بهترین نهال گردو برای مازندران

22/تیر/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

معرفی بهترین نهال گردو در مازندران : درخت گردو جزء درختانی است که سال های زیادی از کشت و شروع تولید آن در این استان می گذرد. در واقع یکی از درختانی که بیشترین بازدهی را در استان مازندران دارند، نهال گردو است. خرید نهال گردو خوب و سالم یک فاکتور مهم برای تولید گردو است که نیاز است بادقت خریداری شود. نهالستان گلرنگ نهال آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین خرید نهال گردو در مازندران را انجام دهید. از مهم ترین عوامل و فاکتورهایی که باید به آنها توجه داشت شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه برای رشد نهال گردو است.اگر به این مورد مهم توجه نشود در نهایت موجب کاهش عملکرد و کیفیت درخت گردو خواهیم بود.

شرایط اقلیمی این منطقه دو نوع معتدل و کوهستانی است و دلیل آن وجود دریا و کوه و جنگل می باشد.در سمت دریای خزر در قیمت جنگل و کوهپایه ها و جلگه ها می توانیم شاهد آب و هوایی معتدل و مرطوب باشیم اما همینطور که از دریا و جلگه ها دور می شویم یعنی وقتی در ارتفاعات بالاتری قرار می گیریم هوا سرد و کوهستانی می شود.

زیر 1800 متر شاهد آب و هوایی معتدل هستیم اما وقتی بین 1800 تا 3000 متر قرار می گیرد بسیار سرد شده و اگر از 3000 متر بگذرد دیگر شاهد یخبندان و سرمای بشدت زیاد خواهیم بود. میزان بارش باران بسیار خوب بوده اما از استان گیلان کمتر می باشد.

به جز مواردی خاص، بیشتر نژاد های درخت گردو  می توانند استان مازندران کشت شوند.

5 مورد از بهترین نژاد درخت گردو در مازندران

نهال گردو چندلر پیوندی

نهال گردو فرنور پیوندی

نهال گردو ژنوتیپ برتر

نهال گردو خوشه ای

نهال گردو تویسرکان

نهال گردو چندلر پیوندی

شاید قدمی ترین و معروف ترین درخت و نژاد گردو در دنیا، نژاد چندلر باشد. این درخت در دانشگاه کالیفرنیا متولد شد و با نام chandler نام گذاری شد. امروزه سطح زیر کشت این درخت گردو در سراسر جهان از میلیون ها هکتار بیشتر است. گردوی چندلر از بهترین نهال گردو در سطح ایران می باشند و باردهی بسیار زیادی را با خود به همراه دارند. نژاد پیوندی آن به ازای هر درخت بالغ در حدود 70 کیلو گردوی خشک سالانه باردهی به همراه خواهد داشت.

نهال های گردو فرنور

کی دیگر از بهترین نهال گردو در مازندران، نهال فرنور می باشد. این درخت گردو توان مناسبی در برابر سرمای کوهستانی و همچنین توان مناسبی در برابر گرمای تابستانه دارد. این درختان گردو می تواند در هر هکتار 6 تن محصول تولید کند و در صورت رسیدگی های منظم و دوره ای، این رقم افزایش پیدا می کند. گردوی فرنور اغلب در مناطق بسیار سردسیر مورد کشت قرار می گیرد زیرا بسیار دیرگل می باشد

نهال گردو ژنوتیپ

جزء درختانی است که می تواند در مناطق که دارای رطوبت و همچنین سرمای زیاد هستند نیز رشد کنند. این درختان گردو نیاز به رسیدگی زیادی ندارند و کمتر از سایر درختان گردو بیمار می شوند. محصولات این درخت گردو درشت است و می تواند تا 15 گرم وزن بگیرد. این درخت گردو تا نهایت 10 متر ارتفاع می گیرد و جزء درختان گردو با قد متوسط قرار دارد. همچنین شروع باردهی آن از سال اول کشت به بعد می باشد.

نهال گردوی تویسرکان

یکی از درختان گردو قدیمی و بومی ایران است و ریشه آن همانطور که از اسم آن مشخص است، متعلق به استان همدان است. این درخت یکی از بهترین نهال گردو در ساری می باشد که مقاومت بالایی در برابر سرما و آفات دارد. ارتفاع این نهال گردو بسیار زیاد می باشد به طوری که در حدود 20 الی 35 متر هم ارتفاع آن می رسد. این درخت بیشترین سازگاری را با آب و هوای ایران دارد.

نهال گردو خوشه ای اسرائیلی

نهال گردو اسرائیلی جزو ارقام بسیار خوش طعم و خوش بار می باشد که در ارتفاعات 500 تا 2000 متر عالی برای رشد است.

باردهی از سال اول دوم است و می توان گفت از ارقام زودبازده می باشد.از همه مهمتر میزان باردهی بسیار خوبی دارد و در هر خوشه شاهد تعداد گردوهای زیادی خواهیم بود و تا حدود 8 تن بار میدهد.

آیا آب و هوا و اقلیم مازندران مناسب پرورش درخت گردو می باشد؟

غالب آب وهوای استان مازندران؛ معتدل و مرطوب کوهستانی است. معمولا مناطقی که در نزدیکی رشته های های البرز قرار دارند، تا حدودی سرد و کوهستانی هستند. اما مناطقی که در خط ساحلی دریا خزر قرار دارند یا به آن نزدیک هستند، جزء مناطق معتدل مرطوب به حساب می آیند. در بیشتر این مناطق می توان درختان و پوشش های گیاهی متنوعی را مشاهد کرد.

بارش باران، عضو جدایی ناپذیر استان مازندران است. این استان دارای جنگل ها، رودها و دریاچه های بسیاری است که همه آنها رو هم رفته سبب تبدیل شدن این استان به بهترین مکان برای کشاورزی و پرورش بهترین نهال گردو در مازندران شده است.

باراش برف در این استان کم است و یا در بعضی از شهرستان های آن به هیچ عنوان بارش برف مشاهده نخواهد شد. در ارتفاعات استان مازندران که در نزدیکی رشته کوه های دماوند قرار دارد، کوه ها و مناطق زیادی هستند که سرتاسر سال برف بسیاری در آن مشاهده می شوند.

 ذخایر آبی مازندران جهت پرورش بهترین نهال گردو

استان مازندران در خط ساحلی دریای خزر قرار دارد ولی نمی توان این استان را خود کفا از ذخایر و منابع آبی دانست، زیرا آب دریای خزر به هیچ عنوان برای کشت و پرورش درختان مناسب نیست. مازندران دارای رودخانه های بسیاری است که اکثر دائمی می باشد. این بدان معناست که در سرتاسر سال پر آب و جاری هستند. رود های معروف اینت استان عبارتنداز: رود چالوس، رود هراز، تجن و بابل رود است.

تمامی رود هایی که در بالا به آن اشاره کردیم در نهایت به دریا منتقل می شوند. وجود سد های بسیاری در این استان سبب شده است تا آب بسیاری در پشت آنها انباشته شوند و در صنایع بسیاری از جمله صنعت کشاورزی از آن استفاده شود.

بهترین نهال گردو در مازندران پوست کاغذی ، بهترین نهال گردو در مازندران پیوندی ، بهترین نهال گردو در مازندران پاکوتاه ، بهترین نهال گردو در مازندران پیوند ، بهترین نهال گردو در مازندران تویسرکان ، بهترین نهال گردو در مازندران چه نام دارد ، بهترین نهال گردو در مازندران چیست ، بهترین نهال گردو در مازندران چندلر ، بهترین نهال گردو در مازندران چه نوعی است ، بهترین نهال گردو در مازندران خاک برای کاشت ، بهترین نهال گردو در مازندران صومعه سرا ، بهترین نهال گردو در مازندران فصل کاشت ، بهترین نهال گردو در مازندران فاصله کاشت ، بهترین نهال گردو در مازندران قیمت ، بهترین نهال گردو در مازندران قیمت مناسب ، بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران ، بهترین نهال گردو در مازندران ، بهترین نهال گردو در مازندران مناطق معتدل ، بهترین نهال گردو در مازندران نور ، بهترین نهال گردو در مازندران و پربارترین ، بهترین نهال گردو در مازندران وقت کاشت.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها