بهترین زمان کود دهی درخت گردو در زمستان است یا بهار ؟

21/فروردین/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

بهترین زمان کود دهی درخت گردو چه موقع می باشد؟ به طور کلی درختان گردو عمدتاً به نیتروژن و ثانیاً به فسفر و پتاسیم نیاز زیادی دارند. روش‌های باغداری و کشاورزی معاصر نشان می‌دهد که سالی یک‌بار (در تابستان) باید حداقل 100 برگ از درختان خود جمع‌آوری کرده و برای تجزیه و تحلیل دقیق مواد مغذی به آزمایشگاه ارسال کنیم. اگر متوجه شدیم که برگ متوسط دارای کمبود مواد مغذی است (برخی عناصر شیمیایی مهم زیر استانداردهای قابل قبول هستند)، می‌توانیم با مراجعه به یک متخصص کشاورزی و افزودن عنصر مناسب، به عنوان مثال یک مکمل روی، از طریق محلول پاشی، مداخله کنیم و مشکلات غذایی را اصلاح کنیم. . (در بیشتر موارد محلول پاشی مس، روی و بور پس از برداشت انجام می شود). اما دقیقا بهترین زمان کود دهی درخت گردو در چه تاریخی است؟ در ادامه مطلب همراه ما باشید:

در واقع بهترین زمان بر اساس نیاز خاک نهال گردو قابل تشخیص می باشد. توجه کنید که افزودن عناصری که درخت از آن بی نیاز منجر به واکنش های منفی از جمله سوختگی برگ ها می شود. درخت یک موجود زنده و درست مثل انسان در صورت مصرف غذای اضافه بیمار خواهد شد. اما مصرف به اندازه کود یا مواد مغذی، باعث افزایش قوا و مقاومت درخت در برابر بیماری ها می شود.

ما برای تعیین زمان مناسب کود دهی باید حتما از نظر یک متخصص استفاده نماییم. چه بسا در سال های ابتدایی با توجه به میزان نیاز درخت و شرایط خاک، کود دهی لازم نباشد. معمولا زمان کود دهی درختان گردو و دیگر گونه های میوه از دو سالگی به بعد می باشد. اما در سال های ابتدایی مواظبت های دیگر از درخت نظیر آبیاری و بهبود وضعیت خاک اهمیت دارد.

بهترین زمان کود دهی درخت گردو بر اساس مراحل رشد :

درخت برای رشد و باردهی در طول سال مراحل جوانه زنی، گلدهی، میوه دهی، برداشت و خواب را طی می کند. در هر یک از این مرحله ها گیاه برای گذر از فرآیند رشد خود به عناصر خاصی احتیاج دارد. این عناصر را قبل از شروع هر مرحله از رشد از طریق کود دهی تامین می کنیم. در واقع ما باید نیاز درخت و قدرت آن را طی فرآیند رشد به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز اقدام کنیم.

بنابراین شما در زمان کود دهی درخت گردو بر اساس مرحله جاری رشد، کود مناسب را خریداری می کنید.

بهار بهترین زمان کود دهی درختان گردو برای شروع رشد :

مهمترین زمان کوددهی دقیقا قبل از زمان جوانه زنی و شروع رشد درخت در فصل جدید می باشد. این زمان معمولا انتهای زمستان و یا اوایل بهار بر حسب زمان تورم جوانه ها تعیین می شود. در این مقطع ما از کود هایی که زمینه ساز افزایش قدرت رویش درخت استفاده می کنیم. از مهمترین آنها کود ازت یا همان نیتروژن که شکل گیری جوانه ها، برگ، شاخه، ریشه و غیره را ممکن می کند.

بعد از جوانه زنی در فصل بهار حالا نوبت به کود دهی  درخت گردو برای گلدهی می رسد. در این مرحله عناصر پتاسیم و فسفر بیشترین نقش را در تقویت درخت برای شکوفه زایی دارند. در صورت عدم افزودن مجموعه کود های نیتروژن، پتاسیم و فسفر پیش از جوانه زنی، در این موقع از سال حتما اقدام کنید. بهترین زمان کود دهی درخت گردو با استفاده از مجموعه کامل NPK در فصل بهار و رشد درختان می باشد.

از آنجایی که گلدهی مهمترین مرحله رشد، انجام هر گونه اقدامی در این زمان موجب نابودی گل ها می شود. از همین جهت بدترین زمان کود دهی درختان گردو، فصل شکوفه دهی می باشد.

کود دهی درخت گردو در تابستان و فصل میوه دهی :

بعد از ریزش به موقع گل ها در اوایل تابستان حالا به مرحله تولید میوه ها نزدیک می شویم. به این جهت افزودن عناصر کمک کننده به تولید و حفظ میوه، نیاز می شود. در این مقطع استفاده از کود نیترات کلسیم و کود های فسفر دار توصیه می شود. کلسیم و نیتروژن برای افزایش قوام گردو در زمان شکل گیری و انبار داری لازم خواهد شد. فسفر نیز برای افزایش میوه ها در این زمان با استفاده از کود هایی نظیر فسفات تریپل نیاز می شود.

بهترین زمان کود دهی درخت گردو برای ذخیره غذایی :

درخت در زمستان و موقع خواب از ذخایر کربوهیدرات خود بهره می برد. همچنین ذخایر غذایی در اوایل فصل بهار، کمک به جوانه زنی و گلدهی می کند. در طول فصل برداشت و تولید میوه، درخت اندوخته غذایی خود را صرف تولید میوه ها می کند. بعد از برداشت، گیاه شروع به ذخیره مواد مغذی باقی مانده موجود در تمام قسمت های درخت می کند. بنابراین برای افزایش میزان ذخیره غذایی بهترین زمان کود دهی درختان گردو بعد از برداشت می باشد.

زمستان بهترین زمان کود دهی درخت گردو :

تا به اینجا درباره زمان های مختلف کود دهی نکات لازم را با شما در میان گذاشتیم. اما باید گفت که بهترین زمان کود دهی درختان گردو قبل از جوانه زنی یا در زمستان می باشد. در این زمان درخت خواب و با تغذیه مناسب نیروی خود را برای فصل رشد جمع می کند. این موضوع علاوه بر تاثیر گذاری بر روند رشد و باردهی، امکان وقوع بیماری های ها را کمتر می کند. بعد از این زمان بهترین موقعیت اوایل فصل بهار و معمولا تا پیش از گلدهی می باشد.در صورت عدم کود دهی در این فصول سال، فرصت بعدی برای شما ابتدای فصل تابستان خواهد بود

خسارت استفاده زیاد از کود شیمیایی برای درخت گردو :

پیش از این به ضرر تغذیه بیش از حد گیاه با کود دهی اشاره کردیم. اما شاید برخی از باغداران برای نتیجه گیری بهتر، به میزان زیادی کود مصرف نمایند. به خصوص کود های شیمیایی که در مقایسه با کود حیوانی زودتر توسط درخت تجزیه می شود. تجزیه سریع، نکته مثبت کود شیمیایی برای باغداران اما همین موضوع در صورت استفاده زیاد از کود خسارت بار می شود. یکی از دلایل سوختگی برگ ها و ساقه های درخت افزودن بیش از حد عناصر شیمیایی در زمان کود دهی درخت گردو می باشد.

برای پرورش گردو با چه روشی کود دهی کنیم :

ضمن تشخیص بهترین زمان کود دهی درخت گردو، شیوه انجام این کار نیز اهمیت دارد. برای این کار ما در اینجا نحوه استفاده از کود پودری NPK با فرمول 10-10-10 و یا فرمول 20-20-20  را توضیح می دهیم:

در مرحله اول چاله ای با عمق کاملا سطحی و با فاصله قابل ملاحظه ای نسبت به درخت ایجاد می کنیم.

به اندازه یک گلدان کوچک از کود را برداشته و داخل گودی می ریزیم.

روی کود ها را با خاک پوشانده تا رفته رفته با شروع باران از طریق خاک جذب درخت شود.

نتیجه :

در این مقاله طی چندین مرحله زمان های مناسب کود دهی به شما معرفی شد. اما در هر مرحله کود دهی باید با آزمایش خاک و بر حسب نیازمندی گیاه انجام شود. حداقل هر 3 سال یک بار خاک باغبانی خود را آزمایش و مشکلات آن را شناسایی کنید. اما برای بررسی دقیق تر در حال حاضر امکان استفاده از کیت های تست خاک فراهم می باشد. بنابراین بهترین زمان کود دهی درختان گردو بر اساس مرحله رشد و کمبود های خاک قابل تعیین خواهد بود.

یکی از اشتباهات رایج، استفاده از کود در هر زمانی از سال به خاطر ضعف درختان می باشد. در حالی که کود دهی با توجه به مرحله رشد و سطح نیازمندی درخت انجام می گیرد. در صورت استفاده بهینه از کود، نیاز شما به سمپاشی نیز کاهش خواهد یافت. اما باید گفت که سمپاشی، بازسازی خاک و آبیاری موجب تکمیل کود دهی می شود.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها