تفاوت نهال گردو پیوندی و نهال گردو بذری

20/تیر/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

تفاوت نهال گردو پیوندی و نهال گردو بذری : اگر شما هم قصد کاشت نهال گردو دارید و یا حتی اگر به کاشت و خرید نهال گردو ، نگاهی اقتصادی دارید و می‌خواهید باغی پر از نهال های گردو داشته باشید، دانستن تفاوت نهال گردوی پیوندی از نهال گردوی بذری، یک موضوع بسیار مهم است. برای درک تفاوت نهال گردوی پیوندی از نهال گردوی بذری، بد نیست به شیوه‌ی تولید نهال گردوی پیوندی توجه کنید؛ امروزه در کشاورزی ایران و جهان، توجه بیشتری به نهال گردوی پیوندی می‌شود، زیرا کاشت این نوع نهال مزایایی دارد که نهال گردوی بذری فاقد آن است.

ویژگی دیگر این نهال، عدم تغییر جنسیت است که باید هنگام پیوند و کاشت، آن را در نظر بگیرید که از مهم ترین دلایل خرید نهال گردو پیوندی محسوب می گردد زیرا تضمین باردهی زیاد و ثابت را می تواند در صورت فراهم شدن نیازات درخت گردو به شما دهد.

شما عزیزان می توانید جهت اطلاع بیشتر از نحوه خرید اینترنتی نهال گردو با ما تماس حاصل فرمایید. در صورت اقدام به خرید نهال گردو برای احداث باغ گردو ، خریدار میتواند با فاکتور و نامه ی رسمی از نهالستان گردو گلرنگ نهال، به جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه نماید و برای هر اصله نهال، حدوداً ۵۰ تا ۶۰هزار تومن یارانه بلاعوض دریافت کند. یارانه تحت عنوان ساماندهی اراضی شیبدار است.

بهترین زمان برای نهال گردوی پیوندی

برای آنکه بتوان یک نهال گردوی پیوندی خوب و با کیفیت تولید کرد، باید در اسفند ماه هر سال جوانه‌ی تازه و سالم نهال گردو را جدا کنیم. فصل پیوند نهال‌ها، بهار است، بنابراین تا زمان پیوند زدن، نهال گردو باید در شرایط مناسب نگهداری شود تا در زمان مناسب، پایه‌ نهال بر پیوندگاه جوش بخورد. بهترین دما برای نگهداری نهال گردو، دمای صفر درجه سانتی گراد تا چهار درجه‌ سانتیگراد است؛ اما باید مراقب باشیم نهال یخ نزند.

انواع نهال گردوی پیوندی پربار و پرفروش در ایران کدامند؟

جالب است بدانید خود نهال گردوی پیوندی هم دارای انواع مختلفی است و با توجه به ویژگی‌ها و شرایط رشد هر نهال، قیمت تمام شده‌ی آن هم متفاوت خواهد بود. پر فروش ترین نهال های گردو پیوندی که می توانید از کاشت آن ها بهره مند شوید شامل:

1. نهال گردو چندلر پیوندی

2. نهال گردوی فرنور پیوندی

3. نهال گردو کانادایی پیوندی

4. نهال گردو پکان آمریکایی

که جز محبوب ترین و پر فروش ترین نهال های گردو در ایران محسوب می شود.

نهال گردوی بذری و معایب آن

شاید بتوان اصلی‌ ترین تفاوت نهال گردوی پیوندی از نهال گردوی بذری ، را در میزان باردهی، سال باردهی و مقاومت آن‌ها تعریف کرد. نهال گردو بذری، کمتر می‌تواند در برابر سرما و آسیب‌های محیطی مقاومت کند؛ اما نهال گردوی پیوندی علاوه بر بیشتر بودن عمر و مقدار باردهی، از نظر شاخص ثبات در باردهی هم وضعیت مناسب‌تری دارد.

همچنین اغلب نهال های بذری گردو در سومین تا پنجمین سال به باردهی می رسند در صورتی که یک نهال گردو پیوندی بسته به نژاد آن از سال اول تا دوم اغلب به باردهی می رسد.

این دو موضوع یکی از مهم‌ترین دلایلی است که در تعریف تفاوت نهال گردو پیوندی و نهال گردو بذری، بر آن تاکید می‌شود.

آسیب‌ پذیری نهال گردوی بذری

اگرچه در گذشته خبری از نهال‌ های پیوندی نبود و باغداران چاره‌ ای جز کاشت نهال‌های گردوی بذری نداشتند، اما مشکلات کاشت نهال‌های بذری، دائما خطری برای سودآوری کشاورزی محسوب می‌شد. مهمترین ضعف نهال گردوی بذری نسبت به نهال گردوی پیوندی، آسیب‌پذیری بیشتر آن در برابر هجوم آفات و سرما است؛ ضعفی که می‌توان آن را مهمترین عامل تفاوت نهال گردو پیوندی از گردو بذری، هم به حساب آورد

مزایای نهال گردو پیوندی

اصلی ترین دلیلی که مهندسان کشاورزی تاکید بر کاشت نهال گردوی پیوندی را در راس کار خود قرار می‌دهند، مزایای بیشتر در مقابل خطرات کمتر کاشت این نوع نهال گردو است.

1. مقاومت، ثبات و بارآوری در  نهال گردوی پیوندی

نهال گردوی پیوندی بروز شده پیشرفت کرده و خود را در مقابل خطرات مختلف سنجیده است تا بتواند ضعف‌های نهال گردوی بذری را در خود از بین ببرد.

نهال گردوی پیوندی ، مقاوم ‌تر است و آفات و سموم گیاهی کمتر می‌توانند آن را از بین ببرند. شاید بتوان مقاوم بودن نهال گردوی پیوندی را به فرزندی تشبیه کرد که در مقابل یک بیماری واکسینه شده است و نهال گردوی بذری هم به عنوان والدین پیری شناخته شوند که در مقابل دریافت واکسن بیماری، مقاومت می‌کنند که باعث مهم‌ ترین ویژگی آن یعنی مقاومت و باردهی بیشتر شده است.

2. مقاومت در برابر سرما و آفات در نهال گردو پیوندی

اگر حتی کمی در مباحث کشاورزی سررشته داشته باشید، می‌دانید که سرما، قاتل حیات گیاه است و بسیاری از گیاهان اگرچه با مکانیسم‌هایی مختلف می‌توانند در برابر گرما مقاومت کنند، اما در مواجهه با سرما، بیشتر آسیب می‌بینند. نهال گردو هم از این قاعده مستثنی نیست و به همین دلیل نهال گردوی بذری با اندکی سرما، از بارآوری خارج و توان تولید محصول خود را از دست می‌دهد.

اصلاحات ژنتیکی بر روی نهال گردوی پیوندی باعث شده است این نوع یا نژاد از نهال گردو بتواند سرما را بیشتر تحمل کند. امروزه در کشاورزی جهان این عامل را هم به عنوان تفاوت نهال گردوی پیوندی از نهال گردوی بذری، به حساب می‌آورند.

3. تفاوت قیمت نهال گردو در ارقام پیوندی و بذری

اگر شما هم قصد کشت و خرید نهال گردو و باغداری داشته باشید، لازم است بدانید که قیمت نهال گردوی بذری، بسیار کمتر از نهال گردوی پیوندی است و این موضوع هم یکی از اصلی‌ترین عواملی است که باعث تفاوت نهال گردوی پیوندی از نهال گردوی بذری، می‌شود.

با این حال اگرچه هزینه ی آماده سازی یک باغ گردو با استفاده از نهال گردوی پیوندی بیش از دو برابر هزینه‌ی تجهیز باغ گردو با نهال گردوی پیوندی است، اما باغداران و سرمایه‌گزارانی که قصد دارند بازدهی کشاورزی خود را بالا بیاورند، ترجیحشان این است که از نهال‌های پیوندی استفاده کنند.

4. زمان گلدهی و زمان باردهی درخت گردو

از مهمترین شاخصه‌هایی که باید هنگام خرید نهال گیاه‌ های مختلف به ویژه نهال گردو به آن توجه کنید، دو شاخصه‌ی زمان گلدهی و زمان باردهی است. اگر به این دو شاخصه دقت نکنید و قصدتان از خرید نهال گردو، باغداری باشد، ممکن است غافلگیر یا حتی متحمل ضرر مالی شوید.

نهال‌های مختلف یا زود گل می‌دهند یا دیر و بر همین اساس به زود گل و دیر گل تقسیم بندی می‌شوند. اما مهم‌تر از این موضوع، زمان باردهی نهال گردو است که باید با برنامه‌ریزی شما هماهنگ باشد. برخی نهال‌ها، دو ساله یا سه ساله هستند و انتخاب آن‌ها برای باردهی در کوتاه‌ مدت، منطقی نیست.

نتیجه گیری درباره خرید نهال گردو

امروزه با اصلاح ژنتیکی نهال‌ درخت گردو، توانسته‌اند این گیاه را نسبت به آفات و سرما مقاوم کنند تا بتوان این درخت را در مناطق مختلف جغرافیایی کاشت و از محصولش استفاده کرد. نهال گردو پیوندی و نهال گردو بذری دو نوع مختلف از نهال گردو هستند که هر یک ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

اما نهال گردوی پیوندی پر بازده ‌تر و مقاوم‌ تر از نوع دیگر نهال این درخت است و در کاشت این گیاه باید حتما به تفاوت نهال گردو پیوندی از نهال گردوی بذری ، دقت کرد تا بر اساس اقلیم و هدف کاشت ، بهترین بازده را از کاشت این نهال‌ها به دست آورد.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها