرکان :

نهال گردو تویسرکان مناسب کاشت در ارتفاعات 500 تا 1500 متری است؛ برای پرورش در آب و هوای معتدل گزینه مناسبی بوده و باید در مقابل سرما یا گرمای فراوان محافظت شود.

نهال گردو اسرائیلی :

نهال گردو اسرائیلی نیز مانند رقم تویسرکان قابل پرورش در ارتفاع 500 – 1500 متری ‌است؛ طاقت سرمایی تا منفی ده درجه سانتی گراد را دارد و در هوای خنک رشد خوبی خواهد داشت.

در مجموع، درخت گردو در محدوده دمایی 40 تا 5- درجه سانتی گراد، رشد کافی و بازدهی بالایی نشان می‌دهد و مناطق کوهستانی و نیمه کوهستانی، با آب و هوای مدیترانه‌ای زمینه مناسبی برای پرورش این درخت پربار دارند.

نهال گردو ژنوتیپ :

نهال گردو ژنوتیپ یکی از ارقام گردو بذری که مناسب کاشت و پرورش در ارتفاعات 900 الی 1200 متر از سطح دریا می باشد. مقاومت و باردهی بسیار مناسبی دارد و از اولین سال پس از کاشت باردهی خود را آغاز می کند. از ارقام میان گل می باشد و مناسب مناطق معتدل است

انواع باغ گردو در مناطق ایران :

نکات زیادی در انتخاب مناسب ترین و پربازده ترین نژاد گردو، برای احداث باغ گردو، در هر یک از شهرهای ایران، تعیین کننده هستند. از جمله: ارتفاع از سطح دریا، شرایط کلی آب و هوای محل زمین زراعی، شرایط بارندگی و تامین آب کافی، همچنین ویژگی ‌ها و شرایط خاک محل کشت. با این وجود، از آنجا که پرورش گردو در ایران پیشینه‌ای طولانی دارد، کارشناسان انواع گونه ‌های قابل کشت در مناطق مختلف کشور را به این شکل معرفی کرده‌اند:

استان ‌های شمالی ایران مانند گیلان، مازندران و گلستان: درخت گردو پکان، گردو روند
استان‌ های جنوبی ایران مانند بوشهر، خوزستان و هرمزگان: نهال گردو ژنوتیپ گرمسیری، پکان آمریکایی
استان ‌های کوهستانی ایران مانند چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و همدان: درخت گردو چندلر، گردو فرنور یا کانادایی
استان ‌های نزدیک به کویر مانند اصفهان، یزد و کرمان: نهال گردو پکان، گردو روند
استان ‌های مرکزی ایران مانند شیراز، سمنان و تهران: درخت گردو ژنوتیپ برتر، اسرائیلی، چندلر و تویسرکان

مراحل احداث باغ گردو چیست:

با وجود تنوع بالای گونه‌های گردو، مراحل کاشت، مراقبت پس از کاشت، آبیاری، کوددهی و… برای انواع ارقام گردو یکسان می باشد. بنابراین پس از انتخاب نهال مناسب، با رعایت موارد زیر، اولین قدم را برای احداث باغ گردو ، خود بردارید:

بهترین زمان برای کاشت نهال گردو، چه فصلی است؟

عموما و با توجه به شرایط مساعد آب و هوا و همچنین آمادگی خاک، اواخر فصل پاییز تا ابتدای فصل بهار، زمان مساعد برای کاشته شدن نهال‌ها می باشد. البته از آنجا که گیاه گردو درمقابل سرمای زیاد از حد، کم طاقت می باشد، بهتر است از کاشت گیاهان در فصل زمستان خودداری کنید. لازم است بدانید که نهال ها باید پیش از جوانه زدن به خاک انتقال یابند.

آیا احداث باغ گردو، فقط از طریق کاشت نهال، امکان پذیر است؟

خیر! درخت گردو را می‌توان به 2 شیوه کاشت بذر و یا کاشت نهال، پرورش داد. برای کاشت بذر گردو، اولین اقدام تهیه بذری با کیفیت است. سپس بذرها را به مدت ۳ روز در آب قرار می‌دهید. زمانی که ریشه ‌ها نمایان شدند آن‌ ها را در گلدان‌ های کوچک بکارید. صبر کنید تا بذرها به اندازه لازم بزرگ شوند و در نهایت نیز آن‌ها را به زمین زراعی منتقل کنید. برای کاشت نهال‌ های گردو نیز با توجه به اینکه این گیاهان آماده کاشت در زمین هستند، فقط لازم است نهال‌های دلخواه را خریداری کرده و مستقیماً در باغ گردو خود بکارید

مناسب‌ترین فاصله برای کاشت نهال‌های گردو چه میزان است؟

نهال گردو برای باردهی بیشتر و رشد کافی، به فضای مناسبی نیاز دارد و باید توجه داشته باشید که تاج درختان روی یکدیگر نیفتد و هر درخت میزان کافی نور خورشید در اختیار داشته باشد. کارشناسان فاصله مناسب برای کاشت نهال ‌های گردو را در حدود 7*7 و در ارقام قدیمی و بذری، 10 * 10 یا 12 * 12 می‌ دانند. به علاوه گودال‌ های محل قرارگیری نهال، باید عمقی در حدود 50 الی 80 سانتی‌ متری داشته باشند.

چگونه زمین را برای احداث باغ گردو آماده کنیم؟

پس‌ از بررسی و تست خاک، نوبت به جداسازی علف‌های هرز می‌رسد! خاک مناسب حتما زهکشی مطلوبی نیز داشته باشد تا ریشه‌ها از تهویه مناسبی برخوردار شوند.

پس از احداث باغ گردو، کشاورزان باید به چه نکاتی توجه کنند؟

برای داشتن باغی زنده، شاداب و پربازده، لازم است که تمام جوانب و شرایط از آب و هوا گرفته تا خاک، وضعیت جوی، میزان بارندگی، کوددهی، بیماری ‌های گیاه، برداشت محصول و… را به دقت رصد کرده و به طور مداوم درختان خود را با وضعیت یک درخت سالم و با کیفیت مقایسه کنید. این عوامل ممکن است در طول دوره رشد درخت گردو، بر بازدهی کمی و کیفی آن‌ها تأثیر منفی گذاشته و در نتیجه کلیه زحمات و مخارجی که برای احداث باغ گردو ، صرف کرده اید را یک شبه از بین ببرد. برخی از این عوامل عبارتند از:

مشکلات جوی تأثیرگذار بر رشد و محصول دهی گردو:

یکی از مشکلات جوی که امروزه تأثیر زیادی بر زندگی انسان‌ها گذاشته است، پراکندگی ذرات گرد و غبار یا به عبارتی ریز گرد‌ها در هوا است. در حقیقت ریزگردها، همان ذرات جامد معلق در هوا هستند که آن را آلوده کرده و موجب کاهش دید می گردند. این ذرات با تأثیر مستقیم بر فتوسنتز، تنفس و پوشش گیاه، نه تنها عملکرد کلی و رشد گیاهان را مختل می‌کنند، بلکه در کیفیت رشد رویشی، خصوصیات فیزیولوژیکی و تولید محصولات نیز اثر منفی خود را اعمال خواهند کرد.

ذرات گرد و غبار پراکنده در هوای باغ گردو، مانع جذب نور کافی توسط گیاه شده و پدیده‌ای به نام کوتولگی را ایجاد می‌کنند. به علاوه قدرت دفاعی درختان را کاهش داده و احتمال ابتلای آن‌ها به سایر عوامل بیماری زا را نیز افزایش می‌دهند. بنابراین دقت داشته باشید که اگر زمین زراعی شما در منطقه‌ای مملو از گرد و غبار قرار گرفته دارد، حتماً پیش از احداث باغ گردو، از کارشناسان در مورد شرایط مقابله با این پدیده آسیب زا یا احتمال تأثیرات منفی آن بر محصولات درختان گردو خود، جویا شوید.

بیماری‌های تأثرگذار بر رشد و محصول دهی گردو

درخت گردو مانند  یکی از انواع نسبتاً استوار در برابر ابتلا به بیماری‌ها شناخته شده است؛ با این حال در صورتی که به صورت منظم کنترل و سمپاشی نشود ممکن است صدمات جبران ناپذیری ببیند ، تا جایی که به کاهش شدید کیفیت و کمیت محصولات یا حتی مرگ آن منجر شود.

احداث باغ گردو ، وام احداث باغ گردو ، اصول احداث باغ گردو ، هزینه احداث باغ گردو ، مراحل احداث باغ گردو ، صفر تا صد احداث باغ گردو ، فیلم احداث باغ گردو ، اموزش احداث باغ گردو ، نمونه احداث باغ گردو ، احداث باغ گردو اسرائیلی ، احداث باغ گردو خوشه ای ، طرح اقتصادی احداث باغ گردو ، احداث باغ گردو چندلر ، وام برای احداث باغ گردو ، بهترین روش احداث باغ گردو ، گردو باغ ، احداث باغ گردو پکان ، باغ گردو ، طرح توجیهی احداث باغ گردو ، باغ گردو تهران ، باغ گردو و بادام ، باغ گردو مدرن ، باغ گردو صنعتی ، احداث باغ گردو جنگلی ، احداث باغ گردو جلفا ، احداث باغ درخت گردو ، احداث باغ گردو ژنوتیپ برتر ، احداث باغ گردو ژنوتیپ ، مجوز احداث باغ گردو ، نحوه احداث باغ گردو ، احداث باغ گردو یکساله ، احداث باغ گردو یک هکتار ، هزینه احداث یک هکتار باغ گردو .

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها