مقایسه نهال گردو چندلر و فرنور

5/دی/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

مقایسه نهال گردو چندلر و فرنور : افرادی که به کاشت درخت گردو علاقمند هستند باید بدانند که نهال‌های مختلفی برای کاشت وجود دارد. دو نمونه از بهترین رقم‌هایی که در پیش رو بوده چندلر و فرنور است. هر دو نهال گفته شده در کشور ما وجود داشته و دسترسی آنها برای کاشت برای تمامی افراد وجود دارد. این دو نهال گردو هر کدام به شرایط خاصی برای کاشت و مراقبت نیازمند بوده که کشاورز و باغبان باید آن را رعایت کنند. به احتمال زیاد برای بسیاری از افراد مقایسه نهال گردو چندلر و فرنور از جهات مختلف سوال اساسی به شمار می‌رود.

مخصوصا افرادی که به تولید انواع گردو باکیفیت علاقمند هستند این مسئله موضوع مهمی برای آن‌ها است. در این مقاله می‌خواهیم ویژگی‌های هر کدام از نهال گردو چندلر پیوندی و فرنور را به صورت کامل و مجزا شرح دهیم. در انتها نیز تفاوت‌های این دو به صورت کامل ذکر شده است. با ما در ادامه مطلب از نهالستان گلرنگ نهال همراه شوید.

ویژگی نهال گردو چندلر

این محصول در میان نهال‌های دیگر از مقاومت بسیار بالایی برخودار است. حتی سرمای بسیار شدید و طاقت فرسایی محیط نیز هیچ آسیبی را به نهال آن وارد نمی‌کند. در برابر تمامی حشرات و آفت‌هایی که در محیط وجود داشته نیز این نهال مقاومت نشان می‌دهد. این نهال بعد از رشد کامل به صورت میانگین صد سال عمر می‌کند. عواملی همچون شیوه نگهداری از درخت، زمان هرس کردن و کودهی به صورت مستقیم بر عمر آن تاثیرگذار است. افرادی که قصد تولید گردوهای درجه یک و مرغوبی را جهت فروش و صادرات دارند می‌توانند نهال گردو چندلر را برای کاش انتخاب کنند.

زمان باروری نهال، میزان تولید گردو و همچنین مواردی همچون زمان برداشت با توجه به نوع نهال چندلر متفاوت است. به صورت کلی می‌توان گفت این نهال از نظر تولید میوه در سطح متوسط قرار دارد. شیوه رشد آن کمی متفاوت و جالب است. بدین صورت بوده که درخت به دو قسمت راست و چپ تقسیم‌بندی می‌شود. ابتدا قسمت راست و سپس ناحیه چپ شروع به جوانه زنی می‌کند. به صورت تقریبی می‌توان گفت اکثر نهال‌های موجود در کشور ما از نوع چندلر است.

ویژگی نهال گردو فرنور پیوندی

نهال گردو فرنور از جمله نهال‌های وارداتی محسوب می‌شود که از کشور فرانسه وارد ایران شده است. این نهال را نیز می‌توان در مناطقی از کشور که آب و هوای بسیار سردی دارد بکارید. مقاومت آن در برابر سرمای محیط بی‌نظیر است. کاشت این نهال در ارتفاعات بسیار زیاد نیز هیچ ممنوعیتی ندارد. با فراهم آوردن کود در زمان مناسب، آبیاری به موقع نهال، برطرف کردن سریع بیماری‌های نهال می‌توان طول عمر آن را حتی به بیشتر از صد سال نیز افزایش داد.

بعد از کاشت نهال فرنور و با گذشت مدت زمانی معادل دو الی سه سال شروع به باردهی می‌کند. گردوهای تولید شده از این نهال از نظر رنگ و طعم در سطح بسیار خوبی قرار دارد به همین خاطر سبب جذب مشتریان به خرید می‌شود. بهترین زمان برای کاشت این نهال در بازه زمانی پاییز تا آخر زمستان قرار دارد. برای کسب بهترین محصول از کاشت این نهال رعایت اصول مراقبتی از آن بسیار ضروری است. یکی از مهمترین آن‌ها آبیاری نهال بوده که باید هر ده روز یکبار انجام شود. 

تفاوت گردوی تولید شده از نهال گردو چندلر و فرنور

یکی از مهمترین تفاوت‌های این دو نهال در نوع محصول تولیدی است. هر چند هر دو نوع گردوی تولید شده از بهترین‌ها بوده اما باز هم تفاوت‌هایی در میان این دو به چشم می‌خورد. گردوی تولید شده از نهال چندلر دارای پوستی بسیار نازک‌تر بوده و به راحتی حتی با دست نیز از یکدیگر جدا می‌شود. پوستی بیرونی آن ضخامت بیشتری داشته و به همین دلیل امکان خوردن آن توسط حشرات وجود ندارد. هیچگونه آفتنی نمی‌تواند به نهال گردو چندلر و همچنین گردوی تولیدی آن آسیب وارد کند.

درصد مغز گردو در هر کدام از نهال‌های گفته شده با یکدیگر فرق می‌کند. در گردوی چندلر به صورت تقریبی می‌توان گفت تا 60 درصد وزن آن را مغز تشکیل می‌دهد. در گردوی فرنور نیز تنها 45 درصد از پوسته آن مغز وجود دارد. با مقایسه این اعداد و ارقام می‌توان نتیجه گرفت کیفیت گردوی تولید شده از نهال چندلر در سطح بالاتری قرار گرفته است. با وجود متفاوت بودن اندازه مغز میزان روغنی که در هر کدام از این دو یافت می‌شود یکسان می‌باشد. در این خصوص برخی از افراد معتقد هستند که حتی روغن گردوی نهال چندلر نیز مقدار بالاتری است.

تفاوت زمان رشد نهالی چندلر و فرنور

انواع نهال چندلر به زمان بیشتری برای رشد و باروری نیاز دارد. به صورت تقریبی می‌توان گفت بعد از گذشت چند سال این نهال میوه می‌دهد. برخی از انواع رقم‌های این نهال حتی تا ارتفاع 15 متر نیز رشد می‌کند. بعد از رشد تراکم شاخه‌های درخت چندلر بسیار بیشتر از فرنور است به همین خاطر باید به صورت مداوم هرس کردن آن انجام شود.

در مقابل نهال گردو فرنور در زمان بسیار کوتاه‌تری رشد کرده و میوه می‌دهد. این موضوع یکی از مهمترین مزیت‌های این نهال محسوب می‌شود. در صورتی که می‌خواهید در زمان کوتاه‌تری از فروش گردو سود بدست آورید بهترین نهال برای شما فرنور است. برداشت گردو از هر دو نهال گفته شده را می‌توان در فصل پاییز انجام داد. زمان کاشت این دو نهال نیز کاملا یکسان است.

مقایسه نهال گردو چندلر و فرنور از نظر مقاومت

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد امکان رشد هر دو نوع نهال در مناطق سردسیر وجود دارد اما از نظر مقاومت این دو دارای تفاوت هستند. برای کاشت نهال چندلر شما تنها باید مکان‌های کوهستانی را که تا ۱۴۰۰ متر از سطح زمین بالاتر بوده انتخاب کنید. این در حالی است که امکان کاشت نهال گردو فرنور حتی در مناطقی که ۲۵۰۰ متر بالاتر از سطح زمین است نیر وجود دارد.

بر اساس معیار درجه سانتی گراد چندلر تا منفی 7 درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند. کاشت فرنور در مناطقی که دارای منفی 11 درجه سانتی گراد بوده نیز هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورد. با توجه به مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت از نظر مقاومت در برابر سرما فرنور دارای برتری است. پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب هر کدام از این دو نوع ارتفاع منطقه از سطح زمین را بررسی کرده و سپس انتخاب نهایی را انجام دهید.

کدام یک از نهال‌های فرنور و چندلر برای انتخاب مناسب است؟

به احتمال زیاد با خواندن مطالب بالا در خصوص مقایسه نهال گردو چندلر و فرنور بسیاری از افراد در خرید این دو نهال دچار تردید شده اند. باید بدانید هر دو نوع این محصول را از تغییر در ژن‌های آن بدست آورده اند. با توجه به این امر بسیاری از مشکلاتی که در نهال‌های دیگر وجود داشته در این دو یافت نمی‌شود. میزان باردهی این دو نهال به مراتب بسیار بیشتر از نهال‌های معمولی است.

به صورت دقیق نمی‌توان گفت که کدام یک از نهال‌های گفته شده به نسبت دیگری دارای برتری است. برای انتخاب در درجه اول باید شرایط منطقه‌ای که در آن سکونت دارید را بسنجید. سطح ارتفاع از زمین و میزان دمای هوا از جمله مهمترین عواملی بوده که باید بررسی شود. بعد از بررسی تمامی شرایط و در نظر گرفتن ویژگی‌های هر کدام از این دو نهال در نهایت یکی را برای کاشت انتخاب کنید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها